کاروانسرایی با قدمت بیش از ۱۴۰۰ سال+تصاویر

مجموعه طاق‌های سنگی جونقان که به صورت خشکه چین و با استفاده از روش نخ کشی به شکل گهواره‌ای باز با نمای هلالی ساخته شده از اهمیت خاص برخوردار است.

مجموعه طاق‌های سنگی جونقان که به خان اوی به معنی کاروانسرای آبی معروف و در گویش ترکی محلی خان اوی به معنی خانه خان است.

این مجموعه در فاصله‌ ۸ کیلومتری جنوب جونقان و در ابتدای دره تنگه درکش ورکش (مسیر شهرکرد به اردل) با شیوه‌ای خارق العاده به صورت خشکه چین و با استفاده از روش نخ کشی به شکل گهواره‌ای باز با نمای هلالی ساخته شده و از اهمیت خاص برخوردار است.


بیشتر بخوانید


بنای تاریخی معروف به خانه وی که در اصل اسم واقعی آن خان اوی بوده به معنی کاروانسرای آبی یا کاروانسرایی که کنار آب قرار دارد، یکی از بنا‌های تاریخی مهم و منحصر به فرد نه تنها در استان چهارمحال و بختیاری بلکه در کل کشور است.

این بنا در کنار گودار آبی که از پیرغار می‌آید واقع شده است و مسیر راه باستانی است که فلات مرکزی ایران را با گذر از چهارمحال و بختیاری به خوزستان وصل می‌کرده است.

این ساختمان از نظر معماری بسیار با اهمیت است از این جهت که کلاً از سنگ تراش ساخته شده و بدون ملات است، طاق‌هایی به ارتفاع حدود دو و نیم تا ۳ متر و عمق یا طول ۶ متر و چند طاق کوچکتر که تو در تو هستند و بدون کاربرد ملات و از طریق نخ کشی و قالب بندی در طاق‌ها قفل و بند می‌شدند که بعد از اینکه قالب‌ها را برمی‌داشتند طاق‌ها و سنگ‌ها در جای خود تثبیت می‌شدند.

عکاس: سعید یداللهی فارسانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
به همت مسئولان استان چهارمحال و بختیاری متاسفانه در حال حاضر توالت بین‌راهی شده