وزیر نیرو: 

سد قیزقلعه‌سی نمادی از دوستی و مودت مردم ایران و جمهوری آذربایجان است

وزیر نیرو گفت: سد قیزقلعه‌سی که به دست مهندسان و پیمانکاران ایرانی طراحی و احداث شده نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربایجان است و امروز با حضور روسای جمهور دو کشور افتتاح می شود.

محرابیان ضمن تبریک ایام ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) اظهار کرد: رودخانه ارس یک رودخانه مرزی بین چهار کشور ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه به طول ۱۰۷۲ کیلومتر است.

وزیر نیرو افزود: ایران و جمهوری آذربایجان مرز مشترک ۴۵۰ کیلومتری با رودخانه ارس دارند و برای بهره‌برداری مشترک از این رودخانه در گذشته سدی به نام ارس و سال‌ها پیش سدی به نام خداآفرین به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر نیز سد قیزقلعه‌سی بر روی این رودخانه احداث شده است.

وی با بیان اینکه سد قیزقلعه‌سی سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب را تنظیم می‌کند اظهار کرد: این میزان آب حجم بسیار بالایی است که استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی از این آب بهره‌مند می‌شوند.

محرابیان به مهمترین اهداف احداث این سد اشاره کرد و گفت: مهار سیلاب، تامین آب شرب، کشاورزی، محیط زیست و نیز استفاده از ظرفیت‌های مشترک دو طرف برای توسعه همکاری‌ها از جمله مهمترین اهداف احداث و افتتاح سد قیزقلعه‌سی است.

وزیر نیرو یادآور شد: این سد که به دست مهندسان و پیمانکاران ایرانی ساخته شده است نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربایجان است که امروز با حضور روسای جمهور دو کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه طول تاج این سد ۸۳۴ متر است اضافه کرد: عملیات خاکبرداری این سد بیش از ۶ میلیون متر مکعب، عملیات خاکریزی بیش از ۲.۱ میلیون مترمکعب و عملیات بتنی این سد حدود نیم میلیون مترمکعب است.

محرابیان خاطرنشان کرد: سد قیزقلعه سی جزو سد‌هایی است که با رعایت همه استاندارد‌های مهندسی آماده بهره‌برداری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.