افتتاح طرح مرمت قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی فارس

کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب شیراز با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهره‌برداری رسید.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: برای اجرای طرح مرمت کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب شیراز به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی فارس۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

محمدحسین فیروزی گفت: برنامه‌ریزی برای بازسازی این کتابخانه از سال ۱۳۹۶ شروع و طرح نهایی بازسازی و شروع عملیات بازسازی از سال ۱۳۹۸ آغاز شد.

او با بیان این که بازسازی این کتابخانه در این ۴ سال افت و خیز‌هایی داشت و تکمیل طرح به کندی پیش می‌رفت، تصریح کرد: از ابتدای پارسال با تدابیر اتخاذ شده دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و استاندار فارس، روند بازسازی این کتابخانه با سرعت بیشتری دنبال شد و بخش عمرانی آن به پایان رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس اظهار کرد: کتابخانه بازسازی شده شامل سالن مطالعه ویژه بانوان و آقایان، سالن مطالعه گروهی، سالن مطالعه خصوصی و وی آی پی، بخش کودک، بازی، بخش مرجع، نشریات، سالن جلسات، نگارخانه، کافه کتاب و، مخزن کتاب است.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه ساخت کتابخانه مرکزی در شیراز در دستورکار است، گفت: عملیات اجرایی این پروژه با تأمین اعتبار حدود ۲ هزار و ۵۰۰میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت نفت و یک هزار و۵۰۰ میلیارد ریال از محل مولدسازی آغاز می‌شود.

او اظهار کرد: اهتمامی که برای بازگشایی این کتابخانه صورت گرفت قابل توجه است، یک سال پیش از این مکان بازدید کردیم و در آن مقطع زمانی کار در مراحل اولیه بود و تصور نمی‌کردیم به این زودی این پروژه به نتیجه برسد، به سرانجام رسیدن آن نشان دهنده همت مسئولان فارس و حمایت و پیگیری‌های استاندار است.

اسماعیلی با بیان اینکه این مجموعه در یک نقطه تاریخی و فرهنگی شهر در اختیار شهروندان قرار گرفته، گفت: ما همه به شهر شیراز و داشته‌های تاریخی و فرهنگی آن افتخار می‌کنیم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه این کتابخانه با نام شهید دستغیب شیراز نامگذاری شده، گفت: شهید دستغیب یک نویسنده فرهنگی، قهار و خوش قلم بوده که حق زیادی به گردن همه ایرانیان دارد، همه ما افزون بر استفاده از برکت شهادت شهید دستغیب، از خردسالی نیز خواننده کتاب‌های ایشان بودیم.

اسماعیلی بیان کرد: در مقطعی همه اطلاعات دینی را با خواندن کتاب‌ها و داستان‌های شگفت‌انگیز ایشان کسب کردیم؛ فضیلت شهادت دستغیب بی همتاست و فضیلت دیگر این شهید بحث نویسندگی اوست.

او با اشاره به ساخت نهاد کتابخانه مرکزی در شیراز گفت: در سفر استانی که سال گذشته به استان فارس داشتیم تلاش بسیاری برای تصویب مصوبه نهاد کتابخانه مرکزی شیراز انجام شد، البته پیگیری این موضوع با مسائلی همراه بود، اما در نهایت قرار شد این پروژه با همکاری وزارت نفت و از محل مولدسازی آغاز شود.

اسماعیلی ابراز کرد: امیدواریم سریعتر نقدینگی مورد نیاز تأمین شود تا مجموعه‌ای فاخر و در شأن شهر شیراز راه‌اندازی، افتتاح و به مردم تقدیم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تالار مرکزی شیراز هم گفت: اقدامات لازم برای راه‌اندازی تالار مرکزی شیراز هم در حال انجام است، همیشه پیگیر هستم تا این اقدامات به نتیجه برسد و امیدواریم این مکان هم بزودی در اختیار مردم فرهنگ دوست شیراز قرار گیرد.

او ضمن تشکر از خدمات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: مدیرکل این استان یکی از بهترین مدیران فرهنگ و ارشاد کشور است که با جدیت پیگیر اهداف و مأموریت‌های فرهنگی در استان هستند؛ با این ترکیب بسیار خوب مدیریتی و با پشتوانه نهاد ولی فقیه در این سه سال بسیاری از عقب افتادگی‌ها جبران شده و امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که همه مدیران از ظرفیت‌های این استان بهره ببرند و به داشته‌های آن افتخار کنند.

 کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز است سال ۱۳۲۷ شمسی تأسیس شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار