رونمایی از اسطرلاب کشف در قلعه الموت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: بیست و نهم اردیبهشت از اسطرلاب کشف شده در قلعه حسن صباح رونمایی می‌شود.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع موزه شهر قزوین برگزار شد، گفت: قزوین آثار تاریخی زیادی دارد و از این رو در هفته میراث فرهنگی برنامه‌های متنوعی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: بعضی از برنامه‌های ملی در سطح کشور انجام می‌شود که یکی از این برنامه‌ها رونمایی از اسطرلاب تاریخی دوره سلجوقی است که در قلعه حسن گازرخان کشف شده و در زمره اموال موزه ملی به حساب می‌آید.

خزائلی ادامه داد: این اسطرلاب به مناسبت هفته موزه‌ها به صورت امانی وارد استان شده و با حضور وزیر میراث فرهنگی به صورت ویدیو کنفرانس رونمایی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین، برگزاری کارگاه علمی نجوم در کاروانسرای هجیب بویین زهرا را از برنامه‌های مرتبط با آیین رونمایی اسطرلاب عنوان کرد و یادآور شد: دانشجویان خارجی دانشگاه شهید بهشتی نیز با حضور در دولتخانه صفوی از برنامه‌های هفته میراث فرهنگی قزوین بهره مند می‌شوند.

این مسئول در ادامه به معرفی دیگر برنامه‌های هفته موزه‌ها پرداخت و تصریح کرد: موزه (نمایشگاه) مردم شناسی در پایگاه میراث فرهنگی گازرخان نیز آغاز به کار خواهد کرد و اشیا مرتبط با مردم شناسی متعلق به منطقه الموت در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

وی همچنین از برگزاری کارگاه تخصصی خوشنویسی و حضور دانش آموزان در موزه‌ها خبر داد و اظهار کرد: نمایشگاه عکس‌های قدیمی نیز در موزه سنگ نگاره‌ها به نمایش در خواهد آمد.

به گفته خزائلی، تجلیل از پیشکسوتان، تجلیل از پرسنل نمونه موزه‌های قزوین، تجلیل از مجموعه داران و موزه داران خصوصی برتر نیز از عمده برنامه‌های این هفته محسوب می‌شود.

فرهاد دلزنده رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قزوین و مسئول امور موزه‌ها هم گفت: استان قزوین دارای هشت موزه است که شامل هفت موزه و یک سایت موزه می‌شود.

وی اضافه کرد:چهار موزه تحت سرپرستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و همچنین موزه ملت شامل هدایای دکتر علی اکبر صالحی، موزه دیانت شناسنامه ۱۰۰ ساله آموزش و پرورش استان و موزه اسطوره‌ها شامل آثار ساخته شده از سنگ و گل و موزه قجر نیز در رابطه با موزه مردم شناسی است.

دلزنده عنوان کرد: ۲ موزه چهلستون و موزه شهر از موزه‌های شاخص استان هستند که موزه چهلستون به لحاظ بنا و موزه شهر نیز به لحاظ دارا بودن ۳۵۱ اثر تاریخی حایز اهمیت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار