واکسیناسیون کودکان اتباع در استان قم

در دوره اول طرح واکسیناسیون رایگان تکمیلی فلج اطفال، ۹ هزار کودک ایرانی و غیرایرانی در قم واکسینه شدند.

محمد امینی‌پور، کارشناس بیماری‌های قابل پیشگیری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در مرحله نخست واکسیناسیون کودکان علیه فلج اطفال، ۹ هزار کودک زیر پنج سال ایرانی و غیرایرانی واکسینه شدند.

وی با بیان این‌که در ۲۳ سال گذشته موردی از ابتلا به فلج اطفال در کشور گزارش نشده‌است، اضافه کرد: در کشورهای همسایه از جمله پاکستان و افغانستان معمولا مواردی از بیماری فلج اطفال مشاهده می‌شود و این بیماری در این کشورها هنوز ریشه کن نشده‌است.

وی ادامه داد: با توجه به تردد اتباع در استان، باید مراقبت کنیم تا دستاوردهای به دست آمده در زمینه ریشه‌کنی فلج اطفال حفظ شود.

امینی‌پور با تأکید بر اهمیت پوشش بالای واکسیناسیون، گفت: طرح واکسیناسیون رایگان تکمیلی فلج اطفال هر ساله در ۲ مرحله انجام می‌شود که مرحله اول از دوم تا چهارم اردیبهشت‌ماه انجام و حدود ۹ هزار کودک علیه این بیماری واکسینه شدند.

وی افزود: مرحله دوم از ۳۰ اردیبهشت‌ماه شروع شده و تا اول خردادماه ادامه دارد که با توجه به اطلاع رسانی صورت گرفته انتظار داریم استقبال خوبی از طرح انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: گروه هدف این برنامه کودکان زیر پنج سال غیرایرانی در تمام استان و کودکان زیر پنج سال ایرانی در مناطقی که حضور اتباع زیاد است، می‌باشد.

امینی‌پور با اشاره به این‌که واکسیناسیون فلج اطفال به ۲ صورت انجام می‌شود، گفت: در حالت اول، جامعه هدف به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند و توسط کارشناسان مرکز بهداشت واکسینه می‌شوند.

وی افزود: در حالت دوم، در مناطقی که رفت‌وآمد سخت و یا دسترسی ساکنان به شهر ضعیف است، مانند دامشهر، کوره‌های آجرپزی اطراف شهر، جاده کاشان،‌ جمکران،‌ شهر قائم، شهرک لبن، مناطقی از قنوات و جعفرآباد، کارشناسان به درب منازل مراجعه می‌کنند و قطره فلج اطفال به کودکان خورانده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی مثل کانال‌ها و گروه‌های اتباع، خودروهای بلندگودار و مناطقی از شهر که تراکم اتباع زیاد است، انجام شده و کارشناسان مراکز سلامت نیز برای اطلاع‌رسانی با جمعیت اتباع تماس می‌گیرند.

به گفته امینی‌پور، سال گذشته ۷ هزار و ۵۰۰ کودک اتباع علیه فلج اطفال واکسینه شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.