پاسخ میراث فرهنگی زرند به انتقاد از مرمت نکردن قلعه تاریخی روستای فتح آباد علیا

میراث فرهنگی زرند درباره علت مرمت نکردن تمام قلعه تاریخی روستای فتح آباد علیا، پاسخ داد.

محمد اسلامی در پاسخ به مرمت قلعه تاریخی روستای فتح آباد علیا  از شهروند خبرنگار و نیز رسانه وزینی که بخشی از مطالبات علاقه‌مندان به مواریث فرهنگی را منعکس کرده اند و عرض ارادت به منتقدان که دل در گرو حفظ هویت‌های تاریخی مان دارند، قدردانی کرد. 

وی گفت: قلعه تاریخی روستای فتح آباد علیا، یکی از قدیمی‌ترین آثار به جا مانده از زمان قاجار است که در تاریخ ۳ خرداد سال ۸۴ در ردیف آثار ملی به شماره ۱۱۸۷۷ به ثبت رسیده و دارای حمام، کاروانسرا و مسجد و آب انبار می‌باشد و تا همین اواخر نیز مردم از مسجد این قلعه برای نماز و برخی برنامه‌های مذهبی نیز استفاده می‌کردند. 

رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند افزود: در برخی نوشته‌های تاریخی از روستای فتح آباد به عنوان دروازه قرآن یاد شده است که تُجار کوهبنان و کرمان در مسیر عبور از روستا در این قلعه استراحت می‌کردند.

بیشتر بخوانید:



وی بیان داشت: برای مرمت کامل این اثر به دلیل وسعت آن و شدت تخریب، به هیچ عنوان نمی‌توان به اعتبارات دولتی اتکا کنیم؛ اما می‌توان به صورت خاص، برخی از قلعه بویژه مسجد و نیز سردر قلعه را بازسازی کنیم؛ اما تا زمانی که نتوان یک مجموعه را به چرخه تولید ثروت برای یک منطقه تبدیل کنیم، نمی‌توان چنین فعالیت‌هایی را به عنوان راه درمان قطعی قلمداد کنیم و چه بسا اگر اثری مرمت هم شود؛ ولی قرار باشد به حال خود رها شود، به مرور زمان مجددا دچار تخریب خواهد شد.

اسلامی تصریح کرد: نظر شخصی خودم برای این قلعه، مشارکت بنگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی شهرستان است تا از محل مسئولیت‌های اجتماعی مساعدت کنند، ضمن آنکه حتی هر گونه کمک این بنگاه‌ها برای مرمت آثار تاریخی مشمول مالیات قابل قبول خواهد بود و این؛ یعنی یک بُرد بُرد هم برای بنگاه اقتصادی و هم برای صنعت گردشگری خواهد بود. 

وی بیان داشت: باز هم چنانچه شرکت‌های زیرمجموعه‌ی بویژه میدکو که در فرایند سرمایه گذاری‌های فرهنگی نقش دارند به این موضوع ورود کنند، امری بسیار مبارک خواهد بود، ضمن اینکه قلعه بیان شده در فاصله بسیار کم تا کارخانجات فولاد و قطران است و معمولا محل مطالبه گری و بعضا اعتراضات اهالی بوده است. 

رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند گفت: همچنین قبلا نیز شرکت سرمایه گذاری بزرگی از تهران برای این امر به زرند تشریف آوردند و با اعلام اینکه مرمت آن بالغ بر ۶۰ یا ۷۰ میلیارد اعتبار نیاز خواهد داشت، مرمت آن را توجیه پذیر ندانستند؛ ولی این موارد دلیلی برای این نخواهد بود که مثلا ما دست روی دست گذاشته باشیم و منتظر عنایات از بیرون باشیم. 

وی بیان داشت: با توجهی که فرماندار شهرستان به میراث‌فرهنگی دارند، امسال مبلغی برای شروع عملیات مرمت در مسجد قلعه خواهیم گذاشت و امیدواریم مبلغ به گونه‌ای باشد که بتوانیم امسال مسجد ارزشمند این قلعه را مرمت بازسازی و احیا کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار