روستای مال‌آقا چهره پاییزی خود را رو کرد +فیلم

منطقه ما‌ل‌آقا از توابع شهر قلعه تل، در شمال شرقی باغ‌ملک و شرق استان گوشه‌ای از زیبایی حیرت‌انگیز این شهرستان است که به جرات می‌توان گفت نظیرش را در هیچ‌کجای خوزستان نمی‌توان یافت.

مال‌آقا یکی از دیدنی‌ترین مناطق استان خوزستان است. اگر بگوییم منطقه مال‌آقا تکه‌ای از بهشت است که بر روی زمین افتاده است، اغراق نکرده ایم. این روستا در حدود ۱۶ کیلومتری شمال شرقی شهرستان باغ ملک، در شرق استان خوزستان واقع شده است. روستای مال‌آقا در میانه‌های رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است و حدود ۹۱۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این منطقه، با شهر معروف قلعه تل خوزستان، حدود ۶ کیلومتر فاصله دارد و از جمله مناطق بسیار خوش آب و هوای استان خوزستان به شمار می‌رود.

این روستا که در منطقه‌ی کوهستانی قرار دارد در دامنه کوه واقع شده و از بافتی قدیمی با خانه‌های گلی و سنگی برخوردار است. همانطور که اشاره کردیم این روستا از قدمتی بالا برخوردار است که موجب می‌شود در آن آثار تاریخی متعددی مربوط به گذشته‌های بسیار دور  یافت شود.

از جمله جاذبه‌های تاریخی این روستا می‌توان به کتیبه‌های سنگ‌نوشته به‌جا مانده از دوران مصریان ملقب به بردگپ (سنگ بزرگ) و همین‌طور آثار باقیمانده از خانه‌های ساخته شده در دل کوه اشاره کرد. یک سازه کهن آبیاری هم در کنار روستا وجود دارد که در گویش محلی آن را «بیاره» می‌گویند. این سازه در فصول بهار و تابستان پوشیده از گیاه «پر سیاوش» می‌شود و منظره زیبایی را پیش چشم بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

گور دخمه‌سنگی و آسیاب‌های آبی دوره ساسانیان نیز از جمله جاذبه‌های تاریخی این منطقه محسوب می‌شوند.

دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا به طبیعت آن بر می‌گردد که می‌توان آن را مهم‌ترین جاذبه این روستا دانست. از میان جاذبه‌های طبیعی آن می‌توان به رودخانه‌ای خروشان، که آبی سرد دارد، اشاره کرد که از کنار روستا می‌گذرد و محیطی نشاط آور را به وجود آورده است. علاوه بر این کوه‌های سر به فلک کشیده به همراه دامنه‌های سرسبز و دلنشینش از دیگر زیبایی‌های آن محسوب  می‌شود که دل هر کسی را می‌رباید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
زیباست