والدین چگونه می‌توانند از کودک خود در برابر محتواهای رسانه‌ای نامناسب محافظت کنند

حسنا افشار، روانشناس کودک، به تربیت فرزند در عصر رسانه پرداخت ودرباره جزئیات آن توضیح داد.

 

حسنا افشار، روانشناس کودک گفت: بحث انیمیشن‌ها و تاثیر آن‌ها بر روند رشد فرزند ما از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید دیده باشیم که کودکان هنگام تماشای یک کارتون، چگونه محو آن می‌شوند و با دقت به آن نگاه می‌کنند. این به نوعی نشان‌دهنده تاثیر زیادی است که این محتوا‌ها بر روی کودک دارند.  

وی افزود: به طور میانگین هر کودکی حدود ۴ ساعت در معرض نمایشگر‌ها قرار می‌گیرد. زیاد نگاه کردن به صفحه نمایشگر می‌تواند بر روی امواج مغزی کودکان تاثیری زیادی بگذارد. علاوه بر آن بحث محتوایی که کودک به تماشای آن می‌پردازد نیز مطرح است.  

افشار اظهار داشت: دیده می‌شود که بچه‌ها با دیدن محتوا‌های مختلف در تلویزیون، کم‌کم از آن‌ها الگو برداری می‌کنند؛ لذا اگر کودک در معرض محتوای خشن یا نامناسبی قرار بگیرد، خیلی راحت آن را می‌آموزد.  

وی در ادامه گفت: خیلی از والدین با اهداف و دلایل متفاوتی برای کودکان خود کارتون و انیمیشن پخش می‌کنند. برخی می‌خواهند فرزندشان را سرگرم کنند، برخی دیگر با اهداف آموزشی، مانند آموزش زبان یا یک مهارت خاص این کار را انجام می‌دهند. اما در پی همه این دلایل کمی غفلت دارد صورت می‌گیرد. چرا که این فرایند همواره کنترل شده نیست و در اکثر مواقع والدین در آن دخیل نیستند.  

وی افزود: ما باید بدانیم که کارتون و انیمیشن‌های کودک ابزاری برای انتقال پیام‌های متفاوت هستند. بسیاری از شرکت‌های انیمیشن‌سازی بزرگ و قدرتمند در دنیا، لزوما با هدف خیر به ساخت محتوا‌های خود نمی‌پردازند؛ لذا ما شاهد انیمیشن‌هایی هستیم که در عین زیبایی و گیرایی، با فرهنگ ما به عنوان یک خانواده ایرانی، در تضاد هستند.   

افشار اظهار داشت: باید مراقب پیام‌هایی که از طریق رسانه به کودکمان منتقل می‌شود باشیم. باید به عنوان یک والد نقش دیده‌بان را داشته باشیم؛ لذا دقیقا مثل یک دیده‌بان باید بدون درگیری و کنترل‌گرایی افراطی، فرزندمان را زیر نظر داشته باشیم تا بتوانیم آن‌ها را به مسیر درستی هدایت کنیم.  

وی افزود: ما باید انیمیشن‌های مختلف را بررسی کنیم و میزان مناسب بودن آن را برای فرزند خود بسنجیم. باید حواسمان باشد که همانطور که نگران خوراک جسمانی فرزندمان هستیم، خوراک ذهنی وی را که در قالب محتوا‌هایی که در معرض آن‌هاست زیر نظر بگیریم.  

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
هم خارجی ها و هم داخلی ها برای بقای خودشان تلاش میکنن // مواظب بچه هایتان باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
کودک ابتدا میبایست درمحیط آرام وپرمحبت رشدکرده باشه تا نسبت به خودش احساس خوبی داشته باشد (عزت نفس) ودرمراحل صحیح تربیتی بعدی، خوب وبد را بتواندتشخص دهد (بدور ازتعصب وتحمیل ازطرف والدین) مشخصاً کودکی که هیچگونه عقده کمبودی نداره وازمحبت سیراب شده ،سرگرمی های سالم ومفید متنوعی رابرای انتخاب درپیش رودارد والبته حس کنجکاوی درموضوعات ومسائل مختلف را با عزت واعتماد بنفس بالا با والدین درمیان میگذارد. چنین کودکی با شناخت وتربیت درست والبته نظارت رفیق گونه پدرمادر میتواند ازفضای مجازی بدرستی بهره ببرد متاسفانه بیشترمشکلات والدین با فرزندان دراین موضوع خلاصه میشود که کودکان افراد دیگر را چه درفضای حقیقی چه درفضای مجازی الگو قرارمیدهند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
بچه ها باید بدونن والدین کل چیزایی رو که دیدن رو یه بار از اول تا آخر میبینن
آخرین اخبار