کم‌کاری وزارتخانه‌ها در اجرای مصوبات سفر رئیس‌جمهور به قم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: تا زمانی که وزارتخانه‌ها تکالیف خود را در واگذاری اراضی و تفویض اختیار انجام نمی‌دهند، پروژه‌ای اجرایی نمی‌شود.

مجید متین فر در صدوبیست و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که با موضوع دور دوم سفر ریاست جمهوری به قم تشکیل شد، گفت: متأسفانه بخشی از مصوبات سفر نخست ریاست جمهوری به علت نبود همکاری سایر نهاد‌ها اجرایی نشده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم به عدم تفویض اختیار توسط وزارتخانه‌ها اشاره کرد و افزود: تفویض نشدن اختیار و واگذاری اراضی موردنظر مانع اجرایی شدن پروژه‌هایی مانند جمع‌آوری ریل راه‌آهن، ساماندهی حاشیه شهر شده که باید در این سفر تعیین تکلیف شود.

متین فر تصریح کرد: اگر قرار است تفویض اختیاری انجام شود نباید شرط و شروط داشته باشد تا استان بتواند بهترین تصمیم‌گیری را برای شهر داشته باشد و این مخالفت‌ها از سوی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها یک حق وتویی است که در اختیار تهران بوده و جلوی توسعه را می‌گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم به امتناع وزارت راه و شهرسازی در واگذاری اختیار بلوار پیامبر اعظم (ص) به شهر نیز اشاره کرد و گفت: باوجود تأکیدات معاون اول رئیس‌جمهور، وزارت راه این بلوار را با ۷ بند به استان تفویض کرده که امکان تصمیم‌گیری از استان را گرفته است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم نیز در زمان ارائه گزارش عملکرد شهرداری در خصوص مصوبات سفر نخست ریاست جمهوری به قم گفت: بخشی از مصوبات سفر به علت عدم همکاری سایر ادارات اجرایی نشده است.

مهرداد توکلی‌مقدم اجرایی شدن بعضی از مصوبات را نیاز به رفع مشکلات حقوقی پروژه‌ها از طرف دولت دانست و افزود: در این سفر از ریاست جمهوری درخواست رفع مشکلات حقوقی پروژه‌های مانند مونوریل و پارکینگ شهید کاظمی را داریم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم تصریح کرد: مشکل پروژه شهید کاظمی حقوقی و در اختیار بانک مرکزی است و تا زمانی که بانک مرکزی اجازه ورود بانک شهر به‌عنوان حل کننده موضوعات را صادر نکند، این پروژه اجرایی نمی‌شود.

او تأکید کرد: باید بانک شهر تملک را انجام دهد تا شهرداری با بانک شهر وارد معامله‌شده و این پروژه را اجرایی کند.

رضا خانه‌زاد یزدی نیز در این جلسه به پیشنهادات مدیریت شهری برای سفر دوم ریاست جمهوری به قم اشاره کرد و گفت: سه پروژه برون‌شهری طی ۲۰ سال گذشته مغفول مانده است که امیدواریم در این سفر تعیین تکلیف شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: در صورت اجرایی نشدن این سه پروژه مردم قم متضرر خواهند شد و امیدواریم در این سفر برای این سه پروژه اعتبار تأمین شود.

خانه زاد یزدی به سه پروژه ادامه عماریاسر تا بزرگراه امیرکبیر، تکمیل بلوار امام صادق (ع) و تکمیل کمربندی شهر اشاره کرد و گفت: هر سه پروژه در حوزه اختیارات استان بوده و مکاتباتی با راه و شهرسازی و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری برای تکمیل این سه پروژه داشته‌ایم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم اعتبار موردنیاز برای هر پروژه را ۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: درمجموع ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این سه پروژه نیاز است که از منابع سفر رئیس‌جمهوری باید تأمین شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم آخرین وضعیت مصوبات سفر دور نخست رئیس جمهور به قم در حوزه شهری را تشریح کرد.

 مجید محمدرضا خانی در صدوبیست و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر اظهار داشت: در سفر نخست ۱۰ مصوبه مربوط به حوزه شهری است که ۲ مورد آن مستقیم و ۸ مورد آن غیرمستقیم به شهرداری قم مربوط بود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم دو مورد از مصوباتی که به مستقیم مربوط به شهرداری است را موردتوجه قرارداد و افزود: نخستین مصوبه احداث گرم‌خانه و مرکز نگهداری موقت بانوان بی‌خانمان و ترک اعتیاد بااعتباری بالغ‌بر ۶ میلیارد تومان از منابع سفر برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ طرف وزارت کشور به شهرداری ابلاغ شد و پس از اختصاص منابع به شهرداری این مصوبه ۱۰۰ درصدی اجرا و با احتساب هزینه کرد منابع داخلی تا امروز حدود ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده و بلوک اول ساختمان گرمخانه به مرحله نازک‌کاری رسیده است.

او ادامه داد: بلوک دوم نیز در مرحله آغاز عملیات عمرانی قرار دارد و در دوره دوم سفر رئیس‌جمهور درخواست ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه را داریم که در صورت تأمین و تخصیص اعتبار از طرف دولت، این پروژه در سال جاری قابلیت بهره‌برداری خواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم دومین مصوبه مربوط به شهرداری را تأمین اعتبار برای تکمیل خط A مترو عنوان کرد و گفت: در سفر نخست ۲۳ میلیارد تومان به تکمیل پروژه مترو اختصاص داده شد که ۱۰۰ درصد هزینه شده است.

محمدرضاخانی با اشاره به ۸ مورد دیگر از پروژه‌های تأثیرگذار در مدیریت شهری را که مسئولیت اجرای آن بر عهده سایر دستگاه‌های دولتی بوده، بیان کرد: در ۸ مورد دیگر شهرداری به‌صورت غیرمستقیم در ارتباط بود که یکی از آنها جمع‌آوری ریل متروکه راه‌آهن به طول ۸ کیلومتر است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم یادآور شد: در مصوبه سفر نخست ریاست جمهوری قرار بود جمع‌آوری ریل توسط دولت انجام شود و ۸۰ هکتار زمین در اختیار شهرداری برای تملک مسیر قرار گیرد، اما با توجه به مشکلات اجرایی شهرداری نسبت به جمع‌آوری ریل اقدام کرد که با وجود جمع‌آوری ریل توسط شهرداری، منابع موردنیاز برای تملک در اختیار شهرداری قرار نگرفت و پروژه به این دلیل تکمیل‌نشده است اگرچه مشکلات ایجاد شده توسط برخی معارضین نیز مانع از عملیات عمرانی در این مسیر شد.

محمدرضاخانی به مصوبات مربوط به بازآفرینی بافت فرسوده نیز اشاره کرد و گفت: در این حوزه دو مصوبه داشتیم که تخصیص زمین‌های ۴۸ هکتاری با پیگیری و زحمات مجموعه شهرداری و استان محقق شد که به‌واسطه آن پروژه‌های عماریاسر، چهل اختران، محله دروازه ری و بهسازی قبرستان نو قوت گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم به تخصیص اراضی ۳۲ هکتاری نیز اشاره کرد و گفت: اما پروسه واگذاری زمین‌های ۳۲ هکتاری از طرف دولت طولانی شده و درنهایت توسط حوزه شهرسازی و بهسازی طراحی آن انجام‌شده و در مرحله اجرایی و انعقاد قرارداد و جدول‌گذاری است که امیدواریم با تخصیص این منابع بحث ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌ها نیز تسریع شود.

محمدرضاخانی اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای طرح امامزاده مبرقع (ع) به اداره راه و شهرسازی را نیز موردتوجه قرارداد و بیان کرد: تملک این طرح نیز توسط شهرداری پیگیری و بخشی از این مبلغ در بخش تملک استفاده شد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم ادامه داد: در مصوبه بعدی قرار بوده ۳۰ هکتار زمین از اراضی پردیسان از طرف سازمان ملی زمین و مسکن به شهرداری واگذار شود تا حاشیه شهر قم و قلعه‌های اطراف بوستان جوان ساماندهی شود، اما باوجود پیگیری‌های مستمر شهرداری و استان این پروژه نیز تاکنون به نتیجه نرسید.

خانی به تفویض اختیار تصمیم‌گیری در خصوص طرح بلوار پیامبر اعظم (ص) به شهر اشاره کرد و افزود: این مصوبه نیز در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور به استان تفویض اختیار شد که در کمیسیون ماده ۵ استان قم در حال پیگیری است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم ادامه داد: در مصوبه بعدی قرار بود سازمان ملی زمین و مسکن ۶۰ درصد هزینه آماده‌سازی زیرساخت‌های پردیسان و احداث بلوار آیت‌الله بروجردی را از طریق تهاتر به شهرداری تسویه کند که این موضوع نیز هنوز به نتیجه نرسیده است.

محمدرضاخانی آخرین مصوبه را مربوط به مونوریل عنوان و تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده تا امروز قرار شده این پروژه نیز اجرا شود و تعیین تکلیف شد و درمجموع ۵ مصوبه از ۱۰ مصوبه اجرایی شده است.

او گفت: پیگیری مجموعه مدیریت شهری در آستانه سفر دوم رئیس‌جمهور بر این است تا مصوبات ابلاغی رئیس‌جمهور در سفر اول روی زمین نماند و توسط دستگاه‌های مرتبط هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم عنوان کرد: امیدواریم با توجه به نظر مثبت هیات دولت و شخص رئیس‌جمهور منابع مناسبی برای رفع مشکلات عدیده شهر اعم از مترو، منوریل و مباحث زیرساختی شهر و استان پیش‌بینی و تخصیص یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار