تامین ۷۰ درصد گوشت قرمز استان یزد توسط واحد‌های پرورش گاو شیری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: سالانه حدود ۱۹ هزارتن گوشت قرمز در استان تولید که از این مقدار ۷۰ درصد آن را واحد‌های پرورش گاو شیری تامین می‌کنند.

محمد علی حاتمی زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در استان یزد حدود ۱۱۵هزار ۸۴۰ راس گاو و گوساله وجود دارد که این تعداد، ۱/۶درصد جمعیت دام سنگین کشور را شامل می‌شود گفت: شهرستان یزد، مهریز، اشکذر و تفت از لحاظ پرورش گاو شیری به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده است.

او گفت:در حال حاضر ۶۵۲ واحد گاو شیری صنعتی و ۷۶۶ واحد گاو شیری نیمه صنعتی و سنتی وجود دارد که این دام‌ها علی رغم شرایط اقلیمی استان یزد سالانه بیش از ۲۸۳ هزار تن شیر خام تولید می‌کنند که حدود ۴۰ درصد آن مازاد بوده و به استان‌های همجوارصادر می‌شود.

حاتمی زاده گفت: ۳۱ ایستگاه جمع آوری شیر در سطح استان وجود دارد که ۲۷ مورد آن فعال بوده و روزانه حدود ۴۳۰ تن شیر خام به این ایستگاه‌ها وارد و بعد از آنالیز به کارخانجات فراوری مواد لبنی ارسال می‌شود.

این مقام مسئول گفت: در راستای افزایش بهره‌وری در واحد‌های دامپروری با توجه به خود کفایی در تولید شیر خام، امکانات کشتارگاهی مناسب در فراوری محصولات تولیدی، کارخانه‌های تولید خوراک دام و طیور، استفاده از ظرفیت انبار‌های بندر خشک در واردات نهاده‌های دامی و صادرات این محصولات، مجتمع‌ها و پهنه‌های پرورش دام و طیور برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان ضمن بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌ها، بهینه سازی و بهسازی واحد‌های پرورشی در مصرف انرژی و افزایش تولید شیر خام و گوشت قرمز است اظهار کرد:که این مهم از روش توسعه تلقیح‌مصنوعی، استفاده از نژاد‌های دو منظوره و اقتصادی کردن واحد‌های روستایی، ایجاد کارگاه‌های فراوری ضایعات کشاورزی و فراوری مواد لبنی امکان پذیر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
پس چرا گوشت گران است؟
آخرین اخبار