انگلیس در سایه تحریم‌ها همچنان مشتری نفت روسیه است

انگلیس با دور زدن تحریم‌هایی که خود علیه مسکو اعمال کرده به خرید نفت روسیه ادامه می‌دهد.  

در سال ۲۰۲۳، روسیه نفت خام را به چین، هند و ترکیه عرضه کرد و انگلیس هم نفت تصفیه شده به ارزش ۲.۲ میلیارد پوند از روسیه خریداری کرده است.

به گزارش گاردین، چنین معامله‌ای نفتی رسما بین مسکو و لندن منعقد نشده است، اما انگلیس سال گذشته نفتی به ارزش بیش از ۲ میلیارد پوند خریداری کرد.

به گفته تحلیلگران، نفت روسیه در کشور دیگری فرآوری می‌شود، و دیگر به روسیه باز گردانده نمی‌شود و قبل از صادرات فروخته می‌شود. انگلیس از کشور‌هایی است که این نفت فرآوری شده روسیه را در حالی که در کشور دیگری است خریداری می‌کند.

گفته می‌شود بخش قابل توجهی از حمل و نقل هوایی در انگلیس با سوخت روسیه انجام می‌شود. فدراسیون روسیه در یک سال بیش از ۱۰۰ میلیون پوند از این محل درآمد داشته است.

پیش از این گزارش شده بود که چین در سه ماهه اول سال جاری ۲۸ میلیون و ۵۲۸ هزار تن نفت از روسیه وارد کرده است که ۱۲.۸۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. روسیه در سه ماهه نخست سال جاری ۱۳ میلیارد و ۸۵۸ میلیون دلار نفت به چین عرضه کرده است. نفت ۴۳ درصد از ارزش کل صادرات روسیه به چین را تشکیل می‌دهد.

کشور‌های غربی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیارد‌ها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. یک بخش از تحریم ها، در عرصه نفت و انرژی بوده است که بیشتر نوعی خودزنی غرب محسوب می‌شود.

پس از اعمال تحریم‌های غرب از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه که در آن بخشی از ذخایر بین المللی این کشور مسدود شد، بسیاری از کشور‌های جهان خواستار کاهش وابستگی اقتصاد جهانی به دلار شدند.

همچنین پس از اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه در پس زمینه جنگ اوکراین، تیم اقتصادی دولت روسیه مجموعه‌ای از تصمیمات را اتخاذ کرد که ثبات مالی و اقتصادی این کشور را تقویت کرد.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار