پیشرفت و آبادانی آذربایجان غربی با بهره گیری از ظرفیت‌های شاخص ملی

استاندار آذربایجان غربی گفت: از ظرفیت‌های شاخص استان در سطح ملی برای پیشرفت، آبادانی و توسعه استان بهره خواهیم گرفت.

استاندار آذربایجان غربی در اولین نشست هم اندیشی پیشرفت و آبادانی آذربایجان غربی که با حضور وزیر کشور و مسئولین استانی و چهره‌های مطرح استان در سطح ملی در محل سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه استان از ظرفیت‌های خوبی در سطح ملی برخوردار است گفت: برنامه ریزی شده تا با هم اندیشی و همفکری بتوانیم از ظرفیت‌های بسیار خوب مجموعه توان مدیریتی نیروی انسانی استان در سطح ملی در جهت شتاب دهی به برنامه‌های توسعه‌ای استفاده کنیم.

محمدصادق معتمدیان گفت: با عنایت به رویکرد دولت سیزدهم در توجه به مناطق مرزی و کمتر برخوردار؛ تلاشمان داریم که از ظرفیت‌های بسیار خوب مرکز و توانمندی نخبگان استفاده بکینم.

وی افزود: استان از مواهب، نعمات، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی برخوردار است که در ۴۰ سال گذشته به دلیل شرایط خاص هشت سال دفاع مقدس و موضوعات امنیتی امکان سرمایه گذاری دولت و بخش‌های حاکمیت و خصوصی بخاطر بالا بودن ریسک امنیتی وجود نداشت.

معتمدیان با اشاره به اینکه امروز خوشبختانه با تلاش نیرو‌های مسلح، نظامی، انتظامی و امنیتی ضریب امنیتی استان افزایش پیدا کرده است، افزایش شاخص ضریب امنیتی برای سرمایه گذاری، توجه دولت سیزدهم و اجماع، هم افزایی و تعامل شکل گرفته در ارکان مدیریتی استان را یک فرصت طلایی برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای برشمرد.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: استان به جهت تعداد ۹ گمرک و ۵ پایانه مرزی جزو استان‌های اول است. به دلیل موقعیت جغرافیایی که استان در همجواری با کشور‌های آذربایجان، عراق و ترکیه دارد، توجه به موضعات تجارت بین الملل می‌تواند در بهبود شرایط استان بسیار موثر باشد.

معتمدیان ادامه داد: با عنایت دولت سیزدهم و اعطای اختیارات در بحث ساماندهی مبادی ورودی و خروجی در مرز‌های رازی، سرو و بازرگان برنامه‌های بسیار خوب و ساماندهی مرز‌ها با هماهنگی کلیه دستگاه‌ها آغاز شده و آثار آن را در رشد صادرات شاهدیم به نحوی که از استان‌هایی هستیم که جهش خوبی در بحث صادرات داشتیم.

بزرگترین ذخایر تیتانیوم خاورمیانه در آذربایجان غربی است/معادن پیشران‌ اصلی توسعه‌

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه حوزه معادن به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی توسعه‌ای استان مطرح است تصریح کرد: به دلیل اینکه مطالعات سیستماتیکی در بخش معادن صورت نگرفته بوده، خوشبختانه با ورود دولت سیزدهم و هماهنگی با مجموعه وزارت صمت و سازمان زمین شناسی و ایمیدرو برای اولین بار بزرگترین پروژه مطالعات در پهنه‌های جنوب استان در هفت شهرستان را با ۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار شروع کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به کیفی بودن مواد معدنی موجود در استان، بزرگترین ذخایر تیتانیوم خاورمیانه را داریم. امیدواریم با برنامه ریزی انجام گرفته و سرمایه گذاری‌های حاکمیتی از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و ایمیدرو شاهد بهره برداری از این منابع باشیم.

معتمدیان اجرای مطالعات زیربنایی توسط دولت سپس واگذاری معادن به بخش‌های مختلف را جزو چرخه‌ای برشمرد که برای شکوفایی حوزه معدن در استان تدوین شده است.

وی افزود: تفاهم نامه‌ای را با سه هلدینگ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) امضا کردیم تا با استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی بتوانیم ظرفیت ۵۰۰ میلیون یورویی که تدوین شده در مدت سه سال با تولید فلز تیتانیوم که از محصولات استراتژیک بشمار می‌رود به شکوفایی برسد.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه بهره مندی از ظرفیت‌های معدنی دریاچه ارومیه را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: ظرفیت‌های منحصر به فرد دریاچه ارومیه سال‌ها راکد مانده بود که با رایزنی‌های صورت گرفته و اخذ مجوز‌های قانونی سازمان محیط زیست امکان بهره برداری از ظرفیت هایی، چون پتاس و منیزیت فراهم شد.

آذربایجان غربی به قطب تولید کربنات سدیم تبدیل می شود

معتمدیان گفت: پیش بینی شده آذربایجان غربی در ۵ سال آینده به عنوان قطب تولید کربنات سدیم مطرح شود.

وی افزود: در بحث تولید محصولات پتاس و منیزیت برنامه ریزی شده تا با ورود سرمایه گذار بتوانیم از این قابلیت‌ها برای توسعه استان بهره ببریم.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: برای توسعه بخش معدنی با مجموعه شستا وارد مذاکره شدیم. این مجموعه توانمندی بسیار خوبی دارد تا بتوانیم در بحث سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در تولید پی وی سی با مشارکت وزارت نفت اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.