لزوم کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف شهروندان در تهران

به گفته سخنگوی صنعت آب اگرچه مخازن سد‌های کشور به شرایط عادی رسیده، اما با توجه به نزدیک شدن به پیک تابستان همچنان نباید از مدیریت مصرف آب غافل شد.

در سال آبی جاری، کاهش بارندگی در فصل پاییز باعث عقب ماندگی مخازن سد‌های کشور از شرایط نرمال شد. در زمستان، اما بخشی از این کمبود جبران و موجودی سد‌ها به شرایط عادی نزدیکتر شد. همچنین بارندگی‌های برفی نویدبخش وجود ذخایری شد تا به تدریج با گرمتر شدن هوا این منابع نیز به شکل آب‌های جاری به منابع آبی کشور اضافه شوند.

اکنون که در اردیهشت ما و در سه ماهه سوم سال آبی به سر می‌بریم بر اساس آخرین گزارش مخازن سد‌های کشور، از ابتدای سال آبی ورودی سد‌ها در این بازه زمانی به بیش از ۳۲ میلیارد مترمکعب رسیده است. در مدت مشابه سال گذشته نیز برای ورودی آب به سد‌ها همین میزان ثبت شده و این شاخص در مقایسه با سال گذشته تغییری نداشته است. از طرفی میزان خروجی سد‌ها نیز به منظور تامین مصارف شرب و کشاورزی نسبت به سال آبی گذشته افزایش ۶ درصدی داشته و از ۱۸.۹۲ میلیارد مترمکعب به ۲۰ میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور در تشریح آخرین وضعیت سد‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت: ورودی سد‌های کشور تاکنون ۳۲.۲ میلیارد متر مکعب بوده است و این میزان ورودی باعث افزایش ۵ درصدی حجم پرشدگی مخازن نسبت به سال قبل شده است.

در مجموع در آمار ثبت شده، موجودی سد‌ها در سال آبی جاری به ۳۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال گذشته که موجودی ۳۲.۱۶ میلیون مترمکعبی ثبت شده بود ۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد و با توجه به این ارقام پرشدگی سد‌های کشور به ۶۸ درصد رسیده است.

گفتنی است بر اساس شبکه باران‌سنجی مبنای وزارت نیرو از ابتدای مهر ۱۴۰۲، بارندگی کشور نسبت به میانگین دوره مشابه دراز مدت ۳ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

قاسم زاده درخصوص آخرین وضعیت بارندگی دریافت شده در استان‌های کشور گفت: استان‌های تهران، قزوین، بوشهر، سمنان و فارس بیشترین کاهش بارندگی را دارند و استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی و ایلام از بیشترین افزایش بارش نسبت به نرمال برخوردار هستند.

همچنین عیسی بزرگ زاده سخنگوی طرح‌های ملی آب کشور در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به رغم اینکه بارش‌ها خوب بوده و اکنون درصد پرشدگی مجموع مخازن سد‌های کشور شرایط مناسبی دارد، اما همچنان در برخی مناطق و شهر‌ها عقب افتادگی از نظر میزان دریافت بارش را داریم. تهران یکی از این مناطق است که موجودی مخازن آن در مقایسه با سال گذشته در هفته‌های گذشته کاهشی بوده، اما اکنون این میزان تقریبا مشابه با سال گذشته است؛ این در حالی است که سال آبی گذشته هم سال خشکی بود. همینطور خراسان رضوی و سد دوستی و شهر بندرعباس به ویژه سد میناب و سد داراب استان فارس درصد پرشدگی کمتری دارند. کماکان برای این مناطق خواهش ما از شهروندان این است که مدیریت مصرف داشته باشند.

او افزود: باید توجه داشت که وقتی از تامین آب تهران صحبت می‌کنیم، بخشی از استان البرز و قزوین را هم شامل می‌شود چرا که بخشی از این دو استان هم منابع آب مشترک با تهران دارند و آن‌ها هم از منابع شرب سد‌های ۵ گانه طالقان، امیرکبیر کرج، لار، لتیان و ماملو استفاده می‌کنند که مناطق ۲۲ گانه تهران از آن بهره‌مند هستند.

بزرگ زاده متذکر شد: حتی اگر در تمام استان‌ها بارش نرمال را دریافت کنیم، میزان بارش متوسط در کشور ما حدودا کمتر از یک سوم متوسط جهانی است. در واقع رسیدن به بارش‌های معادل میانگین بلندمدت به معنای داشتن آب کافی نیست؛ بنابراین با توجه به جمعیتی که کشور دارد، سرانه آب در اختیار هر ایرانی پایین است و باید مدیریت مصرف داشته باشیم. شهروندان می‌توانند با صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی خادمان خود را در وزارت نیرو یاری کنند تا با کمک مدیریت مصرف، امکان تامین آب به صورت پایدار فراهم شود.

خبرنگار: امیرمحمد درویشی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار