رقابت ۳۰ هزار فعال حوزه هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی در سه مسابقه ملی و بین‌المللی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی از برگزاری سه مسابقه در حوزه هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی خبر داد.

حسین ملازاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی گفت: بحث اقتصاد و کاربردی سازی فناوری هوش مصنوعی در گروی فراهم ساختن زیرساخت های لازم و توسعه نیروی انسانی متخصص است. ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در اواخر دهه ۸۰ بیشتر توسعه فناوری‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات را در دستور کار خود داشت، اما در ادامه در سال ۱۳۹۷ در جریان یک پوست اندازی بر فناوری‌های نوظهور و به طور خاص حوزه هوش مصنوعی تمرکز کرد و می‌توان گفت که تنها دستگاه دولتی بوده که در حوزه هوش مصنوعی به تعریف پروژه مبادرت کرده و سعی داشته شرکت‌های مرتبط در این حوزه را به یکدیگر پیوند دهد و به تعبیری به شکل گیری زیست بوم کمک کند.

او ادامه داد: به دنبال رسالت جدیدی که معاونت علمی در یکی، دو سال گذشته سرلوحه خود قرار داده است، کاربردی سازی این فناوری‌ها و نگاه اقتصادی داشتن به آن‌ها هم در دستور کار ستاد قرار گرفته است. از این رو، توسعه فناوری از سوی ستاد‌های دیگری دنبال می شود و وظیفه ستاد دیجیتال و هوشمندسازی بیشتر کمک به مقیاس پذیر شدن این فناوری‌ها از حیث اقتصادی و کاربردی‌سازی فناوری بوده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی گفت: ماموریت اول ستاد، کمک به هوشمندسازی دولت است تا دولت و مسئولان را بیش از گذشته با مباحث مربوط به این حوزه آشنا کرده و اثر خود را در بهره وری و اقتصاد بگذارد. دوم اینکه پای دانش بنیان‌ها را که ابزار اصلی ستاد در پیشبرد برنامه‌ها هستند به بازار باز کند و سوم ارتباط گیری با شرکت‌های دیگر است تا برای اولین بار بتواند این فناوری‌ها را آنجا کاربردی سازی کند.

ملازاده افزود: معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از سال ۹۷ بحث هوش مصنوعی را دنبال می کند و تنها و اولین دستگاهی است که راجع به این موضوع  تحقیق و پروژه انجام داده و به شکل گیری شرکت ها و سوق دادن شرکت ها به این حوزه کمک کرده است. در این بین شرکت های دانش بنیان ها ابزار اصلی ما در پیشبرد برنامه هایمان نقش کلیدی دارند بدین منظور با شرکت های بزرگ  برای کاربردی سازی این فناوری در حوزه های مختلف ارتباط برقرار کرده ایم. 

او با اشاره به مسابقاتی که با همکاری بخش خصوصی و دانشگاه‌ها در زمینه هوش مصنوعی در دستور کار ستاد قرار دارد، گفت: مسابقه هوش مصنوعی و برنامه نویسی یک ماه پیش آغاز به کار کرده است و بزرگترین رویداد ستاد با است که با همکاری دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف این مهم را پیگیری می‌کند. این مسابقه با نگاهی عدالت گستر در ۱۰ قطب استانی برگزار خواهد شد تا دیگر تمرکز در پایتخت نباشد.

او بیان کرد: مسابقه بین المللی در حوزه هوش مصنوعی و برنامه نویسی نیز در دستور کار ستاد است طی آن نهایتا ۱۰۰ نفر در مسابقه حضور خواهند داشت که حداقل ۶۰ نفر از این صد نفر از سایر کشور‌های دنیا خواهند بود. مسابقه دوم این ستاد را در همکاری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر معرفی کرد که این مسابقه هم در دو سطح ملی و بین المللی برگزار خواهد شد که بخش بین المللی آن در کشور چین و نتایج آن در قالب ورک شاپ ارائه خواهدشد.

ملازاده گفت: نهایتا مسابقه سوم به گفته او به سکوی موفق در حوزه آموزش برنامه نویسان اختصاص دارد که سکوی Quera در این مسابقه با معاونت علمی و ستاد دیجیتال همکاری خواهد داشت و قرار است طی یک سری مسابقات آنلاین این بحث پیش برده شود. در مجموع سه مسابقه، ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر درگیر خواهند شد و هدف اصلی ستاد از طراحی این مسابقات با توجه به تاکیدات برنامه هفتم توسعه، آموزش تعداد قابل توجهی متخصص در زمینه هوش مصنوعی و برنامه نویسی است.

وی در ادامه بر تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه هوش مصنوعی و قرار گرفتن ایران در بین ۱۰ کشور برتر دنیا اشاره کرد و گفت: نباید تنها به دنبال کسب این رتبه در توسعه فناوری باشیم و باید در کاربردی سازی این حوزه علمی و نگاه اقتصادی هم سرآمد باشیم.

وی اظهارکرد: معاونت علمی و فناوری به جد مدافع بخش خصوصی است. این معاونت مرجع و پناهگاه استارتاپ ها و شرکت های کوچک و متوسط است تا راه خودشان را به بازار کشور به درستی باز کنند. در رویکرد جدید برای کاربردی سازی این فناوری به روی شرکت های بزرگ متمرکز کرده ایم.سعی کرده ایم در این زمینه قوانین را تسهیل کنیم. این تسهیلات از تبصره ۱۶ و ۱۸ برای شرکت های دانش بنیان اختصاص پیدا می کند.

 دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری از منابع مستقیم بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات خرد، ‌کمتر از ۵ میلیارد تومان در اختیار شرکت ها قرار داده است. در بحث توزیع محتوایی نیز  ۴۵درصد این منابع در اختیار شرکت های حوزه هوش مصنوعی قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار