پایان دی ماه ؛ آخرین مهلت غربالگری بینایی کودکان

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: برنامه کشوری غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال از چهارم آبان در بخش‌های دولتی و غیر دولتی آغاز شد و تا پایان دی ماه ادامه دارد.

 شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی  گفت: در حال حاضر ۶۱ هزار کودک در این استان واجد شرایط غربالگری بینایی هستند که از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۴ هزار نفر آنان بینایی سنجی شده‌اند.

او با بیان اینکه ۲۸ مجری در طرح غربالگری بینایی با بهزیستی همکاری می‌کنند افزود: اجرای این طرح در ۴۸ پایگاه دائمی و ۶۵۰ پایگاه غیر دائمی شامل مراکز پیش دبستانی، کودکستان‌ها، مراکز و خانه‌های بهداشت آغاز شد و خانواده‌ها انجام آن را جدی بگیرند.

شرفی تصریح کرد: ۲۴ مرکز تشخیص بینایی سنجی، چهار چشم پزشک و ۱۵ موسسه غیر دولتی با ۱۵ دستگاه غربالگری بینایی این طرح را اجرا می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی عنوان کرد: شهروندان حداکثر تا پایان دی ماه فرصت دارند با در دست داشتن شناسنامه کودک به ادارات بهزیستی محل سکونت یا پایگاه‌های دائمی تحت نظارت سازمان بهزیستی، مراکز مثبت زندگی و مراکز بهداشت شهرستان‌ها مراجعه کنند و از خدمات غربالگری یبنایی بهره‌مند شوند.

او  بیان کرد: سال گذشته ۴۹ هزار و هشت کودک سه تا ۶ سال در استان خراسان جنوبی غربالگری بینایی شدند که از این تعداد هزار و ۶۶۶ نفر دارای اختلالات بینایی بودند.

شرفی با اشاره به شناسایی ۵۲۲ کودک دارای آمبلیوپی (تنبلی چشم) گفت: ۳۸۸ نفر از این کودکان با تخصیص یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال کمک هزینه عینک مورد حمایت قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین ۴۲ کودک به بیمارستان خاتم الانبیا مشهد برای برخورداری از خدمات رایگان عمل جراحی و مداخلات درمانی معرفی شدند.

او با تاکید بر اینکه غربالگری بینایی مهمترین راه پیشگیری از معلولیت در این حوزه است گفت: این برنامه صرفا یک غربالگری نیست بلکه کودکان دارای مشکل بینایی پس از شناسایی به سطوح بالاتر برای درمان ارجاع می‌شوند و به این صورت می‌توان از بروز معلولیت کم بینایی و نابینایی در جامعه جلوگیری کرد.

شرفی اظهار کرد: خدمات این بخش برای افراد کم بضاعت رایگان است لذا انتظار می‌رود ضمن اطلاع رسانی صحیح، خانواده‌ها به موقع برای انجام غربالگری بینایی مراجعه کنند تا از تحمیل هزینه‌های بیشتر جلوگیری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.