۴۰ بنای تاریخی استان مرکزی سالانه نیازمند مرمت اضطراری

سالانه به طور متوسط حدود ۴۰ بنای تاریخی استان مرکزی نیازمند مرمت‌های اضطراری هستند.

حسین محمودی معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در رابطه با تعداد بنا‌های نیازمند مرمت فوری و اضطراری استان گفت: هر سال به طور متوسط حدود ۴۰ بنای تاریخی استان نیازمند مرمت‌های اضطراری هستند.

محمودی دلیل فرسوده بودن بخش قابل توجهی از این اماکن، همچنین فرسایش‌های طبیعی مانند باراش باران، دانست و افزود: البته تمام بنا‌های تاریخی استان مرکزی نیاز به بازدید‌ها و مرمت‌های دوره‌ای دارند که بسته به نوع و شرایط هر بنا متفاوت است.

او اضافه کرد: عملیات مرمت اضطراری تیمچه نوذری در سرای نوذری بازار تاریخی اراک آغاز شده و برای انجام این مرحله ۳ میلیارد ریال اعتبار در دستور کار قرار گرفته که از طریق مناقصه عمومی توسط پیمانکار واجد شرایط در حال انجام است.

 معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی بیان کرد: بخشی از عملیات این مرحله مرمت و نوسازی تیمچه بزرگ، مرمت ترک حجره‌ها، چند تاق و تویزه و تعویض آجر‌های فرسوده، اجرای طاق و تویزه حجرات، مرمت و نوسازی رواق‌ها با استفاده از الگوی سنتی است.

او با بیان اینکه مجموعه بازار ستون فقرات اصلی بافت تاریخی اراک است بر لزوم همکاری مالکان بازار قدیم و به ویژه مالکان محدوده تیمچه، تاکید کرد و ادامه داد: کسبه‌هایی که رزق خود را از این مجموعه تامین می‌کنند باید احساس وظیفه بیشتری در این خصوص داشته باشند.

 بافت تاریخی سلطان آباد (اراک) به لحاظ نوع و نیز ساختار شبکه واگذاری و دانه بندی یک بافت شطرنجی محسوب می‌شود که دو خیابان اصلی در طرفین مجموعه بافت در جهت شمالی- جنوبی قرار گرفته و ۷ گذر فرعی در جهت شرقی - غربی به آن را قطع می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.