ممنوعیت ارائه خدمات بانکی و دولتی به دارندگان مجوز‌های کاغذی

از امروز ۲۶ اردیبهشت ماه ارائه خدمات دولتی و بانکی به دارندگان مجوزهای کاغذی قدیمی و فاقد QR کد، ممنوع است که اولویت اجرای این اقدام در شهرهای کوچک خواهد بود.

 طبق قانون و براساس تبصره ۷ ماده یک قانون تسهیل صدور مجوزها، همه مجوز‌های کاغذی باید تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ الکترونیکی شوند و از این تاریخ هر واحد صنفی مجاز در کشور که مجوز الکترونیکی «شناسه یکتا» نداشته باشد، از نظر قانون و سامانه‌های دولتی و بانکی بدون مجوز محسوب می‌شود.

 اعضای تحت‌پوشش اتحادیه‌ها می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی مجوز‌ها و با داشتن کارت ملی، کدپستی و شماره مجوز، مجوز الکترونیکی «شناسه یکتا» دریافت کنند و در واحد صنفی خود نصب کنند تا نام آنها در بانک اطلاعات کسب‌و‌کار‌ها قرار گیرد صاحبان اصناف برای دریافت شناسه باید به درگاه ملی مجوز‌ها به نشانی mojavez.ir مراجعه کنند.

۴دستگاه در راس الکترونیکی شدن مجوزهای الکترونیکی 

در همین رابطه  سید امیر سیاح رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد، اصناف، وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام پزشکی چهار دستگاهی هستند که تا روز مورد گزارش در صدر جدول تبدیل قرار گرفته اند افزود: در حال حاضر سازمان ملی استاندارد ۲۷.۹ درصد، اصناف ۲۷.۵ درصد، وزارت ورزش و جوانان ۹.۴ درصد و سازمان نظام پزشکی ۶.۴ درصد از کل مجوزهای کاغذی خود را به شناسه یکتا تبدیل کرده اند.

وی بیان کرد: بررسی آمارهای تبدیل کلیه مجوزها نشان می دهد که استان های چهارمحال و بختیاری، گیلان، لرستان و همدان در صدر جدول تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا قرار دارند. در این استان ها به ترتیب ۱۶.۳ درصد، ۱۵.۵ درصد، ۱۵.۴ درصد و ۱۲.۷ درصد از مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شده است.

رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار  با بیان اینکه  در مقایسه استان ها در تبدیل مجوزهای صنفی کاغذی به شناسه یکتا رتبه نخست متعلق به لرستان است و چهارمحال و بختیاری، همدان و گیلان در رتبه های بعدی قرار گرفته اند گفت: در هر یک از این استان ها به ترتیب ۴۶.۷ درصد، ۳۶.۱ درصد، ۳۵.۲ درصد و ۳۵ درصد از مجوزهای صنفی کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شده است.

 سیاح تاکید کرد: استان های کهگیلویه و بویر احمد، فارس، اصفهان، ایلام و کردستان در قعر جدول رتبه بندی تبدیل مجوزهای صنفی کاغذی به شناسه یکتا قرار دارند.

۱۳ هزار دفتر پیشخوان اقدام به ارائه مجوزهای الکترونیکی می‌کنند 

براساس این گزارش بسیاری از شهرهای کوچک  به صورت ۱۰۰ درصدی اقدام به اخذ مجوزهای الکترونیکی و شناسه یکتا کرده اند که برای تسریع در اجرای این امر سازمان بهبود محیط کسب و کار اقدام به انعقاد قرارداد و اتصال دفاتر پیشخوان خدمات برای صدور مجوزهای الکترونیکی کرد که در همین رابطه هم فلاح حقیقی دبیرکل کانون انجمن صنفی دفاتر پیشخوان دولت وبخش عمومی  در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در  قالب تفاهم‌نامه با مرکز بهبود محیط کسب و کار تمامی دفاتر پیشخوان دولت به درگاه ملی مجوزها متصل و شناسه یکتا از طریق همین درگاه صادر می شود در حال حاضر روند صدور مجوزهای الکترونیکی در برخی از شهرها با کندی انجام می‌شود که با اتصال این دفاتر سرعت اجرای طرح افزایش می‌یابد.

وی افزود: با فعال شدن این خدمت در سراسر کشور، متقاضیان با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات می توانند شناسه خود را ظرف ۴ تا ۵ دقیقه دریافت کنند در فاز اول ارائه شناسه یکتا را انجام داده‌ایم و در فازهای بعدی خدمات متنوع تر و بیشتری را در قالب درگاه ملی مجوزها ارائه خواهیم داد  ارائه درخواست مجوز شکایت ها و مشاوره‌ای کسب وکار به مرور در قالب همین دفاتر پیشخوان دولت و از طریق درگاه ملی مجوز‌ها ارائه می شود.

وی اظهار کرد: امروز بیش از ۱۳ هزار دفتر پیشخوان دولت که نقاط صفر مرزی را هم شامل می‌شود امکان ارائه خدمات برای دریافت شناسه یکتا دارند و ۳۰ هزار تومان هزینه دریافت شناسه یکتا و مجوزهای الکترونیکی است.

طبق قانون اگر دستگاه ها تا ۲۵ اردیبهشت مجوزهای کاغذی خود را الکترونیکی نکرده باشند از دریافت خدمات دولتی محروم می شوند که در همین زمینه سیاح به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اگر دستگاه ها اقدام به الکترونیکی کردن مجوزهای خود نکنند از دریافت خدمات دولتی و اداری محروم می شوند که البته این اقدام در ابتدا در شهرهای کوچکی که کسب وکارهای آنها به صورت ۱۰۰ درصد مجوزهای کاغذی خود را الکترونیکی کردند اجرا می شود چراکه در این شهرها تمامی مجوزها به صورت الکترونیکی و دارای شناسه یکتا هستند بنابراین مجوزهای کاغذی هیچ اعتباری ندارد در نتیجه اگر در این شهرها مجوزها هنوز کاغذی باشند خدمات بانکی و اداری دریافت نمی‌کنند روند الکترونیکی شدن مجوزها به سرعت در حال اجرا است و خوشبختانه بیش از ۲ میلیون مجوز کاغذی الکترونیکی شده اند.

گفتنی است، تعداد مجوزهای کاغذی که تا روز ۲۳ اردیبهشت به شناسه یکتا تبدیل شده است به ۷۰۲ هزار و ۶۸۳ مجوز رسید که از این تعداد سهم اصناف ۶۶۶ هزار و ۶۹ مجوز است.

براساس این گزارش از روز گذشته  ۲۵ اردیبهشت  مجوزهای کاغذی بی اعتبار هستند و سامانه های دولتی و بانکی به فعالان اقتصادی فاقد مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) خدمت نمی دهند. آن دسته از فعالان اقتصادی که هنوز شناسه یکتا ندارند یعنی نام آنها در qr.mojavez.ir نیست که می‌توانند با گوشی همراه خود و ورود فقط ۳ کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه/کد صنفی و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir)، به سرعت، رایگان و غیرحضوری مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) دریافت کنند.

خبرنگار: محبوبه کباری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۰۹:۰۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
الان خیلی از شرکتها هم صوری ثبت گردیده و فقط برای دریافت اعتبارات آنهم رانتی حتی تعدادی ثبت شده اند که مثلا اطلاق کلمه گروه شرکتهای(هلدینگ) ...، ولی در عمل هیچگونه عملیات واقعی ندارند؟
آخرین اخبار