مطالعه شهاب سنگ ها براي پي بردن به رازهاي خلقت زمين

گروهي از محققان آمريكايي براي جمع آوري شهاب سنگ به قطب جنوب سفر كرده اند تا يافته هاي خود را به عنوان سوغات براي يكي از مراكز تحقيقاتي اين كشور به ارمغان بياورند

.به گزارش باشگاه خبرنگاران؛گروهي از محققان آمريكايي براي جمع‌آوري شهاب سنگ به قطب جنوب سفر كرده‌اند تا يافته‌هاي خود را به عنوان سوغات براي يكي از مراكز تحقيقاتي اين كشور به ارمغان بياورند.

طرح "جستجوي قطب جنوب براي يافتن شهاب‌سنگ‌ها" كه به اختصار آنسمت ناميده مي‌شود، ۳۵ سال است كه به وسيله بنياد ملي علوم ايالات متحده و با پشتيباني سازمان ملي هوا- فضاي آمريكا، ناسا در جريان است.

شهاب سنگ‌ها در همه نقاط زمين فرود آمده اند ولي شرايط در قطب جنوب به گونه‌اي است كه آنها دست نخورده باقي مي‌مانند و گنجينه پرارزشي در را در اختيار محققان قرار مي‌دهند.

اعضاي طرح آنسمت امسال قرار است يافته‌هاي خود را به يك مركز تحقيقاتي تازه تاسيس در ايالت مريلند تقديم كنند.

اين مركز تحقيقاتي به موسسه اسميتسونين واشنگتن تعلق دارد و زمين‌شناسان و ديگر محققان مي‌توانند با مراجعه به آن اين شهاب‌سنگ‌ها را بررسي كنند.

ليندا وايزنبك از محققان موسسه اسميتسونين مي‌گويد "شهاب سنگ‌ها قطعات كوچكي هستند كه تاريخ روزهاي نخستين تشكيل منظومه‌شمسي را بازگو مي‌كنند. عمر اين سنگ‌ها چهار و نيم ميليون سال است و بيانگر روند تشكيل سياره‌ها هستند."

هزاران قطعه شهاب سنگ در اين مركز تحقيقاتي در محفظه‌هاي جداگانه و تحت شرايط آب و هوايي مخصوص نگهداري مي‌شود.
محققان اميدوارند با مطالعه اين سنگ‌هاي سياه و صيغلي رازهاي بيشتري از خلقت زمين راكشف كنند.

خانم وايزنبك گفت: "هر شهاب سنگ كوچك بيانگر اطلاعات كمي درباره چگونگي اوضاع منظومه شمسي در آغازين روزهاي تشكيل خورشيد و سياره‌هاست."

در ۳۵ سال گذشته حدود ۱۶ هزار قطعه شهاب سنگ در قطب جنوب جمع‌آوري شده كه بيشتر از ۱۴ هزار قطعه از آن به مركز تحقيقاتي موسسه اسميتسونين منتقل شده اشت.

با افزايش دانسته‌هاي بشر از كيهان، اطلاعات بيشتري هم از شهاب‌سنگ‌هاي مورد مطالعه استخراج مي‌شود.

به عنوان مثال، اطلاعات جمع‌آوري شده از سيارك وستا به وسيله فضاپيماي داون متعلق به ناسا به محققان كمك كرده است تا منشا بعضي از شهاب سنگ‌هاي مجموعه اسميتسونين مشخص شود.

گفته مي‌شود منشاء حدود ۵ درصد از شهاب‌سنگ‌هايي كه به جو زمين وارد شده‌اند، سيارك وستا است.

تصاوير تهيه شده از وستا به وسيله فضاپيماي داون بيانگر وجود فرورفتگي‌هاي عظيم بر روي سطح آن در اثر برخورد اجرام كيهاني است.

اين برخوردها منجر به پراكنده شدن قطعات اين سيارك در فضا به صورت شهاب سنگ است.

محققان اميدوارند پس از رسيدن فضاپيماي داون به سياره كوتوله سريس، منشاء تعداد بيشتري از شهاب‌سنگ‌هاي مورد مطالعه را كشف كنند./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار