قرآن خطی موزه مفاخر مهاباد مرمت و صحافی شد

مسئول موزه مفاخر فرهنگی و هنری مهاباد گفت: قرآن خطی مربوط به سده ۱۱ هجری قمری (دوره صفویه) در این موزه مرمت و صحافی شد.

صلاح پایانیانی مسئول موزه مفاخر فرهنگی و هنری مهاباد گفت: این نسخه خطی قرآن مربوط به سده ۱۱ هجری و اواسط دوره صفوی است که حدود ۴۰ سال قدمت دارد و به دلیل آسیب‌دیدگی، ریزش صفحات، آب‌دیدگی و لک‌زدگی، پارگی اوراق و فقدان جلد، غیر قابل استفاده بود.

وی اضافه کرد: طی توافق‌نامه‌ای این قرآن برای بازسازی و صحافی به دفتر «کشکول» که دارای کارگاه مرمت و صحافی کتاب‌های خطی است، سپرده شده و مراحل تنظیف، اسیدزدایی، مرمت، صحافی و جلدسازی آن پس از پنج ماه به پایان رسید.

مسئول موزه مفاخر فرهنگی و هنری مهاباد سرای هیمن ادامه داد: این قرآن خطی یکی از کهن‌ترین آثار محفوظ در این موزه و بعد از قرآن تاریخی روستا نگل سنندج، قدیمی‌ترین نسخه خطی قرآن در این منطقه است که گفته می‌شود در منطقۀ نمَشیر از توابع بانه و بر روی کاغذ کتابت شده است.

وی افزود: نکته مهم دیگر این نسخه خطی این است که وقف‌نامه و یادداشت‌های تاریخی در ابتدا آن ثبت شده و بر اهمیت تاریخی آن افزوده است.

پایانیانی گفت: قرار است پس از آماده سازی ویترین ویژه برای نگهداری و محافظت از آن، در آیینی با حضور علمای دینی و اصحاب فرهنگ و هنر، مرمت این قرآن نفیس رونمایی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.