نهادینه شدن فرهنگ ورزش همگانی امری ضروری است

رئیس ورزش و جوانان شهرستان اردبیل گفت: ما باید فرهنگ ورزش قهرمانی و همگانی را  نهادینه کنیم؛ چراکه امکان ورزش‌کردن حتی با دست‌های خالی و بدون امکانات نیز وجود دارد.

فرهاد حسنی اظهار کرد: انجام ورزش همگانی نیازمند امکانات خاصی نیست هرچند که دولت وظیفه‌اش است که این امکانات اولیه را فراهم کند.

به گفته این مسئول، داشتن فرهنگ ورزش منظم برای یک فرد جامعه مهم‌تر از احداث فضا‌های ورزشی هست.

او ادامه داد: بیشترین آسیب در جوامع امروز متوجه کارمندان و پشت میزنشینان است و همچنین اقشار کارگر هم جزو اقشار آسیب‌پذیر جامعه از حیث کمبود فعالیت بدنی هستند، لذا برنامه‌ریزی برای ورزش کارمندان و پرداختن به ورزش کارگران و به‌خصوص خانواده این‌ها یک ضرورت است.

حسنی ادامه داد: ازآنجایی‌که توسعه ورزش همگانی با ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای ورزش‌کردن و داشتن ورزش منظم وظیفه ذاتی دولت‌ها است؛ لذا تمامی تلاش‌ها باید در این جهت صورت بگیرد و با احداث اماکن ورزشی مناسب برای شهروندان در نقاط مختلف شهر نسبت به تندرستی و سلامتی از راه ورزش همگانی باید اقدام شود.

رئیس ورزش و جوانان شهرستان اردبیل اضافه کرد: در چند سال گذشته با احداث رینگ تندرستی دور دریاچه شورابیل و استقرار ۱۰ ایستگاه ورزش صبحگاهی در پارک‌های مختلف شهر با مشارکت شهرداری و هیئت همگانی جمعیت گسترده‌ای از همشهریان ورزش منظمی را در برنامه‌ریزی خود دارند.

او با بیان اینکه شهر اردبیل باتوجه‌به وجود طبیعت زیبا و جنگل و دریاچه‌های طبیعی و مصنوعی متنوع و متعدد انجام ورزش همگانی بدون  هیچ‌گونه وسایلی امکان‌پذیر هست، افزود: اجرای ورزش‌های متنوع همگانی از آمادگی جسمانی، پیلاتس یوگا و دوچرخه‌سواری و کوه‌روی و کل گشت‌ها بگیر تا انواع ورزش‌های جذابی مثل دارت داژبال و ... در خانه‌ها هم بعضاً وجود دارد؛ اما باید ابتدا فرهنگ لازم برای ورزش همگانی را در جامعه ترویج بدهیم که یک فرد بتواند روزانه نیم ساعت به ورزش بپردازد.

این مسئول تشریح کرد: نوع ورزش آن‌چنان اهمیتی در ورزش همگانی ندارد و تنها گروه‌های خاصی از جامعه هستند که باتوجه‌به نیاز‌های جسمی‌شان ورزش‌های خاصی را باید انجام دهند؛ اما همه آحاد جامعه هر ورزشی که به تندرستی آن‌ها کمک کند را می‌توانند انجام بدهند.

حسنی افزود: توسعه فرهنگ در بیشتر جوامع دنیا از مدارس و رسانه‌ها شروع می‌شود و در جامعه ما مدارس همچنان نقش کلیدی را برای فرهنگ‌سازی ایفا می‌کند.

به گفته این مسئول، جایی که در مدارس فرهنگ ورزش شروع شود تا پایان زندگی یک فرد این فرهنگ ورزش نهادینه شده و به نسل‌های بعدی انتقال پیدا خواهد کرد؛ اما ضرورت این نکته را هم باید متذکر شویم که دولت‌ها برای اینکه از این فرایند حمایت بکنند نیازمند هزینه هدفمند در این حوزه هستیم؛ اما متأسفانه در برنامه هفتم توسعه حتی یک کلمه هم در خصوص ورزش نیامده است هرچند نیاز جامعه این را می‌طلبد که ورزش در اولویت‌های بالا قرار بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
ورزش‌را‌ول‌کن‌فعلا‌وقت‌نهادینه‌کردن‌فساد در‌جامعه‌است
آخرین اخبار