پرونده سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران بسته شد

در روز پایانی نمایشگاه کتاب برخی ناشران برای فروش بیشتر کتاب‌ها چوب حراج به کتاب‌هایشان زدند و برخی غرفه‌ها همچنان در روز پایانی بدون مشتری بودند.

یازدهمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ساعت ۲۰:۰۰ شب بدون اختتامیه به ایستگاه پایانی رسید. همانطور که افتتاحیه نمایشگاه فقط در ساعات پایانی نمایشگاه به آتش‌بازی ختم شده بود، اتمام فعالیت یازده روزه نمایشگاه در سکوت مطلق بود. اگرچه غرفه‌دارانی بودند که ترجیح دادند هرچه سریع‌تر بار و بندیل خود را از مصلی جمع کنند و راهی شوند، اما خریدارانی هم بودند که خرید خود را به دقیقه آخر موکول کرده بودند و غرفه‌های پر بازدید همچنان محل عبور و مرور و خرید خریداران بود. 

سایر غرفه‌هایی که کتاب‌هایشان باب میل عموم نبود، طبق روز‌های همیشگی مگس می‌پراندند یا چشم‌شان را به غرفه‌های شلوغ نمایشگاه دوخته بودند.

به قول یکی کارکنان نمایشگاه، «بعضی‌ها واقعاً می‌فروشند و بعضی‌های دیگر نه!». با این حال، تصمیم متولیان نمایشگاه به تمدید نمایشگاه حتی در بخش مجازی نبود و ساعت ۰۰:۰۰ بامداد فعالیت بخش مجازی نمایشگاه هم به اتمام رسید.

روز گذشته علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی تهران در نشست روزانه‌اش گزارش داد و گفت: با بررسی‌هایی که همکارانم در بخش مجازی نمایشگاه کتاب داشتند، تصمیم گرفته شد به طور موقت اتصال سامانه پست به نمایشگاه مجازی کتاب قطع شود، تا خریداران بتوانند خرید‌های خود را راحت‌تر انجام دهند و کندی‌ها برطرف شود. در ساعات پایانی شب مجدد اتصال برقرار می‌شود، تا ناشران و کتابفروشان بتوانند بارکد پستی خود را پیرینت بگیرند و کتاب‌ها را بسته‌بندی کنند. 

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی تهران در پاسخ به این سوال که چند روز پیش هم اعلام شده بود پنل فروش مجازی ناشران و کتابفروشانی که تعداد قابل توجهی از مرسولات خود را تحویل پست نداده‌اند، تا اطلاع ثانوی غیرفعال خواهد شد، توضیح داد: پنل فروش ناشران و کتابفروشانی که بسته‌های سفارش خریداران را ارسال کردند، باز شده است. این روال چندبار تکرار شده است. تنبیهی در کار نبوده است. قاعده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این است که ناشر و کتابفروش باید ظرف ۲۴ ساعت بسته‌های سفارش داده شده را تحویل شرکت پست دهد.

اگرچه طبق آیین‌نامه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سقف تخفیف‌های داده شده به کتاب‌ها مشخص بود، اما در روز پایانی نمایشگاه تعدادی از ناشران چوب حراج به کتاب‌هایشان زده بودند و حتی تا ۵۰ درصد هم کتاب به فروش می‌رساندند؛ کتاب‌هایی که تاریخ چاپ‌شان برای ۱۰ سال پیش بود و با قیمت‌های مخدوش به فروش می‌رسید.

ناشران

ناشران

ناشران

طبق آمار فروش کتاب‌ها تا پایان روز دهم ۲۸ اردیبهشت، نمایشگاه کتاب در بخش حضوری مجموعاً ۳۱۹ میلیارد تومان فروش داشت، که ۲۲۳ میلیارد آن در درگاه رسمی و ۹۶ میلیارد تومان آن از طریق درگاه غیر رسمی ثبت شده است. در بخش مجازی نمایشگاه کتاب مجموعاً ۱۷۸ میلیارد تومان کتاب فروش رفته، که ۱۳۵ میلیارد آن از ناشران و ۴۳ میلیارد تومان آن از کتابفروشان است. در مجموع نمایشگاه کتاب تهران تا پایان روز دهم ۴۹۷ میلیارد تومان فروش داشته است.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار