دانشنامه تئاتر در کردستان منتشر شد

کتاب دوجلدی "تئاتر در کردستان" از مجموعه مجلدات دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن کردستان به نویسندگی "عبید رستمی و بهارلطافتیان" منتشر شد.

 رئیس حوزه هنری کردستان گفت: با توجه به رسالت وتولید محور بودن حوزه هنری، در ادامه تولیدات مکتوب حوزه هنری استان کردستان و در قالب مجموعه دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان کتاب ارزشمند و جامع "تئاتر در کردستان" در دو جلد با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان منتشر و تعداد مجلدات دانشنامه به عدد ۱۰ رسید.

امین مرادی گفت: در این اثر دو جلدی که به همت و تلاش یک زوج هنرمند عرصه تئاتر"عبید رستمی و بهار لطافتیان" با سفارش حوزه هنری کردستان به نگارش درآمده است ضمن تشریح کامل خاستگاه تئاتر در کردستان و آیین‌ها  ورسوم فرهنگی و هنری مرتبط با آن به صورت مفصل تئاتر در شهرستان‌های مختلف استان مورد بررسی قرار گرفته است.

او تصریح کرد: معرفی کامل "تماشاخانه‌های تئاتر درکردستان"، " مراکز آموزشی تئاتر"، " یونیما درتئاتر کردستان" تاریخچه‌ای کامل از مهمترین جشنواره‌های تئاتر برگزار شده در کردستان درج و دراختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مرادی با اشاره به کار تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان از خرداد ماه سال ۹۵ توسط حوزه هنری استان گفت: نخستین دانشنامه‌ها به قصد مطالعه و بررسی مستمر و توسط فردی واحد تهیه می‌شد و به گونه‌ای فراهم می‌آمد که جنبه متن درسی داشته باشد، و بدین سبب با دانشنامه امروزی، که عمدتاً به‌عنوان مرجع به کار می‌رود و حاصل کار گروهی است، متفاوت بود.

 رئیس حوزه هنری کردستان افزود: در حال حاضر در دبیرخانه دائمی دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن استان کردستان گروهی از اساتید دانشگاهی در رشته‌های مختلف علمی وهنری به فعالیت مشغول هستند و تمامی طرح‌ها و پروپوزال‌های مبتنی بر سرفصل‌های تعیین شده برای این دانشنامه را بررسی و در تمامی مراحل نگارش و تدوین در جهت انتشار اثری شاخص و منطبق با شیوه نامه تنظیم شده برآن اثر تأیید شده نظارت دارند.

رئیس شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان ادامه داد: در فاز نخست ۴ عنوان از این دانشنامه شامل "کردستان و شرق شناسان"  اثر دکترکامبیز کریمی، " کردستان و مشاهیر – (سنجرخان) " اثر دکتر اسماعیل احمدی، "کردستان و ادب حماسی" اثر" دکتر هادی یوسفی" و "کردستان و ادبیات عامه اثر دکتر "جمال احمدی" در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ با حضور مسئولین کشوری و استانی، هنرمندان و پژوهشگران استان در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج رونمایی  شد.

رئیس شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن کردستان اظهار داشت: متأسفانه بدلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌های ناشی از آن مدتی کار‌ها به تعویق افتاد که در نهایت با تلاش‌های صورت گرفته از مجموع ۹ طرح در دست اقدام ۴ عنوان با "عناوین کردستان و سینما" اثر" دکتر جلال نصیری هانیس"، "کردستان و عرفان " اثر " دکتر بهروز خیریه "، " کردستان و موسیقی با محوریت سازشناسی" اثر" محمد میرزایی" و"کردستان و معماری" اثر "دکتر صلاح ویسی" نهایی و پس از مراحل مختلف چاپ، شنبه در ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در مراسمی رونمایی و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

او ادامه داد: کتاب " تئاتر در کردستان" توسط انتشارات پرهیب در دو جلد منتشر شده است و به زودی در مراسمی از آن رونمایی بعمل می‌آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.