گفتگو با فیلمساز مستقل شهرستان اندیمشک:

فیلمسازان مستقل مشکل تامین بودجه دارند

حامد مهرزاد گفت: یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مشکلات فیلمسازان مستقل چه در ژانر داستانی و چه در ژانر مستند تامین بودجه برای ساخت آثار است، چرا که کار فیلمسازان مستقل در شرایط فعلی بسیار سخت و دشوار است.

آقای حـامـد مـهـرزاد فعالیت‌های هنری خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرده و آثاری همچون، از پایگاه تا پرواز، دلـهره، چشمان بیقرار، انتظار آخر، انارستان لَـوَن، درزیـن، مـدرسه سنگی و... در کارنامه هنری اش دیده می‌شود.

آقای مـهـرزاد بفرمایید که موضوع این فیلم چیست و در کدام مناطق کشور فیلمبرداری شده؟

فیلم مستند"مدرسه سنگی"یک فیلم بومی است که روایتی از زندگی معلم و دانش آموزان یک منطقه است که با امکانات کم در حال آموزش و تدریس هستند که در روال داستان با چالش‌هایی روبرو می‌شوند، لوکیشن‌های این فیلم در منطقه بخش پاپی استان لرستان روستا‌های برَدَسمال و لَوَن است، این فیلم در مدت زمان ۴۰ دقیقه‌ای تولید شده و در آینده از شبکه‌های سراسری تلویزیونی پخش خواهد شد.

پیش تولید و تولید این فیلم چه زمانی آغاز شد؟

 با شناختی که از آن مناطق داشتم پیش تولید این فیلم در اسفندماه سال ۱۴۰۰ با دو جلسه تحقیق و پژوهش میدانی آغاز شد تا اینکه به مرحله نوشتن فیلمنامه رسیدم، در نهایت فیلمبرداری آن در ۲ فصل بهار و زمستان پارسال در ۳ جلسه به پایان رسید.

چطور شد که ایده معلم به ذهنتان رسید؟

زمانی که برای جلسه اول پیش تولید به آن منطقه رفتم اصلا ایده و سوژه معلم برای ساخت در ذهن من نبود و قرار بر این بود که یک موضوع دیگری را در همان روستا کار کنم، اما به دلایلی ایده تغییر کرد و در نهایت با بررسی‌های که صورت گرفت به ایده و طرح معلم رسیدم و خداروشکر می کنم که این فیلم با زحمات بنده و همکاران پرتلاشم تولید شد.

درمورد روند تولید این کار صحبت بفرمایید؟

در مورد روند و سختی‌های این فیلم بخواهم صحبت کنم هر کاری قطعا سختی‌های خودش را دارد، ولی واقعا کار کردن با دانش آموزان روستا هم برایمان جذاب و شیرین بود و هم تا حدودی سخت.سخت بودن بخاطر اینکه برخی از دانش آموزان روستا چه پسر و چه دختر معمولا آدم‌های آروم، سربه زیر و خجالتی هستند که همین فضای شخصیتی این عزیزان باعث می‌شود که برای آن‌ها کمی سخت باشه که جلوی قاب دوربین ما حضور پیدا کنند. زمان زیادی را بخاطر این شرایط از دست دادیم، علاوه بر این جمع کردن دانش آموزان در چنین مناطقی کار بسیار سختی است، چرا که گا‌ها برای سکانس‌های از این فیلم مجبور بودیم به کوه سراغ دانش آموزانی که با گله هستند رفته و با صحبت کردن ذهنشان را برای این کار آماده کنیم که قراره چه اتفافی در این فیلم بیفته که خداروشکر به مرور زمان شرایطشون در روند کار بهتر شد، اما در مجموع در چنین فضایی کار کردن برایم شیرین است.

گفتگو با فیلمساز مستقل شهرستان اندیمشک حـامـد مـهـرزاد

آقای مـهـرزاد هدف شما از ساخت این فیلم چه بود؟

هدف من معرفی و نشان دادن محرومیت‌های اهالی آن منطقه و سختی‌هایی است که معلم و دانش آموزان آن دیار دارند، اینکه مردم ببینند هنوزم دانش آموزانی هستند که آرزوی داشتن یک مدرسه با امکانات بهتر را دارند.

با ساخت این فیلم آیا روند برای بهتر شدن شرایط تحصیلی دانش آموزان ایجاد شد؟

بله تا جای که اطلاع دارم خداروشکر با ساخت این فیلم و صحبت‌های که شده در حال ساخت یک مدرسه بهتر و مناسب‌تر برای دانش آموزان آن منطقه هستند و این حرکت منو بسیار خوشحال می‌کنه که تلاش من و سایر همکارانم تاثیری در روند این کار داشته و امیدوارم شاهد یک مدرسه خوب و با امکانات بهتر در آن منطقه باشیم.

فیلمسازان مستقل با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

به هیچ عنوان فیلمسازی حرفه آسانی نیست و همیشه پیچیدگی و مشکلاتی در این مسیر داشته ایم. تامین سرمایه و نبود هزینه‌ها بزرگترین مشکلات ما فیلمسازان مستقل است که اگه حمایت و سرمایه کافی وجود نداشته باشد شرایط برای تولید آثار سخت و سخت‌تر می‌شود و تامین تجهیزات مناسب و با کیفیت‌تر هم بستگی به شرایط مالی و حمایتی دارد.متاسفانه همیشه برای فیلمسازان شهرستانی کار سخت‌تر و پیچیده‌تر است نسبت به فیلمسازان در تهران چرا که در شهرستان‌ها با نبود امکانات و تجهیزات حرفه‌ای مواجه هستیم، اما در تهران امکانات لازم فراهم است.امیدوارم مسئولین توجه بیشتری به همه فیلمسازان مستقل بخصوص فیلمسازان شهرستانی داشته باشند چرا که برخی از سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی می‌توانند بودجه‌های لازم را برای ساخت فیلم تامین کنند که بتوانیم با انگیزه بهتری به این حرفه ادامه دهیم، اما متاسفانه تا الان کوچکترین حمایتی به شخصه از آن‌ها ندیدم و رغبتی هم برای این کار ندارند.

ما خودمان به سختی در این شرایط بد اقتصادی بودجه و سرمایه لازم را برای ساخت آثار خود فراهم می‌کنیم و بدون هیچ حمایتی سال‌های زیادی است که در این عرصه در حال فعالیت هستیم.

اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید؟

اول از هر چیزی ممنونم از شما بابت وقتی که در اختیار بنده گذاشتید و دوم سپاس ویژه خدمت تمام همکاران خوب و پرتلاشم که در ساخت این فیلم بیشتر با دلشان کنار من بودند تا از لحاظ مالی و امیدوارم اتفاقات خوبی برای این فیلم بیفتد.

عوامل این فیلم عبارتند از: تهیه کننده، نویسنده وکارگـردان؛ حـامـد مـهــرزاد، دستیار کارگـردان؛ سارا رشیدی، مدیر تولید؛ مصطفی شهاوند، برنامه ریز؛ مهدی رجبی، فیلمبردار: ایـرج یکتانـژاد، صدابردار:آرمان مـوسـوی، دستیار فیلمبردار و صدا:رضـا هاشـمـی، سرپرست تدوین؛ حـامـد مـهــرزاد، تـدوین و صداگذار؛ ایـرج یکتانژاد، نـویـسندگان متن؛ سـارا رشــیدی، حامـد مــهــرزاد، گـویندگـان متن: علی مـاسـوری کوگانی، آتـوسا سپـهـوند، گـویـنده تیزر؛ رحـیم سپـهونـد، مـوسیقی متن؛ فولکلور لـرستان، انتخاب موسیقی؛ حـامـد مـهـرزاد، عکاس؛ مـحسـن قلاوند، خواننده تیتراژ؛ حشمت رجب زاده، ضبط نریشن؛ استودیو صدا وان، محمد مهربان زاده، ضبط نریشن تیزر؛ علی محبوبی خواه.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.