توافقنامه صادرات غلات از اوکراین امضا شد

روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل توافقنامه‌ای را در راستای حل بحران جهانی غلات امضا کردند.

به گزارش آر تی، نمایندگاه اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد در نشست استانبول توافقنامه‌ای را درباره صادرات غلات اوکراین به امضا رساندند.

رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند که این توافقنامه بین : «الکساندر کبراکوف»، وزیر زیرساخت اوکراین، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل امضا شده است. همچنین قرار است در نشستی جداگانه، روسیه در حضور نمایندگان ترکیه و سازمان ملل این توافقنامه را امضا کند. بر اساس متن این توافقنامه، بنادر اودسا، دریای سیاه و یوژنی که غلات از طریق آن‌ها صادر می‌شود، تحت کنترل طرف اوکراینی باقی خواهند ماند.

روسیه هم قرارداد را امضا کرد

خبرنگار اسپوتنیک  گزارش داد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در استانبول  توافقنامه در مورد صادرات غلات اوکراین را با سازمان ملل متحد و ترکیه امضا کرد.

این در حالی است که رسانه‌های خبری ساعاتی پیش از آغاز مذاکراتی بین هیئت‌های نظامی ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل درباره حل و فصل بحران غلات در استانبول خبر داده بودند.

روز گذشته یک منبع آگاه در سازمان ملل اعلام کرد که احتمالاً روز جمعه در استانبول امضای توافقنامه‌ای درمورد صادرات غلات از اوکراین انجام شود و به نظر می‌رسد طرفین مسائل باقی‌مانده را حل‌وفصل کرده‌اند.

سازمان ملل بار‌ها درباره بحران غذایی به دلیل کمبود غلات هشدار داده است و کشور‌های غربی روسیه را به جلوگیری از صادرات غلات اوکراین به بازار‌های جهانی متهم کرده اند. اما مسکو قاطعانه چنین اتهاماتی را رد کرده است. در همان زمان، مقامات کی‌یف خود موانع زیادی برای صادرات غلات به کشور‌های دیگر ایجاد کردند. از نمونه این موانع می‌توان به آتش زدن غلات در بندر ماریوپول و استقرار مین‌های دریایی که نیرو‌های اوکراینی در دریای سیاه برای جلوگیری از عبور غلات کاشته اند، اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
مرگ بر آمریکای دزد و تروریست
آخرین اخبار