رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حج تمتع امسال می‌تواند مقدمه‌ای برای برگزاری حج عمره مفرده در سال آینده باشد

حجت الاسلام آزادی‌خواه گفت: استقبال سعودی‌ها از برنامه‌های حجاج ایرانی بسیار گرم بود و این امر می‌تواند مقدمه‌ای برای برگزاری حج عمره مفرده در سال آینده باشد.

عملیات حج ۱۴۰۲ از روز ۳ خرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی در کنار بیش از ۲ میلیون زائر از حدود شصت کشور دنیا مناسک حج ابراهیمی را به جای آوردند.

هزینه کاروان‌های حج تمتع در سال جاری برای جاماندگان حج تمتع ۹۹ از ۴۳ تا ۷۸ میلیون تومان بود به طوری که هزینه حج تمتع آینده برای متقاضیان حج تمتع سال ۱۳۹۹ که یک قسط (۲۵ میلیون تومان) از هزینه حج تمتع آن سال را پرداخت کرده بودند، از ۵۱ تا ۷۸ میلیون تومان و برای افرادی که ۲ قسط (۳۲ تا ۴۱ میلیون تومان) را واریز کرده بودند از ۴۳ تا ۷۱ میلیون تومان بود.

هزینه حج تمتع ۱۴۰۲ برای سایر اولویت‌های حج هم با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از ۱۰۹ تا ۱۳۹ میلیون تومان بود که امسال با توجه به وجود کاروان‌های زوجی برای نخستین‌بار، هزینه این کاروان‌ها هم ۱۴۳ میلیون تومان اعلام شد.

یکی از دلایل گرانی نرخ حج تمتع برای زائران ایرانی، بالا رفتن نرخ دلار در کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر و رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره گرانی نرخ حج در کشورمان گفت: حج سفری است که با دلار پیوند دارد. امسال مبالغی که نیاز بود از حجاج اخذ شد، اما چاره‌ای نداریم چون وقتی تورم باشد در هزینه سفر حج هم تاثیر می‌گذارد.

احد آزادی خواه

وی ادامه داد: تلاش بر این بود که طول و مدت سفر حج را به حداقل برسانیم تا هزینه‌های سفر مثل هتل و هزینه‌های جانبی آن به حداقل برسد و فشار از سر زائر برداشته شود همچنین صرفه جویی در بحث ترابری، تغذیه و هتل هم جز موضوعات مهم است ضمن اینکه حفظ کرامت حجاج برای سازمان حج مهم است لذا هزینه‌های اضافی باید برداشته می‌شد و این امر راهکاری بود برای اینکه هزینه‌های سفر حج پایین بیاید.

حجت الاسلام آزادی‌خواه افزود: اینکه بگویید دلار در سفر حج اثر نداشته باشد امکان ندارد، چون دلار در همه مقوله‌ها گران است و حج هم یک مقوله است.

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس درباره حج دو نرخی اظهار کرد: در حال حاضر هیچ اتفاقی نیفتاده و حج دو نرخی، اما و اگر است. حجاج که از سفر برگردند ما در قالب فراکسیون حج و زیارت باید با رئیس سازمان حج و زیارت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه بگذاریم تا به راهکاری برای حج سال آینده برسیم.
 
وی تصریح کرد: امسال یکی از بهترین‌های حج‌های تمتع را داشتیم چون آمار زائران کشورمان بیش از ۸۷ هزار حجاج بود که آمار بسیار پر و پیمانی است همچنین استقبال سعودی‌ها از برنامه‌های ما بسیار گرم بود و این امر می‌تواند مقدمه‌ای برای برگزاری حج عمره مفرده در سال آینده باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار