در طول فصل زمستان کفش‌ها آسيب پذیرتر می شوند و مراقبت از آنها هم اهمیت بیشتری پیدا می کند

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران فصل زمستان بيشتر از ساير فصل هاي سال به پوست، لباس و مخصوصا کفش‌هاي ما آسيب مي‌رساند.

عوامل خشن و ناملايم زمستان باعث فرسوده شدن و کهنه شدن کفش‌هاي چرمي مي‌شود. اندکي پس از بارش تند برف، لکه‌هاي شوره بر روي کفش ظاهر مي‌شود و پس از يک هفته راه رفتن در آب و هواي طوفاني و نمدار، شکاف و ترک‌هاي زشتي روي کفش پديدار مي‌شود.

مطمئناً کفش‌هاي چرمي در تمام طول سال نياز به محافظت و توجه دارد، اما اين کار در طول فصل زمستان اهميت بيشتري دارد، چون يک جفت کفش چرمي بسيار مرغوب و با کيفيت عالي ممکن است در زمستان به سرعت خراب و کهنه بشود.
 

*واکس زدن کفش

قبل از هرچيز کفش خود را واکس بزنيد، خصوصا در فصل زمستان؛ اما ما معمولا در اين مورد سهل انگاري مي‌کنيم. واکس کفش يک رويه محافظ به کفش مي‌دهد که چرم را مرطوب و ملايم مي‌کند و دربرابر شرايط خيس از آن مراقبت مي کند.

قبل از اينکه براي اولين بار درفصل سرد زمستان کفشتان رابپوشيد، حتما آن را واکس بزنيد تا از چرم کفش محافظت بشود.

*فورا کفش را پاک کنيد
سعي کنيد بلافاصله بعد از کثيف‌شدن کفش، آلودگي و کثيفي که روي سطح چرم کفش نشسته است، پاک کنيد. حتي اگر در پياده رو راه مي‌رويد و کفش شما در گل و لاي فرورفته است، بهتر است در اولين فرصت در گوشه‌اي بايستيد و آن را تميز کنيد.

هر کدام از ما بايد يک کفش پاک‌کن و برس کفش با موهاي زبر و جنس خوب داشته باشيم- براي هر رنگ چرمي يک برس مخصوص- پاک‌کردن و زدودن آلودگي و گل و لاي باعث مي‌شود که اين ذرات فرصت نفوذ در واکس و چرم کفش را پيدا نکنند و به آن آسيب نرساند.

شايد اين کار بي‌اهميت به نظر برسد، اما در طول فصل زمستان براي محافظت از کفش بسيار مهم و ضروري است.

برس و کفش‌پاک‌کن خود را همراه کفش و در جاکفشي بگذاريد تا به سهولت دردسترس باشد و بلافاصله بتوانيد از آن استفاده کنيد.

*خشک کردن کفش
خيابان هاي پر گل و لاي و مرطوب زمستاني باعث خيس شدن کفش مي‌شود؛ اين شرايط اجتناب ناپذير است. آنچه که بايد دقت کنيم و از انجامش خوداري کنيم، خشک کردن سريع کفش است ، يعني هيچ‌وقت نبايد کفشهاي خيس خود را نزديک بخاري يا شومينه بگذاريم تا مرحله خشک شدن کفش را تسريع کنيم ، اين کار شديدا به چرم کفش صدمه مي‌زند.

يادتان باشد که کفش چرمي خيس و نرمدار را فقط بايد در معرض هوا خشک کرد. اگرچه اين روش سرعت دلخواه شما را ندارد، اما ارزش اين کار را دارد.

هنگامي که به مسافرت مي‌رويد، بهتر است کفش‌هاي خيس خود را در روزنامه بسته‌بندي کنيد تا چرم هنگامي‌که در طول شب خشک مي‌شود، شکل خود را حفظ کند.

*شوره کفش
براي کساني که در مناطق آب و هوايي سخت‌تري زندگي مي‌کنند، در فصل زمستان خطوط و لکه‌هاي شوره زيادي بر روي کفش ظاهر مي‌شود. به هر حال وقتي کفشتان شوره زد، زودتر به آن توجه کنيد و دست به‌کار بشويد تا اثرات آن کمتر بشود.

شما مي‌توانيد لکه‌هاي شوره را به راحتي با يک پارچه نمدار پاک کنيد. يک راه براي پيشگيري از شوره زدن کفش اين است که وقتي از شرايط آب وهوايي باراني و مرطوب که مطمئنا موجب شوره زدن کفش مي‌شود، به خانه آمديد فورا کفشتان را با يک پارچه تميز و خشک به‌آرامي پاک کنيد، قبل از اينکه شوره روي کفش شما بنشيند و آن را بدشکل کند.

محصولات نمک زدا براي پاک کردن شوره کفش خوب است، اما استفاده از ترکيب نمک و سرکه هم روش مناسبي است و همان تاثير را دارد.

*کفش چرم جير
همه چرم‌ها به مراقبت يکساني نياز ندارند. چرم جير و چرم مخمل نما، يک جنس بسيار شيک و زيبا براي زمستان است، اما همان تکنيک‌هاي پاک‌کردن و مراقبت چرم معمولي در مورد کفش چرم جير صدق نمي کند. به طور کلي بايد از خيس شدن اين نوع کفش جلوگيري کرد. اين محدوديت مهمي است.

وقتي کفش چرم جير کثيف و آلوده بشود، واکس يا برس زدن به‌تنهايي پاسخگو نيست.

براي پاک کردن و تميزکردن آن بايد از يک مداد‌ پاک‌کن استفاده کنيد تا لکه‌ها و خراش‌هاي روي چرم را از بين ببرد. سوهان ناخن هم در اين مورد بسيار مناسب است.

*بوي نامطبوع کفش
در فصل سرما جورابهاي پشمي وسيله بسيار خوبي براي گرم کردن پاها است، اما پوشيدن آنها ممکن است براي کفش مضر باشد. در حالي که پارچه ضخيم جوراب پاي ما را گرم مي‌کند، باعث عرق کردن پا نيز مي‌شود و در نتيجه باعث عرق کردن کفش و بو‌گرفتن آن مي‌شود. کفش‌ بدبو ما را آزار مي دهد و هواي مرطوب بيرون هم به اين مشکل اضافه مي‌شود. استفاده از پودر طلق براي حل اين مشکل روش خوبي است.

مي‌توانيد يک ورقه خشک‌کن با رايحه خوب را درون کفش بگذاريد، اين ورقه بوي نامطبوع کفش را جذب مي‌کند و بوي خوش کاغذ هم مدتي بعد از برداشتنش باقي مي‌ماند./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار