تقویت یگان حفاظت منابع طبیعی برای مقابله با خطر آتش‌سوزی

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با تقویت یگان حفاظت منابع طبیعی از بروز حوادث آتش‌سوزی و خسارت به عرصه‌های منابع طبیعی جلوگیری می‌شود.

عباسعلی نوبخت در هفتاد و ششمین نشست وبیناری که در چهارمحال و بختیاری برگزار شد، با اشاره به شیوع آفت جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط در جنگل‌های زاگرس، اظهار داشت: شیوع این آفت‌ها در اثر نوسانات و تغییرات اقلیمی است و حفظ و مقابله با این آفت‌ها به عنوان یک راهبرد اساسی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

وی افزود: آنچه به عنوان یک الزام در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد تغییر نگاه به جنگل‌های زاگرس است.

نوبخت با بیان اینکه حفظ جنگل‌ها یک وظیفه عمومی است، اضافه کرد: برای حفظ جنگل‌های زاگرس باید به دنبال جنگل‌داری اجتماعی باشیم.

وی گفت: از شش میلیون هکتار عرصه جنگلی زاگرس دو میلیون هکتار از زیراشکوب درختان بلوط در زاگرس به زمین‌های زراعی و تولید گندم و جو اختصاص دارد که استفاده کشاورزان از سم‌های مختلف موجب شده یک سری از شکارگر‌های طبیعی آفت‌ها از بین بروند و بستر تغذیه برای آنها فراهم می‌شود.

نوبخت اظهار داشت: هم‌اکنون کارگروه گیاه‌پزشکی در ستاد سازمان با حضور صاحب نظران، دانشگاهیان و موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل و راهکار‌های ارائه شده برای مقابله با این آفت‌ها برای حفظ جنگل‌های بلوط زاگرس بکار گرفته می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت پوشش مناسب گیاهی در مراتع و کف جنگل‌ها به دلیل بارش‌های مناسب، تصریح کرد: کمبود رطوبت، بالارفتن درجه حرارت و وجود مواد سوختنی در زمان‌هایی که بارندگی نیست خطر آتش‌سوزی را تقویت می‌کند.


بیشتر بخوانید


نوبخت بیان داشت: در این ارتباط با مذاکرات انجام شده با سازمان مدیریت بحران، تلاش شده با تقویت یگان حفاظت منابع طبیعی جلو بروز حوادث آتش‌سوزی و خسارت وارد آمدن به عرصه‌های منابع طبیعی گرفته شود.

وی با اشاره به پشت سر گذاشتن دومین سال طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده امسال ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور تولید می‌شود.

نوبخت افزود: تلاش می‌شود با استفاده از توان مردم، بخش خصوصی و همه دستگاه‌های اجرایی این نهال‌ها تولید و کاشته شود.

وی با اشاره به تولید ۶۲ میلیون اصله نهال از سوی معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی در سال نخست اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال، افزود: افزون براین همچنین سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با کمک مردم و بخش خصوصی نیز ۲۳۷ میلیون اصله نهال تولید و در سامانه ساتک به ثبت رسانده است که بخشی از آنها کاشته و بخش دیگری نیز پس از طی استاندارد‌های کاشت باید کاشته شود.

نوبخت با تاکید بر اینکه همه استان‌های کشور پای کارهستند، اضافه کرد: استان‌های خوزستان، هرمزگان و خراسان رضوی در امر تولید و کاشت درخت نسبت به سایر استان‌های دیگر پیشرو هستند.

وی زراعت چوب، ارتقای سرانه فضای سبز، توسعه و غنی سازی جنگل و جنگل‌کاری را از جمله رویکرد‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال عنوان کرد.

نوبخت با تاکید براهمیت زراعت چوب و پیش‌بینی ۳۰۰ میلیون اصله نهال در این بخش، یادآور شد: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده با وزارت کشور از ظرفیت دهیاری‌ها برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی استفاده می‌شود.

وی در خصوص غنی‌سازی عرصه‌های جنگلی، گفت: در راستای برنامه ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی عرصه‌های جنگلی احیای ۵۰ میلیون هکتار از مراتع طی یک برنامه پنج ساله در دستور کار قرار دارد.

نوبخت با اشاره به اعمال مدیریت جامع آبخیز در کشور، افزود: در پایان سال گذشته سیلی که در چابهار رخ داد با توجه به دایک (دیواره) ۹.۶ کیلومتری که ایجاد شد از خسارت گسترده به ۹ هزار هکتار زمین کشاورزی و ۳۰ روستا جلوگیری شد.

وی افزود: این سازمان توانایی دارد در قالب برنامه هفتم طی پنج سال طرح‌های آبخیزداری را در ۴۰ میلیون هکتار از ۹۰ میلیون هکتار عرصه‌های باقیمانده نیازمند آبخیزداری کشور عملیاتی کند.

نوبخت گفت: بر اساس برنامه هفتم سهم سازمان منابع طبیعی در اجرای عرصه‌های آبخیزداری ۲۰ میلیون هکتار تعیین شده که در مدت زمان تعیین شده باید عملیاتی شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر آبخیزداری در کشور به درستی انجام شود می‌تواند تضمین‌کننده امنیت زیستی و غذایی کشور باشد، اظهار داشت: اثربخشی عملیات‌های مختلف آبخیزداری برای کشور آرامش بسیار خوبی در زندگی مردم می‌تواند ایجاد کند.

نوبخت با اشاره به شعار منابع طبیعی با مشارکت مردم برای مردم برای مدیریت ۱۳۵ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی، افزود: برای تحقق این شعار نظام نامه مردمی سازی تهیه و در اختیار بهره‌برداران قرار داده شده است تا نظر‌های خود را در این خصوص ارائه دهند.

وی با اشاره به احیا و غنی‌سازی جنگل با زراع چوب، بالابردن سرانه فضای سبز و مقابله با پدیده بیابان‌زایی با استفاده از توان مردم، بیان داشت: در این ارتباط تفاهم‌نامه‌هایی در سطح بخش‌ها، شهر‌ها و استان‌ها با افراد، موسسه‌ها، شرکت‌ها، دستگاه‌های دولتی و سازمان‌ها منعقد شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار