بارشهای اخیر آب و علوفه حیات وحش خراسان رضوی را تامین کرد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بارشهای اخیر نیاز به آب و علوفه حیات وحش استان را تا پایان امسال تامین کرد.

مهدی اله پور گفت: در سالهای اخیر شاهد آسیب‌های خشکسالی به محیط زیست کشور بودیم، به نحوی که محیط زیست خراسان رضوی را به شدت تحت الشعاع قرار داده بود.

وی اضافه کرد:در حوزه حیات وحش با تشدید وضعیت کم آبی و عدم دسترسی به علوفه، خشک شدن چشمه های تامین کننده آب مورد نیاز حیات وحش، خطر گرسنگی و تشنگی برای جانوران استان به وجود آمده بود و همین وضعیت گونه های حیات وحش را ناچار به ترک زیستگاه‌های خود می کرد.

او یکی دیگر از اثرات خشکسالی در مناطق را کاهش زاد و ولد حیات وحش خواند و افزود: در سالهای تر سالی حیات وحش دو و سه قلو زایی خواهند داشت که این خبر خوبی برای دوستداران محیط زیست و نیز محیط‌بانان و حافظان محیط زیست است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت:با توجه به سیراب شدن مناطق تحت حفاظت استان در سال‌جاری امیدها به بهبود وضعیت گرد و غبار خراسان رضوی نیز افزایش یافته است.

اله پور افزود: بارندگی های اخیر در تغذیه آبهای زیر زمینی هم نقش بسیار موثری داشته است و این بارندگی‌ها می‌تواند با آبخیزداری مناسب سبب افزایش حجم آب سفره های آب زیر زمینی شود و آب با کیفیت تری را برای شرب و بهداشت مردم فراهم آورد.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر که خشکسالی در خراسان رضوی تشدید پیدا کرده بود، حفاظت محیط زیست استان با همکاری و مشارکت مردم خیر و نیکوکار استان، در قالب پویش هایی همچون "نذر طبیعت" با همکاری خیرین و علاقه مندان حوزه محیط زیست، اقدام به ساخت آبشخور، تأمین علوفه، درختکاری و بوته کاری می کرد.

او افزود: یکی دیگر از فواید ترسالی و بارش باران برای محیط زیست، افزایش گونه‌های گیاهی است که منجر به افزایش محصولات غذایی برای انسان و حیات وحش و افزایش گونه‌های جانوری می شود.

کاهش بیماری‌های حیات وحش با نزول باران

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: با خشک شدن چشمه‌های آبی که حیات وحش از آن استفاده می کنند خطر انتقال بیماری در میان حیات وحش افزایش پیدا می‌کند و حیات وحش با روی آوردن به آبشخورهای دام های اهلی، باعث درگیری به بیماری های مشترک همچون طاعون نشخوار کنندگان کوچک شده است و نیز ایجاد تلفات گسترده بین آنان خواهد شد.

اله پور افزود: خوشبختانه با بارش های اخیر شیوع بیماری‌ها در حیات وحش از جمله طاعون نشخوارکنندگان دام‌های کوچک کاهش چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته خواهد داشت.

برچسب ها: بارش باران ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار