بومی سازی پکان، سلطان میوه‌های خشکباری جهان در ایلام

به همت ایستگاه تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یک محصول باغی جدید و اقتصادی به سبد انتخاب باغداران ایلامی افزوده خواهد شد.

مدیر باغبانی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام از دستیابی استان به ژنوتیپ‌های پرمحصول و سازگار «پکان»، این سلطان میوه‌های خشکباری جهان، در استان ایلام خبر داد.

حجت‌الله بخشوده در برنامه بازدید دانشجویان باغبانی دانشگاه ایلام از بررسی ارقام پکان در استان اظهار کرد: تغییر اقلیم در جهان، کشور و استان از یک سو و افزودن یک محصول باغی جدید و اقتصادی به سبد انتخاب باغداران برای ساخت باغات جدید، در دستور کار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قرار گرفته و برای نخستین بار در استان به بررسی سازگاری این درخت مثمر اقتصادی پرداخته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان بررسی سازگاری این طرح، ضمن جانمایی علمی و دقیق، توسعه باغات اقتصادی در استان رونق بگیرد.

بخشوده افزود: بعد از گذشت سال چهارم طرح، استان ایلام خود به‌عنوان تولید کننده نهال پیوندی پکان با استفاده از پیوندک‌های تولیدی این طرح به‌عنوان باغ مادری پکان در استان و با استفاده از کاشت پایه‌های مرسوم پکان و پیوند بر روی پایه‌ها، در زمره معدود استان‌های تولید کننده پکان پیوندی در کشور قرار خواهد گرفت و اشتغال‌زایی را نیز در استان به ارمغان خواهد آورد.

مدیر باغبانی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و همکار طرح بررسی سازگاری ارقام پکان در استان ایلام تشریح کرد: طرح سازگاری پکان در استان ایلام به همت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان در اسفندماه گذشته با کاشت ۷ رقم پرکیو، گراکینک، گراتکس،۱۰ G، کمانج M ۵، چوکتا و ویجیتا کلید خورد و قرار است، چهار رقم جدید دیگر نیز در روز‌های آینده به این طرح اضافه شود و مجموع طرح به ۱۱ رقم برسد.

وی اضافه کرد: در اسفند ماه نیز تمام ۱۶ رقم آمریکایی و ۴ رقم آفریقای جنوبی پکان موجود در کشور نیز در این ایستگاه بومی خواهد شد.

پکان یک نوع آجیل درختی است که بافتی ترد و طعمی شیرین دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.