رئیسی چرا به روسیه رفت؟

یک کارشناس مسائل روسیه درباره اهمیت سفر روز گذشته رئیس جمهور به مسکو توضیح داد.

 

روح الله مدبر کارشناس مسائل روسیه  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران درباره سفر رئیس جمهور به روسیه اظهار کرد: این دومین سفر آقای رئیسی به روسیه در طول دولت سیزدهم است. این سفر از چند جهت اهمیت بیشتری نسبت به گذشته دارد.

مدبر ادامه داد: به دلیل آن که چند روز پیش پوتین سفری فشرده به امارات و عربستان سعودی داشت و آنجا محور‌ها و گفتگوهای متعددی مطرح شد، قطعا برخی از این محور‌های گفتگو‌ی این سه کشور با رئیس جمهور کشورمان مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: ما معتقدیم تقویت روابط منطقه‌ای حول محور مسکو، تهران، ریاض، ابوظبی و‌ تعمیق مناسبت تجاری این ۴ کشور و کاهش هر نوع تنش اقدام موثری است که بازی برد بردی را برای همه طرفین در پیش دارد.

وی افزود: علاوه بر این‌ها صحبت در خصوص بحث تحقق راهگذر شمال به جنوب که قرار است دولت روسیه آن را برای ایران اجرایی کند نیز در این سفر به آن اشاره شده است.

مدبر اظهار کرد: بحث دوم هم حول محور تحولات غزه و رسیدن به مدلی از آتش بس خواهد بود که درباره آن هم حتما صحبت و گفت و گو شده است.

وی افزود: موضوع مهم امروز آن است که تراز تجاری ما و روسیه به آنچه که باید باشد نرسیده و این اشکالش بابت زیر ساخت‌های داخلی ما است.

کارشناس مسائل روسیه گفت: امسال ریاست بریکس با روسیه است و ما هم اکنون عضو رسمی بربکس هستیم و صرفا نمی توانیم مصاحبه کنیم و آنجا باید ظرفیت و زیر ساخت خود را به کشور‌های دیگر نشان دهیم تا طبق آن زیر ساخت کشور‌های دیگر با ما قرار داد‌های اجرایی ببندند.

مدبر با اشاره به نا رضایتی آمریکایی‌ها از همکاری ایران و روسیه گفت: غربی‌ها و آمریکایی‌ها از آن که ایران محور ترانزیت شود نگران هستند و در این مسیر سنگ اندازی می‌کند. راه گذر شمال به جنوب بیش از ۲۰ سال پیش به شخص پوتین ارائه شد. این موضوع در این سال ها  بنا به مسائلی به مرحله اجرایی شدن نرسید.

وی ادامه داد: در همین حال امروز آمریکا کریدور‌ها و راه گذر‌های جایگزین معرفی می‌کند و ما نباید در تله آمریکایی‌ها در رقابت راهگذر‌هایی که تنها روی خط و نقشه هستیم بیافتیم.

مدبر گفت: سایر کریدور‌هایی که امروز مطرح است به غیر از شمال و جنوب تنها  روی نقشه است و این راهگذر شمال به جنوب است که بخش عمده‌ای از زیرساخت هایش آماده شده و ما نباید اجازه ایجاد تنشی را بدهیم.

کارشناس مسائل روسیه در ارتباط با سفر پوتین به حاشیه خلیج فارس گفت: سفر پوتین به امارات و عربستان سفر مهمی بود. به دلیل این که روسیه هم معتقد است که بحث تجاری خلیج فارس باید خارج از تنش باشد. ما اکنون باید مسائل زیر ساختی خودمان را حل کنیم تا از این فرصت ها استفاده کنیم.

وی درباره موضوع غزه گفت: مسئله مشخص در این زمینه آن است که صهیونیست‌ها به هیچ توصیه و فشاری از نظام بین الملل توجه نمی کنند و پس از آتش بس هم آمریکا از هر نوع کشتار اسرائیلی‌ها حمایت کرده است.

مدبر افزود: اما از این طرف روسیه از ابتدای این بحران ۲ ماهه تلاش کرده دیپلماسی فعالی را در پیش گیرد و محور عربی اسلامی را تشکیل داد تا به آتش بس برسد. با توجه به اعتماد این کشور‌ها به روسیه این محور موفق بوده و از طرف دیگر ایران هم تلاش‌های مهمی انجام داده و‌ نقش مهمی را دارد.

وی ادامه داد: رسیدن به تفاهم و همگرایی و تقسیم کار بین تهران و مسکو و استفاده از قدرت هر دو کشور می‌تواند برآیند را به سمتی ببرد که فشار به صهیونیست‌ها وارد شود تا بتوان حداقل به آتش بس دست یافت. چرا که مسئله غزه واقعا اکنون یک تراژدی بزرگ انسانی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م ر
۱۸:۳۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
انشاالله به نفع غزه ختم بشه
Iran (Islamic Republic of)
م ر
۱۸:۳۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
انشاالله به نفع غزه ختم بشه
Iran (Islamic Republic of)
م ر
۱۸:۳۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
انشاالله به نفع غزه ختم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
نمیدانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
حتما می خوان یک جای دیگه دنیا رو بفرستن هوا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
چون به سفر علاقه‌مند است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
بده?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
اين همه رابطه با روسیه چه سودی به حال ملت داشت اینه بگو
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۱:۳۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
واقعا نمیدونی!؟فقط ی قلمش،اینکه قرار ب سوئیفت شرق وصل بشیم،شانگهای،بریکس،کریدورها،صادرات گسترده(هرچند ما قدر نمدونیم ولی ترکیه با وجود اینکه تو ناتوه بهتر استفاده میکنه)سوخو و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
حتما خبرهای مهمی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
انشالله خیر باشد طوری نیست پیوند اخوت با چین وروسیه
آخرین اخبار