در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

روایتی دیگر از شهادت آیت‌الله رئیسی از زبان فرماندهان سابق نظامی در شبکه افق

تهیه‌کننده ویژه برنامه «شهید جمهور» گفت: از زمانی که شبکه خبر زیرنویس کرد بالگرد شهید رئیسی دچار سانحه شده، ویژه برنامه «شهید جمهور» روانه آنتن شد.

حسین قاسمی، تهیه‌کننده ویژه برنامه «شهید جمهور» شبکه افق درباره این ویژه برنامه که ابتدا پیرامون سانحه سقوط بالگرد شهید آیت‌الله رئیسی روانه شبکه شد، گفت: از زمانی که اولین شایعات پیرامون سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور به رسانه‌ها و فضای مجازی درز کرد و شبکه خبر زیرنویس کرد هلی‌کوپتر شهید رئیسی دچار سانحه شده، برنامه‌های روتین شبکه افق تعطیل شد و ویژه برنامه «شهید جمهور» روانه آنتن شد. چراکه اگر به موقع محتوای خبر را به دست مخاطب نرسانیم، به رسانه‌های فارسی‌زبان مراجعه می‌کند. تقریباً از ساعت ۱۷ که این سانحه اعلام شد، برنامه را روی آنتن بردیم و مراسم تشییع را پوشش می‌دهیم. 

قاسمی در پاسخ به این سوال که البته سانحه چند ساعت قبل به وقوع پیوسته بود، توضیح داد: بله، چون شبکه خبر مرجع پوشش خبرِ صداوسیماست، به محض اعلام رسمی وقوع سانحه از سوی شبکه خبر، کمتر از ۱۰ دقیقه پوشش خبری را آغاز کردیم. پنج مجری ثابت شبکه را پای کار آوردیم و در طول دو روز گذشته زمان حضورشان را شیفت‌بندی کردیم، تا کم نیاورند. از آنجایی که باید مراسم تشییع و به مرور کاندید‌های ریاست‌جمهوری معرفی شوند، پوشش این اتفاقات جزو اولویت شبکه افق قرار می‌گیرد. 

 

شهید جمهور

تهیه‌کننده ویژه برنامه «شهید جمهور» در پاسخ به این سوال که از آنجایی که اعلام رسمی شهادت رئیس جمهور جزو سخت‌ترین کار‌های رسانه ملی بود، در آن لحظه چطور عمل کردید؟ توضیح داد: ما آن زمان روی آنتن بودیم. تقریباً قبل از اعلام رسمی هم شهادت ایشان قطعی شده بود، اما ما بعد از اعلام شبکه خبر در ساعت ۸:۰۰ صبح، شبکه خبر را زنده پوشش دادیم و بعد ساختار برنامه به سمت شهادت ایشان تغییر یافت.

شهید جمهور

وی با بیان اینکه در طول این دو روز و چند ساعت تلاش کردیم در لحظه اخبار را منتقل کنیم و خبر بیات به دست مخاطب ندهیم، تصریح کرد: چراکه رسانه‌های معاند در همان لحظه سانحه شروع به انتشار شایعات، تخریب شخصیتی و روایت‌های تحریف شده کردند. 

قاسمی در پاسخ به این سوال که علاوه‌بر پوشش زنده تشییع شهدای خدمت که در دستور کار شبکه است، هنوز سوالاتی پیرامون شهادت آیت‌الله رئیسی به عنوان دومین مقام عالی کشور وجود دارد. برای ابهامات پیش آمده چه پاسخی به مخاطبان دارید؟ تصریح کرد: فعلاً تمرکزمان بر روی پوشش تشییع شهدای خدمت است. اما در این ۴۸ ساعت مهمانانی را روی آنتن آوردیم، که هم تحلیلگر نظامی بودند، هم کارشناس و ... تا به ابعاد مختلف شهادت رئیس جمهور بپردازیم. امروز در شبکه افق از افراد باسابقه و بازنشسته نیروی هوایی ارتش دعوت می‌کنیم، تا جای ممکن ابعاد سانحه را برایمان بازگو کنند.

به گفته این تهیه‌کننده، اگرچه سازمان صداوسیما واحد‌های سیاری را برای پوشش زنده تشییع جنازه می‌فرستد، تا آن تصاویر هم به دست ما برسانند، ولی ما از خبرنگاران استان تبریز و شهروند - خبرنگارانی که در مراسم تشییع حضور داشتند، استفاده کردیم. یعنی علاوه‌بر روایت رسمی روایت شهروند خبرنگاری هم در دستور کار خود قرار دادیم.

وی افزود: از آنجایی برنامه «به افق فلسطین» ساختار تولید برنامه در شبکه افق را تغییر داد، در زمان حادثه سقوط بالگرد شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانش به لحظه اتفاق را پوشش دادیم. حدود هفت ماه است که هر اتفاقی می‌افتد، نیرو‌های شبکه از جمله برنامه «به افق فلسطین» حواسشان است که به لحظه واکنش نشان دهند. چون مخاطب دنبال خبر می‌گردد. مخاطب از رسانه ملی توقع دارد خبرِ دست اول بشنود. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.