شناسایی ۶۴۹ بیمار جدید مبتلا به فشارخون بالا از ابتدای امسال

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای امسال ۶۴۹ بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون در استان شناسایی شده است.

دکتر علی ضامن صالحی فرد اظهار داشت: بیماری فشار خون بالا بعنوان مهم‌ترین عامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی است که بخصوص در کشور‌های کمتر توسعه یافته هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ تعداد یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر در رده سنی بالای ۳۰ سال در جهان مبتلا به فشار خون بالا بودند، که حدود نیمی از این افراد از بیماری خود مطلع نبودند! حدود نیم دیگر شناسائی شده و تنها ۲۱ ٪ آنها فشار خون کنترل شده داشتند. در همین سال تعداد ۱۱ میلیون نفر در اثر ابتلا به فشار خون جان خود را از دست دادند.

 صالحی فرد بااشاره به اینکه بواسطه عوارض دیر رس و پایدار، شاخص کنترل مطلوب این بیماری حائز اهمیت است اضافه کرد: در ایران حدود ۶۱ ٪ از مبتلایان به پرفشاری خون از بیماری خود مطلع بودند و ۵۲ ٪ آنها برای کنترل بیماری دارو مصرف می‌کردند و ۴۲ ٪ افراد فشارخون کنترل شده داشتند.

وی افزود: در استان چهارمحال و بختیاری شاخص مراقبت توسط مراقب سلامت و بهورز ۶ / ۴۲ ٪ و مراقبت توسط پزشک ۳/ ۳۱ ٪ می‌باشد، کنترل مطلوب فشار خون بالا در استان برابر با ۴/ ۴۹ ٪ است که از میانگین کشوری ۴/ ۷ ٪ بیشتر می‌باشد.

صالحی فرد ادامه داد: امسال ارتقاء شاخص مراقبت بیماران توسط پزشک تا ۷۰ ٪ و توسط مراقب سلامت و بهورز تا ۸۰ ٪ پیش بینی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: از نظر وضعیت فعلی بیماری در استان و میزان شیوع تا پایان سال ۱۴۰۲، تعداد ۸۷ هزار و ۵۳۸ بیمار دارای فشار خون بالا در استان شناسایی شده که این میزان معادل ۸ / ۱۴ ٪ جمعیت بالای ۳۰ سال و ۲/ ۸ ٪ کل جمعیت می‌باشد.

وی افزود: همچنین از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۶۴۹ مورد بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون در استان شناسائی شده است.

صالحی فرد بیماریابی، ارتقاء شاخص مراقبت بیماران، مراقبت سه ماهه توسط پزشک و مراقبت ماهیانه توسط بهورز (در مناطق روستائی) و مراقب سلامت (در مناطق شهری) را ار برنامه‌های مرکز بهداشت استان برای کنترل بیماری فشارخون بالا عنوان کرد.

وی افزود: از دیگر اقدامات پیش بینی شده افزایش آگاهی پزشکان عمومی شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت (شهری و روستائی) و همچنین مراقبین سلامت و بهورزان از طریق اجرای برنامه‌های مناسبتی و آموزش فراگیر و گسترده و در گام بعدی آموزش عموم مردم با تاکید بر افراد در معرض خطر یا پر خطر از نظر ابتلا به بیماری می‌باشد.

صالحی فرد تصریح کرد: در راستای افزایش پوشش شناسائی زود هنگام بیماری در سال ۱۴۰۲ از ۲۰ آبان تا ۳۰ دی برنامه‌ای با عنوان " پویش ملی سلامت " توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به اجرا درآمد که اولین برنامه این پویش، " غربالگری دیابت و پر فشاری خون در افراد بالای ۱۸ سال " بود. در این پویش ۷۰۵۰۰۰ نفر در سطح استان غربالگری شدند (پوشش ۴ / ۹۷ ٪ جمعیت هدف) و در این بین تعداد ۹۹۳۲ بیمار فشار خون جدید و تعداد ۴۵۷۶ بیمار دیابت جدید شناسائی شد، همچنین تعداد ۱۵۱۱۶۳ نفر مبتلا به بیماری پیش فشار خون و ۲۴۲۴۴ نفر بیمار پیش دیابت شناسائی و برای ادامه مراقبت به مراکز خدات جامع سلامت معرفی شدند.

به گفته صالحی فرد: بمناسبت ایجاد حساسیت در جامعه و افزایش آگاهی عمومی از تشخیص بهنگام و شروع بموقع درمان بیماری فشار خون بالا هر ساله از طرف سازمان جهانی بهداشت روز ۱۷ می‌مصادف با ۲۸ اردیبهشت بعنوان "روز جهانی فشار خون بالا" نامگذاری شده است.

وی افزود: امسال برنامه‌های مختلف اطلاع رسانی، غربالگری و مراقبت با شعار "با اندازه گیری مقدار فشار خون خود و کنترل آن عمری طولانی و با کیفیت داشته باشیم" از ۲۶ تا ۲۸ اردیبهشت همزمان با سراسر کشور در استان اجرا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.