موافقت حماس با پیشنهاد قطر و مصر در مورد توافق آتش‌بس

گزارش‌ها حاکی از آن است که حماس پیشنهاد آتش‌بس مصر و قطر را پذیرفته است.

الجزیره روز دوشنبه به نقل از منبع اصلی حماس گزارش داد که حماس به مصر و قطر اطلاع داده است که پیشنهاد توافق آتش بس جدید با اسرائیل را که این دو طرف ایجاد کردند، پذیرفته است.

گفته می‌شود اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر و عباس کامل، مدیر سرویس اطلاعات عمومی مصر (GIS) تماس تلفنی گرفته است تا این تصمیم را مطرح کند.

این گزارش پس از آن منتشر شد که حماس مذاکرات را متوقف کرد و این سازمان و اسرائیل یکدیگر را به دلیل عدم توافق مقصر دانستند.

یکی از مقامات حماس گفته است که «توپ [اکنون] در زمین اسرائیل است» و این همان جایی است که این آتش‌بس پیشنهادی در حال حاضر است.

رژیم صهیونیستی تاکنون پاسخی نداده است.

اسرائیل در روز‌های اخیر تاکید کرده بود که با حماس در رابطه با این توافق همسو نیست و در عوض به صراحت اعلام کرده بود که قصد دارد به رفح در جنوب غزه حمله کند؛ و در حالی که فلسطینی‌ها به طور خودجوش در خیابان‌های غزه جشن می‌گیرند، اکنون همه چیز بسته به این است که پاسخ اسرائیل چه خواهد بود.

پیشنهاد آتش بس شامل سه مرحله از جمله آتش بس دائمی است. منابع به الجزیره گفته اند که پیشنهاد آتش بسی که مصر و قطر مطرح کرده اند و حماس با آن موافقت کرده است شامل سه مرحله است که هر مرحله ۴۲ روز طول می‌کشد.

آتش بس در مرحله اول همراه با عقب نشینی اسرائیل از «کریدور نتزاریم» که اسرائیل از آن برای تقسیم شمال و جنوب غزه استفاده می‌کند، آغاز خواهد شد.

مرحله دوم شامل تصویب توقف دائم عملیات نظامی و خصمانه و خروج کامل نیرو‌های اسرائیلی از غزه است.

این پیشنهاد همچنین شامل ماده‌ای برای تایید پایان محاصره غزه در مرحله سوم است.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
بامید پیروزی فلسطین مستقل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
اسرائیل تا حماس رو نابود نکنه ول کن نیست
آخرین اخبار