درمان سرطان پوست با ذرات رنیوم رادیواکتیو در مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای بوشهر

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای خلیج‌فارس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از درمان غیرتهاجمی سرطان پوست با ذرات رنیوم رادیواکتیو برای اولین بار در کشور در مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای بوشهر خبر داد.

پروفسور مجید اسدی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: درمان جدید بیماران مبتلا به سرطان پوست غیرملانوما (Non-Melanoma) در کشور برای اولین بار در بیماران با کارسینوم سلول بازال با همکاری پزشکان متخصص پوست در مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای بوشهر و تهیه رادیودارو توسط شرکت پارس ایزوتوپ از تیرماه سال گذشته آغاز شد.

عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: این نوع درمان در سه گروه کاربردی بیمارانی که جراحی برای آنها کمتر امکان‌پذیر است (وجود تومور در صورت یا انتهای اندام‌ها و یا نواحی ژنیتال)، بیمارانی که منع انجام جراحی دارند (سن بالا، بیماری زمینه‌ای همراه، آنهایی که به جراحی رضایت نمی‌دهند)، در موارد مشکل تکنیکی برای انجام رادیوتراپی (ضایعات قبلاً درمان شده، ضایعات با سطوح نامنظم (روی بینی، گوش و انگشتان) و نیز ضایعات بزرگ است.

پروفسور اسدی اضافه کرد: این روش درمانی جدیدی هستند که غیرتهاجمی، بدون درد، بدون نیاز به بیهوشی و جراحی است و هیچ ملاحظه خاصی بعد از این نوع درمان نیاز نمی‌باشد.

وی تصریح کرد: درمان موسوم به "Rhenium-SCT" فرآیندی اغلب تک جلسه‌ای است که در آن پزشکان ماده‌ای خمیری را روی ضایعه پوستی به مدت چند دقیقه تا حداکثر ۳ ساعت می‌مالند و سپس برداشته می‌شود و فرد هیچ‌گونه اشعه‌ای بعدازآن نخواهد داشت و این مدت کوتاه کافیست تا سلول‌های سرطانی از بین برود.

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای خلیج‌فارس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: این خمیر رزینی حاوی ذرات رادیواکتیو است که می‌تواند سرطان‌های غیر ملانوما برای مثال سرطان کارسینوم سلول بازال (Basal Cell Carcinoma) و نیز اسکواموس سل کارسینومای جلدی موضعی را از بین ببرد. در مطالعات انجام شده میزان موفقیت بالای ۹۵ درصد گزارش شده است.

اطلاعات تکمیلی در دو بروشور ویژه "بیماران" و نیز ویژه "پزشکان و پرسنل" به پیوست تهیه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.