وکیل تضمینی برای حکومت قانون و دفاع از آزادی‌ها

رئیس اسکودا با اشاره به لزوم حمایت از وکلا برای ایفای صحیح مسئولیت خود گفت: واقعیت این است که وکلا از ستون‌های اصلی در تحقق حاکمیت قانون و دفاع از حقوق و آزادی‌های بنیادین ملت هستند.

جعفر کوشا در همایش «بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر؛ دفاع از وکیل و نهاد وکالت، چالش‌ها و ظرفیت‌ها» در شیراز با اشاره به لزوم حمایت از وکلا برای ایفای صحیح مسئولیت خود گفت: واقعیت این است که وکلا از ستون‌های اصلی در تحقق حاکمیت قانون و دفاع از حقوق و آزادی‌های بنیادین ملت هستند.

به گفته او، وکلا ممکن است در مسیر فعالیت‌های حرفه‌ای یا اجتماعی خود با چالش سلب امنیت و آزادی مواجه شوند، لذا برای اینکه آن‌ها بتوانند این مسئولیت سترگ را به درستی ایفا کنند، باید از تأمینات قانونی حمایتی کافی برخوردار باشند.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران «اسکودا» افزود: تدابیری لازم است تا وکلا اطمینان یابند در مسیر ایفای رسالت وکالتی و صنفی، تحت حمایت قوای عمومی و کانون‌های وکلای دادگستری قرار خواهند گرفت.

او با بیان اینکه وکیل اسباب تضمین حکومت قانون و دفاع از آزادی‌ها قلمداد می‌شود، اظهارکرد: وکلا چه در مواجهه با خطرات بالقوه و چه در خصوص خطرات بالفعل، نیازمند حمایت صنفی و قانونی هستند.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: رفع خلأ‌های قانونی و تمشیت ساختاری و رفتاری برای حمایت‌های تامینی و کنترلی نسبت به مخاطرات گام مهمی در این مسیر است.

وظایف نظام حکمرانی در قبال تأمین امنیت وکلا

کوشا با اشاره به وظایف نظام حکمرانی در قبال تأمین امنیت وکلا گفت: آموزش دفاع وکیل از خود و صیانت از خانواده، از جمله موارد مورد نظر است. نهاد‌های حاکمیتی و نظام حکمرانی کشور نیز باید مسئولیت خود را در قبال امنیت وکلا ایفا کند.

او ادامه داد: وکیل اگرچه کارمند دولت یا نظام حکمرانی نیست، اما بخشی از فرآیند دادرسی منصفانه را بر عهده گرفته و به نوعی کارگزار خدمت عمومی از خاستگاه بخش غیردولتی است، به همین دلیل باید مورد حمایت قوای عمومی و نهاد‌های حکمرانی قرار گیرد.

او افزود: امکانات حفاظتی و آموزش‌های مراقبتی و سیاست‌های حمایتی و کارکرد‌های تامینی می‌تواند بخشی از برنامه حکمرانی برای پیشگیری و حمایت از وکلای در معرض خطر قلمداد شود.

رییس اسکودا، تغییر انگاره عمومی از منصب وکالت را گامی مهم در راستای ارتقای امنیت حرفه‌ای و اجتماعی وکلا در کشور توصیف کرد و گفت: اگر مردم حس همسویی یا همذاد پنداری با وکیل در معرض خطر داشته باشند، اساسا اعمال خشونت علیه وکلا برای کسانی که این کار را مرتکب می‌شوند، دشوارتر می‌شود. همه باید تلاش کنیم، مردم حس کنند وکیل در دفاع از قانون، نظم عمومی و خیر عمومی و حقوق بشر و شهروندی به صورت مستقل وارد میدان دادخواهی می‌شود.

برچسب ها: وکیل ، اسکودا ، قانون ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار