اصفهان؛

ذخیره آب سد زاینده رود به 169 میلیون متر مکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان،گفت : ظرفیت کلی سد زاینده رود حدود یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب است و این کاهش چشمگیر، آبرسانی پایدار به اقصی نقاط استان را دچار مشکل می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،هاشم امینی افزود: به دلیل خشکسالی های گسترده در استان، ظرفیت آبدهی چاه های آب شرب نیز به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام قبلی، میزان آب سد زاینده رود در شهریورماه امسال به حدود 200 میلیون متر مکعب رسیده بودگفت :بررسی گزارش های وضعیت آب و خشکسالی بیانگر این است که استان اصفهان بدترین روزهای خشکسالی در مقایسه با میانگین 40 سال اخیر را تجربه می کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، افزود : این استان پس از استان های یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که در سالجاری زراعی با پدیده خشکسالی دست پنجه نرم می کند.

هاشم امینی گفت :شدت این پدیده در مرکز، شرق و جنوب شرقی اصفهان بیشتر از دیگر نقاط این استان است، به گونه ای که 64 درصد از مساحت استان دچار خشکسالی و 22.5 درصد گرفتار خشکسالی شدید و بسیار شدید است.

وی افزود : امسال میزان بارندگی ها در شهرهای این استان از جمله نایین 80 درصد، در اصفهان 55درصد و در سرشاخه های زاینده رود 20 درصد کاهش یافته است.

براساس آمارهای اعلام شده بطور کلی بارش ها در استان اصفهان در سال آبی جاری نسبت به میزان بلندمدت(40 ساله ) 33 درصد کاهش یافته است.

در این زمینه از طرح انتقال آب ' بهشت آباد ' به فلات مرکزی ایران می توان به عنوان یکی از راهکارهای حل مشکل آب منطقه نام برد که طبق وعده دولت با جدیت در حال انجام است.

هدف این طرح تأمین آب شرب بر اساس پیش بینی جمعیتی برای استان های اصفهان، کرمان و یزد است که متشکل از سه بخش مجزا شامل احداث سد 1.5 میلیارد متر مکعبی به ارتفاع 178 متر، سامانه انتقال آب تا منطقه ' شلمزار' در چهار محال و بختیاری و خطوط انتقال از سامانه انتقال آب از شلمزار به اصفهان، یزد و کرمان است.

حجم آب انتقالی این طرح، در مجموع 580 میلیون مترمکعب خواهد بود که 250 میلیون مترمکعب آن برای اصفهان، 180 میلیون متر مکعب برای کرمان و 150 میلیون متر مکعب برای یزد اختصاص خواهد یافت .


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.