سهم حمل بار ریلی کشور باید به ۳۰ درصد برسد

رئیس انجمن حمل‌ونقل ریلی گفت: سهم حمل بار از طریق حمل ونقل ریلی کشور باید به ۳۰ درصد افزایش یابد که در حال حاضر به زیر ۷ درصد رسیده است.

 سبحان نظری رئیس انجمن شرکت های حمل ونقل ریلی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه بهره وری در راه آهن به ویژه در بخش حمل بار یک شعار بیش نیست گفت: در حال حاضر بار هست اما متاسفانه سیر بازرگانی بسیار پایین است و ما در حوزه حمل و نقل باری مشکل تامین واگن داریم.

وی با بیان اینکه  طبق آمارها  ما شاهد کاهش میزان حمل بار در بخش ریلی هستیم گفت: در سال گذشته طبق آمارها میزان حمل بار جاده ای رشد ۹ درصدی داشته اما میزان حمل  بار ریلی ۴ درصد افت داشته است.

نظری بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ میزان حمل بار جاده ای ۳درصد  رشد داشته  اما میزان حمل بار در بخش ریلی ۸ درصد افت داشته است و این آمارها  بر خلاف جهت گیری های کلان کشور است. چرا‌که طبق سیاست های برنامه هفتم و طبق قانون برنامه و بودجه باید سهم حمل بار در بخش ریلی ۳۰ درصد رشد و در بخش مسافری ۲۰ درصد افزایش یابد.

رئیس انجمن حمل‌ونقل ریلی  اظهار کرد: سیاست کنونی راه آهن در حوزه توقف واگن باری غلط است چراکه ما در حال حاضر نیازمند حمل بار هستیم اما با کمبود واگن روبرو هستیم.

نظری افزود: میزان حمل بار در  بخش ریلی روند نزولی داشته  و  در سه سال اخیر به ۷درصد  رسیده و در بخش مسافری هم شاهد رکود شدید در این حوزه بوده ایم.

وی افزود:  یک تا ۱.۵ درصد از سهم  سفرها در حوزه ریلی است وبا توجه به آنکه بررسی ها نشان می دهد که راه آهن مانع از ترددهای واگن های باری می شود و بسیاری از شرکت های حمل ونقلی زیان ده هستند بسیاری از شرکت ها ترجیح می  دهند که واگن های خود را اگر قراضه کنند توجیه بیشتری  دارد‌.

وی افزود:هر ساله براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن گزارش فصلی منتشر می‌شود که با توجه به شرایط موجود عنوان گزارش زمستان ١۴٠٢ را استرجاع گذاشته شده‌ است. استرجاع الهام گرفته از آیه استرجاع و نشان‌دهنده وضعیت ناگوار صنعت است. 

وی ادامه داد: به هیچ وجه قصد نداریم فضای صنعت را تلخ و سیاه نمایش دهیم، اما شاهد آن هستیم سیاست‌های راه‌آهن برخلاف برنامه‌های توسعه و منویات رهبری بوده و شاهد سقوط صنعت هستیم و آمارها چه به لحاظ کیفی و چه کمی نشان دهنده رشد صنعت نیست.  

نظری با بیان اینکه در بخش سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی توقف کردیم و دیگر سیاست توسعه‌ای نداریم، اظهار داشت: یک واگن ٢۴ تن وزن دارد و قیمت هر تن قراضه ٢٠ میلیون تومان است و اگر همین الان نسبت به اسقاط واگن اقدام کنیم سود بیشتری از آن داریم چراکه راه‌آهن به طور مرتب با بهانه‌های مختلف جلوی تردد واگن‌ها را می‌گیرد. قیمت یک واگن قراضه به ۵٠٠ میلیون تومان می‌رسد که سپرده گذاری آن در بانک سالانه ١۵٠ میلیون سود می‌دهد این در حالی که در این شرایط سود ناشی از تردد این واگن در طول یک سال تنها ۶٠ الی ٧٠ میلیون سود دارد.

 

برچسب ها: حمل ونقل ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار