سفر لاوروف به آستانه برای شرکت در نشست وزیران سازمان همکاری شانگهای

وزیر خارجه روسیه برای شرکت در نشست دو روزه وزیران سازمان همکاری شانگهای (SCO) وارد پایتخت قزاقستان شد.

 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برای شرکت در نشست وزیران سازمان همکاری شانگهای (SCO) که قرار است در روز‌های ۲۰ و ۲۱ می (۳۱ اردیبهشت و اول خرداد) در آستانه برگزار شود، وارد پایتخت قزاقستان شد.

به گزارش بامداد دوشنبه خبرگزاری تاس، وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در این نشست در مورد مقدمات اجلاس سران این سازمان که قرار است در ۳ و ۴ جولای (۱۳ و ۱۴ تیر) برگزار شود و همچنین موضوعات بین‌المللی بحث و گفتگو خواهند کرد.

وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای همچنین در این نشست در مورد وضعیت نوار غزه و خاورمیانه و موضوع تقویت ثبات در افغانستان، مبارزه با تهدیدات تروریستی و مواد مخدر رایزنی خواهند کرد.

به نوشته خبرگزاری تاس، نشست وزیران سازمان همکاری شانگهای بر توجه ویژه بر چشم‌انداز توسعه بیشتر این سازمان و انطباق آن با شکل‌گیری نظم نوین جهانی تمرکز خواهد داشت. لاوروف در حاشیه برگزاری این نشست قرار است با وزرای خارجه شرکت کننده در آن نیز چند دیدار دو جانبه برگزار کند.

سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای، اعلام کرد: مراد نورتلو معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قزاقستان ریاست نشست عادی شورای وزیران خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) را در ۲۱ ماه مه (۱ خرداد) در آستانه برعهده خواهد داشت.

شانگهای، سازمانی با عضویت نصف جمعیت جهان، توان امنیتی و اقتصادی قابل توجه و آینده‌ای قابل تأمل در نظم نوین جهانی، ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲ عضو جدید خود را به جهان معرفی کرد و بدین ترتیب، انتظاری ۱۰ ساله برای پیوستن جمهوری اسلامی ایران به یکی از مهمترین سازمان‌های منطقه‌ای نتیجه داد و تهران به عضویت رسمی سازمان همکاری‌های شانگهای درآمد.

هسته ابتدایی سازمان همکاری‌های شانگهای در آوریل ۱۹۹۶ در حالی شکل گرفت که چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان در تکاپو بودند تا تنش‌های مرزی و دخالت‌ها در امور داخلی را به حداقل ممکن برسانند و امضای معاهده «تعمیق اعتماد نظامی» را هم می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد؛ ائتلاف پنج کشور در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ (۲۵ خرداد ۱۳۸۰) با نام شانگهای پنج شناخته می‌شد، اما از این تاریخ کشور‌های مذکور در بیانیه‌ای مشترک به‌صورت رسمی از تأسیس سازمان همکاری شانگهای (Shanghai Cooperation Organisation) با اهداف امنیتی، اقتصادی و دفاعی خبر دادند.

اگرچه مهمترین هدف از تأسیس این سازمان، ایجاد ساختاری بود که بتواند امنیت را در مرز‌های روسیه و چین تأمین کند، اما آرام آرام نام شانگهای به دلیل حضور ابرقدرت‌های اقتصادی، چون چین و روسیه با اقتصاد و توسعه و تجارت آمیخته شد و امروز این نهاد در عرصه اقتصاد و نیز سایر حوزه‌ها حرفی برای گفتن دارد.

فرایند عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و سال ۱۴۰۰ همزمان با سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به تاجیکستان پیگیری و سال ۱۴۰۱ در نشست بیست‌ودوم این سازمان، فرایند عضویت رسمی ایران کلید خورد و تیر ماه سال ۱۴۰۲ به تکامل رسید و تحقق یافت.

علاوه بر چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ایران، هند و پاکستان که اعضای سازمان همکاری شانگهای هستند، برخی کشور‌ها به عنوان کشور‌های ناظر یا دعوت‌شده در این سازمان حضور دارند. افغانستان، مغولستان، بلاروس، عراق و سری‌لانکا در حال حاضر به عنوان کشور‌های دعوت‌شده شرکت می‌کنند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار