رازگشایی مدیر دیوار از شوک عجیب آگهی‌های میلیاردی چرخ خیاطی قدیمی و جیوه قرمز!

چرخ خیاطی‌های قدیمی بی شک یکی از پدیده‌های عجیب و غریب سال ۱۴۰۱ بودند. چرخ‌هایی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند و این قدر قیمت‌های نجومی برایشان مطرح شد که به صدر اخبار کشور رفتند!

اوایل زمستان بود که یکباره چرخ خیاطی‌های قدیمی مادر‌ها و مادربزرگ‌ها خبرساز شدند. اگر در اوایل دهه ۸۰ یک بار درباره چرخ خیاطی‌های مارشال گفته شده بود صاحبان کارخانه مارشال تعدادی از الماس‌های شان را در ماسوره‌های این چرخ‌ها پنهان کرده اند و این چرخ خیاطی‌ها را به حکم جواهرات در آورده بودند، این بار این شایعه داشتن جیوه قرمز بود که از این چرخ‌های قدیمی یک کالای گران بها ساخت. قیمت‌های نجومی میلیاردی و آگهی‌های باورنکردنی بی مقدار. جالب اینکه حتی هنوز هم مدیر سایت دیوار نمی‌داند چه تعداد معامله و با چه قیمتی درباره این چرخ‌های خیاطی انجام گرفته، اما در مصاحبه‌ای درباره این چرخ خیاطی‌ها حرف زده است.

اشکان آرمندهی گفته است: «ما که اصلا نمی‌توانیم قیمت گذاری بکنیم، اما یک دفعه دیدیم سایت با یک شیب افزایشی عجیب پر شده از آگهی این چرخ خیاطی‌ها که گفته می‌شود در آن‌ها جیوه قرمز وجود دارد. ما که اساسا نمی‌توانیم در قیمت گذاری یا معاملات دخالت کنیم، ولی یک بازه‌ای مجبور شدیم جلوی انتشار این آگهی‌ها را بگیریم، ولی باورمان نمی‌شد این همه این آگهی‌ها زیاد شود. می‌گفتند در این چرخ‌های خیاطی جیوه قرمز وجود دارد، اما نمی‌دانیم واقعا چه بود؟»

چرخ خیاطی قدیمی

ماجرای چرخ‌های خیاطی و جیوه قرمز چه بود؟

شاید مشهورترین شایعه درباره جیوه قرمز ماجرای چرخ خیاطی‌های حاوی این ماده جادویی باشد. بر اساس این شایعه دیگر لازم نبود برای یافتن جیوه قرمز دنبال خفاش‌ها راه بیفتید یا درون اهرام مصر را بکاوید، کافی بود که صاحب خوش شانس نوعی خاص از چرخ خیاطی باشید تا به این گنج گرانبها برسید. هنوز هم این شایعه آنقدری خریدار دارد که آگهی فروش چرخ خیاطی‌های قدیمی را با قیمت‌های باورنکردنی در فضای مجازی پیدا کنیم. حالا شاید برای آنکه جیوه قرمز را نمی‌شناسد و باور ندارد بتوان شایعه الماس پنهان در چرخ خیاطی را رو کرد. جیوه قرمز شایعه جالبی است و با اینکه قدمتی بسیار دارد، اما هر از چند گاهی جلوه‌ای تازه به خود می‌گیرد. در دوران افول اتحاد جماهیر شوروی یکی از مشهورترین این شایعات در جهان پخش شد.

جیوه قرمز

بر اساس این شایعه ماده‌ای اسرارآمیز در آزمایشگاه‌های هسته‌ای شوروی ساخته شده بود و مقادیر اندکی از آن در بازار سیاه به قیمت‌های گزاف فروخته می‌شد. البته جیوه قرمزی که اینجا تبلیغ می‌شد شفابخش نبود و برعکس اثرات مخربی داشت. گفته می‌شد مقدار کمی از آن برای ایجاد یک انفجار اتمی مهیب کافی است تا جایی که آن را «عنصر روز قیامت» نامیده بودند. سرانجام تحقیقات درباره این مدل جیوه قرمز هم مشابه قبلی‌ها بود: «چنین چیزی وجود خارجی ندارد.»

جیوه قرمز چیست؟

داستان جیوه قرمز اسرارآمیز داستانی قدیمی و البته پرطرفدار است که در عصر اینترنت هر از چند گاهی دوباره سر از خاکستر برمی‌آورد. برخی باور دارند این ماده اکسیری شفابخش است که می‌تواند دردشان را درمان کند. می‌گویند در لانه خفاش یا چرخ خیاطی‌های قدیمی پیدا می‌شود و در دهان مومیایی‌های مصر باستان هم پنهان شده است. البته این روایت‌ها همه یک مشکل بزرگ دارند، چنین ماده‌ای اصلا وجود خارجی ندارد. پس تکلیف این همه تبلیغی که در فضای مجازی و حقیقی درباره این ماده و خواص شگفت‌انگیزش وجود دارد چیست؟ چرا برخی حاضرند برای به دست آوردن اندکی از آن مبالغی هنگفت بپردازند؟

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، لیزا وین، رئیس بخش مردم شناسی دانشگاه مک‌کواری پاسخی ساده برای این پرسش‌ها دارد: «بازی کلاهبرداران است.» وین نخستین بار هنگامی که در مصر و اهرام جیزه کار می‌کرد با این پدیده روبه‌رو شد. او با مصرشناس برجسته‌ای به نام زاهی حواس دفتری مشترک داشت و یکبار شاهد تماس شاهزاده‌ای سعودی بود که به هر قیمتی شده می‌خواست جیوه قرمز را برای درمان مادرش پیدا کند. شاهزاده سعودی در عربستان شنیده بود که درمان درد مادرش جیوه قرمزی است که در دهان مومیایی‌ها پیدا می‌شود. پاسخ زاهی حواس به درخواست شاهزاده سعودی ساده بود: «برای مادرت متاسفم. اینجا چیزی به نام جیوه قرمز وجود ندارد.» برای زاهی حواس که عمرش را در آنجا گذرانده بود چنین درخواست‌هایی تازگی نداشت و پیش از آن نیز بسیاری در جستجوی جیوه قرمز به او مراجعه کرده بودند.

شاید این سخن جابر ابن حیان شیمیدان مشهور مردم را به اشتباه انداخته باشد که گفته بود: «ارزشمندترین اکسیر جهان جایی درون اهرام مصر پنهان شده است.» باوری هم وجود دارد که بر اساس آن می‌توان جیوه قرمز را در لانه خفاش‌ها پیدا کرد و البته این واقعیت که خفاش‌ها لانه نمی‌سازند نتوانسته جلوی جویندگان جیوه قرمز را بگیرد.

هستند کسانی که جیوه قرمز را محصول خفاش‌های خون‌آشام می‌دانند و به همین دلیل ویژگی‌هایش را، چون دراکولای مشهور می‌دانند. از سیر فرار می‌کند، در آینه دیده نمی‌شود و البته به سمت طلا کشیده می‌شود. ویدئو‌های پربازدیدی هم در یوتیوب وجود دارد که سعی در اثبات این موضوع دارند، اما با کمی دقت می‌توان متوجه شد که اغلب آن‌ها ساختگی هستند.

منبع: فردای اقتصاد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
من یه دوچرخه قدیمی دارم پر از جیوه قرمز، آبی و سبز. به بهترین قیمت می‌فروشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
عامل‌گرانی‌سایت‌دیواار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
چرخ مارشال قدیمی دارم فقط یک میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
چرخ خیاطی سه شیر نشان عتیقه میفروشم 3 میلیارد تومن پر جیوه قرمزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۰:۵۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
سلام منم یه چرخ خیاطی قدیمی قدیمی دارم واسم چرخم ژانومه اصل ژاپن هست وباچندتاعکس دوشیر هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
نفت ما ر ا کی مرگش میکنند ان هم یک جیوه است
Iran (Islamic Republic of)
سید
۲۰:۵۰ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
هر وسیله ی قدیمی یک سری قطعات با ارزشی دارد که آن قطعات برای افرادی که تولید کننده هستند خیلی با ارزش است مثلا دستگاه های موتور جوش قدیمی ۶ الی ۷ قطعه ی برنجی دارد که اگر یک تراشکار با آن سه نظام کوچک درست کند شاید برابر با پول خرید ان موتور جوش باشد و بقیه ی اجزا آن هم سود میشود اینه که در چرخ خیاطی اگر هیچ چیز نباشد آلیاژ زیادی در آن میباشد که شاید به درد بعضی از فنی کار ها که کالایی تولید میکنند بخورد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۷ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
اسکول آنها هستن که مردم سرکار میزارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
چرخ خیاطی چهل سال پیش داشتیم
قبل از این شایعات ، چون چرخ خیاطی خراب بود گذاشتیم سر کوچه تا دو روز سر کوچه بود کسی نگاه نمیکرد، ضایعاتی بردش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
هر کس گفته جیوه وجود نداره بی سواد هست .و هر کس گفته جیوه وجود خارجی نداره اسکول هست .در ضمن مدیر دیوار مگه کارشناسه که زر میزنه .خوب تبلیغ چرخ خیاطی را بردار از تو سایتت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
دوست عزیز جیوه قرمز وجود خارجی نداره نه اینکه جیوه وجود نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
یکی از عوامل گرانی مسکن، زمین و خودرو در ایران دیوار است. هرکس، هر قیمتی که میخواد در دیوار می گذارد و از چند لحظه بعد، بالاترین قیمت، پایه قیمت های بعدی می شود.
United States of America
امیر
۰۵:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
تا اسکول هست یه عده هالو هم پیدا میشن با آگهی دروغین اسکول ها رو خر کنن
تازه مدیر اسکول تو هم جزو اونایی چونکه حتی اعلام نکردی که این آگهیها پوچ و دروغ هستن
تو هم خودتو زدی به خریت
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۰۴:۴۵ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
من چرخ خیاطی مارشال هست انگشترزدم چسبید فک کنم جیوه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
تو هنوز فارسی بلد نیستی ،بعد دنبال جیوه ای؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۵۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
هول شده طفلی
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۰۴:۲۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
جیوه طبیعی واقعیت دارد این جیوه را خفاش‌ها در غار می‌سازند تا به دلیل حفظ حرارت در زمستان از سرما در امان باشند به این دلیل است که نسل خفاش در سال‌های اخیر افتاده این جیوه خریداران میلیاردی در
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
ببینید دوستان من حدود ۷۰ سال عمر دارم در چرخ خیاطی قدیمی چون مادر بنده خیاط محل بود دو دستگاه چرخ خیاطی داشت یکی ازآنها به نام سینگر و دیگری مارشال بود و آن زمان چرخها دستی بودن و بعد از یک مدت مادر بنده یکی از آنها را تبدیل به پدالی نمود چون دیگر دستش درد گرفته بود و با پا به گردش در میآمد مدتی دیگر گذشت به جای حرکت چرخ خیاطی با دست یا پا تبدیل به دینام برفی و یک تسمه و یک پدال بود حالا چرا مردم میگن جیوه قرمز در موقع کار کردن چرخهای قدیمی به جای روغنهای زرد امروزه روغنهای چرخ خیاطی به جای رنگ زرد رنگشان قرمز بود و بعد از روغنکاری مداوم چرخها که چند سوراخ در بدنه چرخ و در زیر چرخ قرار داشت به جهت روغنکاری روغن قرمز بعد از این که این چرخ حیاطیها قدیمی شدن و چرخهای جدید روی کار آمدن چرخها دیگر کنار صندوقخانه یا انباری امروزی کنار گذاشته شدن و روغنکاری به رنگ قرمز سالها در این نوع چرخها در سوراخهای چرخ ماندگار و به مرور زمان غلظت بالای مثل تقریبا گریس امروزی پیدا کردن و شیادان با ترفند و داستان آن را جیوه قرمز امروز مینامند این تمام داستان جیوه قرمز که همان روغن قرمز که خودم بارها خریده بودم به جهت روغن کاری چرخها امروز اسمش را گذاشتن جیوه قرمز نمیدونم چرا عوامل برنامه دیوار از افراد قدیمی سوال نمیکنن و این آگهیها را اجازه پخش میدهند اینها همه اخاذی و کلاه برداری هست دوستان لطفا سرمایه خود را به باد ندهید از این چرخها در شهرستانها و اطراف به وفور یافت میشود و خودم هم دارم چون یادگاری هست فروشی هم نیست ولی انقدر تعداد آنها زیاد هست که حد نداره شاید به خاطر قدمت کوتاهی که دارن دویست هزار تومن ارزش داشته باشه یا نداشته باشه به جهت آگاهی هموطنانم بود که این همه نوشتم و سرتان را درد آوردم اطفا گول این حرفها را نخورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
ما که هنوز چرخ داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
عامل گرانی خانه و خودرو همین دیوار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
فقط اعدام
Iran (Islamic Republic of)
ساراجدیزاده
۲۲:۰۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
کجابایدچرخ خیاطی فروخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
من نمیدونم چراکسی نیست تواین مملکت که این سایت دیوار روجمع کنه حداقل بایدبخش خودرو ومسکنش بایدحذف شه
هرچی گرونی ملک واجاره خونه وخودروهست ازاین سایته که متاسفانه هیچ نظارتیم روش نیست توروخدایکی این دادماروبه مسئولان برسونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
تمام گرانی مال دیوار است قیمت فضایی شرت پرت هست قیمت‌ها ماشین مثل فروش طرف یک فرزی برقی دارم میخوام بفروشد قیمت ۱تومن هست دیوار نگاه میکنه قیمت زده ۱۲۰۰تومن طرف میزنه ۱۵۰۰ نفر بعدی میا میزنه ۱۷۰۰ نفر بعدی ۲۰۰تومن ووووووتا آخر قیمت فضایی هست فروش نداره فقط بعضی هست قیمت خوب میزنه درجا خریدار هست چند لحظه آگهی حدف میشه کلاه سرتان نگذارند با قیمت راه نیاید قیمت خودت که ارزش قیمت داره بخرید آنم کمتر گیر میاد ولی آگهی فروش هستند تا آخر آگهی و چند بار تکراری هستند خریدار ندارند ولی قیمت اصلی که میزنه درجا مشتری پیدا میشه همان چرخ خیاطی دیدم قیمت ۱/۵ ميليارد زده بعد مشتری که گیرش نیامده آگهی حدف شده دوباره آمده قیمت زدی ۷۰۰تومن چند سالی هست سر کارم با دیوار هست معامله‌گر نیستم ولی علاقه دارم براه خرید خودم مواظب باشید پول واریز حساب نکنید حضوری بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
این چرخ به دلیل داشتن یه چرخدنده با کیفیت که برای یه قسمتی از هواپیما بدرد میخوره گرونه . چون تحریم هستیم و نمی‌تونیم اون قطعات رو بخریم مجبوریم اینجوری پیدا کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
خب حالا این همه وسیله قدبمی چرا برای چرخ خیاطی شایعه کردند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
جیوه قرمز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
قبلن خیلیا اگه لباسی یا هر وسیله ای که نیاز نداشتن می بخشیدن الان میزارن سایت ..... کاش فقط وسیله نو اجازه انتشار داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
سلام چرخ خیاطی داریم می فروشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
چرت و پرته
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۸:۵۲ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
بالاخره جیوه قرمز شایعه یا واقعیت . خوب خریدار چطور میتونه کلاهبردار باشه ؟ اگه چرخ خیاطی پانصد هزار تومانی رو به ۵۰۰ میلیون میخره ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۲:۰۱ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
اینقدر راست ودروغ کنارهم شنیدیم که نمیشه گفت کی راست میگه کی دروغ،،اما میشه به این موضوع هم فکر کرد که شاید درقطعات چرخ خیاطی قدیمی،،(بنا به نوع جنس اون قطعه) آلیاژی کمیاب بکار رفته باشه،که خریداران به اسم الماس یا جیوه قرمز دنبال اون قطعه هستن،،وگرنه کدوم آدم عاقل برای یک چرخ خیاطی از مدار خارج شده حاضره یک میلیون تومان بده چه برسه به قیمت میلیاردی؟؟
ازقدیم گفتن تانباشد چیزکی،مردم نگویند چیزها
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۸:۲۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
پیام رمز گروهک تروریستی منافقین خلق بوده که افراد خود را از این طریق فراخوان کرده بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
البته جیوه قرمز فقط درکشورچین و نوعی خفاش قرمز رنگ وجوددارد که خوشبختانه چینیها هم نسل خفاشهای جیوه ای در کندند و تا توانستند شکارکردند و خوردند که عاقبت دنیا نتیجه اش شد ویروس کرونا، خدایا احمقها را احمق آفریدی یاطماع؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
بالاخره چی شد راست میگن یا خالی بندی ارزش فروش داره بفروشیم یا نه . چرا مبهم نوشتی
Iran (Islamic Republic of)
جعفری
۱۱:۳۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
به عنوان یک کارشناس شیمی عنصرجیوه ازمواد آلی مانند خفاش وحتی چرخ خیاطی قابلیت استحصال ندارد،افراد کلاهبرداروافراد جوگیر همیشه دوست دارند یک دروغی را باور کنند،بیسوادی یکی از علتهای رواج شایعات است،چرا کسی ازخود نمیپرسد این ماده گرانقیمت چه نیازی هست دریک چرخ خیاطی به کار رود،تابحال یک نفر موفق به فروش چرخ خیاطی به قیمتهای فضایی وکذایی نشده فکر نان باشیم که خربزه آب است،.
Iran (Islamic Republic of)
شمس ابادی
۰۳:۳۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
داری بفروش وقتشه جیوه داره نداره بگو نادید میفروشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
هر از چندی سیاستمداران چنین تست‌هایی در جامعه می زنند تا عمق بلاهت و سادگی عوام را بسنجند و بدانند که برای کارهای پیش رو هنوز مردم ظرفیت پذیرش دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
لعنت به دیوار هرچی گرونی است ازونه-
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
دقیقا همینه خدا ازشون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
واقعادروغه؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۱۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
لعنت به جهل مردم که هر بدبختی از اونه ! در و دیوار مشکلی ندارن
آخرین اخبار