اهدای زندگی به 3 بیمار همزمان با روز ملی اهدا عضو

همزمان با سالروز میلاد امام رضا(ع) و روز ملی اهدای عضو، اعضای مرحوم هاشم نوروزی هفشجانی به بیماران نیازمند عضو زندگی دوباره بخشیده شد.

 دکتر پانته آ رمضان نژاد رئیس واحد فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با گرامیداشت ۳۱ اردیبشهت ماه روز ملی اهدای عضو، از ثبت هفتمین اهدای عضو طی سالجاری در این استان خبر داد.

وی گفت: هاشم نوروزی هفشجانی ۳۷ ساله بر اثر خونریزی مغزی در بیمارستان آیت الله کاشانی (ره) شهرکرد بستری بود.

رمضان نژاد افزود: پس از تایید مرگ مغزی این بیمار از سوی پزشکان، خانواده وی با سخاوت و بخشش رضایت به اهدای اعضا دادند.

وی ادامه داد: صبح امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، همزمان با سالروز میلاد امام رضا (ع) و روز ملی اهدای عضو، عمل جداسازی کبد و کلیه‌های این بیمار برای اهدا به بیماران نیازمند عضو در بیمارستان آِیت الله کاشانی شهرکرد انجام شد.
 
دکتر رمضان نژاد خاطرنشان کرد: با اهدای اعضای این بیمار مرگ مغزی، به ۳ بیمار نیازمند عضو زندگی دوباره بخشیده است.

رئیس واحد فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان به لحاظ اهدای عضو در رتبه هشتم کشور قرار دارد.
 
 وی اظهار داشت: با هم افزایی فراگیر بین تیم‌های تخصصی اهدا و پیوند موجب شد تا پارسال ۲۶ خانواده با رضایت به اهدای عضو، جان قریب به ۶۰ بیمار نیازمند عضو را نجات دهند.
 
وی افزود: در حال حاضر حدود ۸۰ بیمار چشم انتظار پیوند عضو و تولد دوباره هستند.
 
وی تصریح کرد: فرایند پیوند اعضا از ارگان‌های فرد مرگ مغزی برای بیماران نیازمند پیوند کاملا رایگان و بدون هیچگونه تبادل مالی بین اهدا و گیرنده عضو است و هزینه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود.
 
دکتر رمضان نژاد ادامه داد: تخصیص اعضای پیوندی به بیماران نیازمند، زیر نظر وزارت بهداشت پس از تطابق بافتی، آزمایشگاهی و ظاهری بیماران نیازمند با فرد اهداکننده و با درنظر گرفتن میزان وخامت وضعیت بالینی بیمار نیازمندعضو و مدت زمان ثبت نام در لیست انتظار انجام می‌شود.
 
رئیس واحد فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: شاخص اهدای عضو در ایران نسبت به ۲۰ سال گذشته حدد ۷۰ برابر افزایش یافته است.
 
وی افزود: روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به عبارتی در هر سه ساعت یک نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.
 
دکتر رمضان نژاد اضافه کرد: به بیان دیگر سالانه حدود ۳ هزار نفر بر اثر نبودن عضو پیوندی از دنیا می‌روند این درحالیست که هر سال ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور رخ میدهد.


به گفته وی؛ هر ساله ۳۱ اردیبهشت "روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی" یادآور ایثار و گذشت کسانی است که با بخشش خود، به چهره درهم تنیده دنیای همنوعانشان طرح و رنگی از زندگانی دواندند؛ به امید آنکه با فرهنگ‌سازی صحیح، هیچ نیازمند اهدای عضوی جان خود را در اثر نرسیدن عضو پیوندی از دست ندهد.  

 به منظور ترویج فرهنگ خداپسندانه اهدای عضو، علاقمندان می توانند از طریق نشانی اینترنتی به آدرس www.skums.ac.ir نسبت به تکمیل "فرم عضویت در خانواده بزرگ اهداکنندگان عضو" اقدام و یا با پیامک کردن کد ملی خود و کلمه اهدا به سرشماره ۳۴۳۲ کارت اهدای عضو را در کمتر از ۳۰ ثانیه دریافت نمایند.
 
 البته داشتن کارت اهدای عضو، تنها به معنای رضایت بیمار برای اهدا می‌باشد و رضایت اولیای دم برای اهدای عضو الزامی است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار