کاهش حجم آب سد طالقان علت کاهش حق آبه قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: ۴ سال خشکسالی متوالی باعث شده حجم آب ورودی به مخازن سد طالقان کاهش یابد و باعث بازنگری در تامین آب کشاورزی شده است.

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: سد طالقان واقع در استان البرز به عنوان سد مهم و تامین کننده آب شرب سه استان تهران، کرج و قزوین است و علاوه بر آن آب کشاورزی قزوین را هم تامین می‌کند.

وی افزود: ۴ سال خشکسالی متوالی باعث شده حجم ورودی آب به مخازن سد‌های تهران و کرج و سد طالقان نسبت به سال‌های عادی کاهش یابد و باعث بازنگری در تامین آب کشاورزی شده است.

ستوده اضافه کرد: اولویت با تامین آب شرب است و پارسال با توجه به اینکه حجم مخازن سد‌ها کاهش پیدا کرده بود، در بخش کشاورزی با کمک وزارت نیرو سهمیه آب ۲۵ درصدی کشت تامین شد. 

وی گفت: امسال سهمیه آب ۳۵ میلیون متر مکعب است که ۱۰ میلیون در فصل پاییز مصرف شده و مابقی را برای فصل بهار درنظر گرفته شده است و اگر بارش‌های خوبی داشته باشیم قطعا بازنگری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین افزود: در حال حاضر وضعیت مخازن سد‌ها مناسب نیست و وزارت نیرو با استفاده از ساخت سد‌ها جمع آوری آب را انجام داده و توانسته آب شرب را تامین کند.
 
وی افزود: یک نوبت در فصل پاییز سد باز شده و ۱۰ میلیون مصرف شده و حق آبه فصل بهار از ۱۵ فرودین تا ۱۵ خرداد است که از ۱۵ فروردین با ۴ متر مکعب سد باز و استفاده شده که به ۱۱ متر مکعب رسیده است.

ستوده ادامه داد: با توجه به وسعت شبکه و مسافت طولانی کانال ها، آب نسبت به شرایط عادی ممکن است کم باشد، اما در حال حاضر سد باز است و با ۴ متر مکعب رهاسازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: امیدواریم با بارندگی‌های مناسب بتوان یک دوره برای آبیاری کشت کشاورزان موثر باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.