اصلاح داروی شیمی‌درمانی برای فرار از سد خونی مغز

محققان نشان دادند که با طراحی نوعی نانوذره می‌توان داروی شیمی‌درمانی اصلاح شده را به میتوکندری سلول‌های سرطانی رساند.

دانشمندان خوش‌بین هستند که روش آنها که نتایج جالب توجهی در مدل‌های بالینی به دنبال داشته، در نهایت بتواند برای درمان متاستاز مغز و تومور‌های اولیه سرطان پستان با یک درمان واحد استفاده شود.

سانتا دار و همکارانش از مرکز جامع سرطان در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی، نانوذره‌ای ایجاد کرده‌اند که قادر به عبور از سد خونی مغزی است. هدف آنها از بین بردن تومور‌های اولیه سرطان پستان و متاستاز‌های مغز با یک درمان واحد است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این روش در کاهش اندازه تومور‌های پستان و مغز مؤثر است.

متاستاز‌های مغز بیشتر از تومور‌های جامد مانند سرطان پستان، ریه و روده بزرگ بوجود می‌آیند و اغلب به سختی می‌توان نشانه‌های اولیه آن را تشخیص داد. هنگامی که سرطان مغز گسترش می‌یابد، درمان آن می‌تواند دشوار باشد. یکی از دلایل آن تا حدودی سد خونی مغز است؛ غشای تقریباً غیرقابل نفوذ که مغز را از بقیه بدن جدا می‌کند.

این نانوذرات ممکن است در آینده برای درمان متاستاز‌ها و در درمان تومور اولیه به طور همزمان مورد استفاده قرار گیرد.

محققان با بارگذاری ذرات با دو ترکیبی که میتوکندری را هدف قرار می‌دهند، نشان دادند که روش آنها می‌تواند تومور‌های پستان و مغزی را در مطالعات بالینی کوچک کند.

در این روش جدید از نانوذرات ساخته شده از پلیمر تخریب‌پذیر استفاده شده است. از آنجایی که سلول‌های سرطانی غالباً نسبت به سلول‌های سالم شکل متفاوتی از متابولیسم دارند، متابولیسم آنها می‌تواند راهی مؤثر برای از بین بردن تومور‌ها بدون آسیب رساندن به سایر بافت‌ها باشد.

به نقل از ستاد نانو، یکی از این داروها، نسخه اصلاح شده از یک داروی شیمی درمانی کلاسیک، به نام سیس پلاتین است که با آسیب رساندن به DNA در سلول‌های به سرعت در حال رشد، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد و رشد آنها را به طور مؤثری متوقف می‌کند. اما سلول‌های تومور می‌توانند DNA خود را ترمیم کنند و گاهی اوقات منجر به مقاومت به سیس پلاتین می‌شوند.

محققان این دارو را اصلاح کردند تا هدف خود را از DNA هسته، به DNA میتوکندری تغییر دهد. میتوکندری‌ها منبع انرژی سلول‌های ما هستند و حاوی ژنوم‌های بسیار کوچک‌تر هستند و مهمتر از آن برای اهداف درمانی سرطان، آنها ماشین‌آلات ترمیم DNA را ندارند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
استراتژی اصلی متخصصا برای درمان سرطان باید قابل شناسایی کردن سلول‌های سرطانی ولو خفته ها برای سیستم ایمنی بدن باشه چون سیستم دفاعی بدن در صورت شناختن نابودشون میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
اول باید سلول سرطانی شناخته بشه بعد دارو به داخلش وارد بشه پس اولویت اول شناسایی سلول سرطانی و اولویت دوم نحوه رسونده مواد قاتل به داخل سلول سرطانیه
البته اگه سلول‌های سرطانی کم باشن خود بدن نابودشون میکنه و باید اینقدر سلول‌های سرطانی رو نابود کرد تا به حدی برسه که بدن بقیه رو بتونه نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرطان = داعشی شدن سلولا
آخرین اخبار