در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کاغذ‌های ایرانی جای خود را بین ناشران باز می‌کند؟

ناظر چاپ کتاب‌های انتشارات خط مقدم گفت: اگر بتوان کتاب‌های درسی را با کاغذ‌های ایرانی تامین کرد، از خروج ارز کشور جلوگیری می‌شود.

در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که در ماه‌های آینده بزرگترین کتابخانه منطقه در یکی از شهر‌های مرکزی کشور افتتاح می‌شود. 

به گفته اسماعیلی، در ابتدای دولت حدود پنج هزار تن کاغذ تولید کردیم، که در سال گذشته شاهد خودکفایی در کاغذ و کتاب‌های درسی برای ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی با میزان بیش ۸۰ هزار تن بودیم. ان‌شاء‌الله به زودی با افتتاح مجموعه جدید و فناور دیگر نیازمند چوب برای تولید کاغذ نیستیم.

مصطفی کُرفی، مدیر روابط عمومی انتشارات خط مقدم در پاسخ به این سوال فروش شما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چطور بود؟ گفت: استقبال مخاطبین از کتاب‌هایمان خوب بود. ما اگر می‌خواستیم مانند سایر انتشاراتی که کتاب‌های با قیمت بالا عرضه می‌کردند، قیمت کتاب‌ها را افزایش بدهیم، طبیعتاً درصدی از مخاطبان را از دست می‌دادیم. اما ما به عنوان نشری که در جبهه مقاومت کار می‌کند، قیمت‌های کتاب را معقول کردیم و فروش بالایی داشتیم؛ اما عایدی مجموعه خیلی زیاد نبود. حدوداً قیمت ورق کتاب‌های چاپ جدیدمان بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان است. در حالی که بعضی از نشر‌ها تا صفحه‌ای ۲۷۰۰ تومان هم کتاب می‌فروختند. 

کُرفی ادامه داد: مثلاً کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» که ۵۵۰ صفحه است، قیمتش ۳۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان مبلغ آن صرف هزینه جلد کتاب می‌شود، که تقریباً صفحه کتاب حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است. از آنجایی که ما می‌خواستیم کتاب به دست مشتری برسد، سود خودمان را کم کردیم. در مجموع فروش خوبی را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشتیم.

مدیر روابط عمومی انتشارات خط مقدم در پاسخ این سوال که آیا شما هم از کاغذ ایرانی استفاده کردید؟ توضیح داد: ما هم از کاغذ ایرانی و هم کاغذ خارجی استفاده کردیم. تا آنجایی که مطلعم قیمت کاغذ ایرانی با خارجی تفاوت چندانی ندارد. فقط در کتاب‌های نوجوانان که می‌خواستیم از ورق لب گرد استفاده کنیم، نمی‌توانستیم از کاغذ ایرانی استفاده کنیم. چاپخانه‌ها یا کاغذ ایرانی را قبول نمی‌کردند، یا اگر قبول می‌کردند صفحات کتاب خراب می‌شد. بنابراین، کاغذ‌های ایرانی از لحاظ کیفیتی هنوز جای کار دارد.

محمدصادق زارع، ناظر چاپ کتاب‌های انتشارات خط مقدم درباره ضعف کاغذ‌های ایرانی بیان کرد: تنها مشکل کاغذ‌های ایرانی در چاپ و صحافی این است که قوس دارند. چاپخانه‌ها هم برای استفاده از آن اذیت می‌شوند و قیمت بالاتری درخواست می‌کنند. زمان صحافی هم افزایش می‌یابد. به طور کلی، وزن کاغذ ایرانی بین کاغذ بالکی و کاغذ سفید است. اگر کیفیت کاغذ ایرانی بهتر شود، می‌تواند جای کاغذ بالکی را بگیرد. ما سال گذشته ۱۰۰۰ بند کاغذ ایرانی خریدیم، که ۵۰۰ بند اول آنقدر خوب بود، که چاپخانه باور نمی‌کرد این کاغذ کاغذ ایرانی باشد. برعکس ۵۰۰ بند دیگر منجر به اعتراض چاپخانه شد. من امسال کاغذ ایرانی ندیدم، که بخواهم سفارش بدهم.

زارع در پاسخ به این سوال که گویا بیشترین سهم کاغذ ایرانی برای کتاب‌های درسی است، توضیح داد:، چون کتاب‌های درسی بیشترین تیراژ را در ایران دارد. اگر بتوان کتاب‌های درسی را با کاغذ‌های ایرانی تامین کرد، از خروج ارز کشور جلوگیری می‌شود.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار