سیستم جدید گروه‌بندی خودکار خون در قزوین راه اندازی می شود

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: سیستم جدید گروه‌بندی خودکار خون به صورت رسمی در آینده نزدیک در استان راه اندازی می‌شود.

پژمان صالحی فر مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: یکی از کارکرد‌های دستگاه تمام خودکار گروه‌بندی خون، تعیین گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های خونی فرعی و نادر است چرا که علاوه بر گروه‌های خونی اصلی A، B، O، بالغ بر ۴۰۰ نوع گروه خونی در افراد هر جامعه وجود دارد که تشخیص آنها به راحتی اتفاق نمی‌افتد، اما با دستگاه جدید اتوماتیک شناسایی این افراد با چنین گروه‌های خونی امکان‌پذیر است.

وی اضافه کرد: با این دستگاه اهداکنندگانی که دارای گروه‌های خونی فرعی باشند شناسایی می‌شوند و خون آنها را می‌توان به بیمارانی که در مراکز درمانی هستند اهدا کرد چرا که ممکن است گروه خونی بیمار باشد که خونش نسبت به خون اهدا شده واکنش نشان دهد و بیانگر داشتن گروه خونی فرعی یا زیر گروه است و خونی مناسب و سازگار با این فرد به وی تزریق می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: همچنین با وجود این دستگاه خودکار غربالگری آنتی بادی‌هایی که در برخی افراد وجود دارد، قابل انجام و به دلایل مختلف ممکن است آنتی بادی‌های غیر اختصاصی داشته باشند که با دستگاه جدید شناسایی می‌شوند.

صالحی فر اضافه کرد: مراحل آزمایشی و اولیه و تست و کنترل دستگاه خودکار حوزه خون دستگاه خودکار گروه‌بندی خون انجام شده و در اولین فرصت و به زودی به صورت رسمی و روتین این دستگاه فعال و راه‌اندازی می‌شود.

وی بیان کرد: این دستگاه همچنین به صورت خودکار و بدون دخالت دست گروه خونی افراد را تشخیص و پاسخ‌ها را آنلاین به سامانه انتقال خون ارائه می‌دهد.

این مسئول عنوان کرد: این دستگاه توسط ستاد مرکزی تأمین و به استان قزوین ارسال شده است. پیش از این نیز یک دستگاه دیگر گروه‌بندی خون داشتیم که البته امکانات دستگاه جدید نسبت به دستگاه قبلی پیشرفته‌تر است و کار سازمان انتقال خون قزوین را به عنوان پشتیبان راحت کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.