همزمان با سالروز حماسه پاتک زید؛

کتاب «خانه عموحسین» در «خانه شهید اردکان» رونمایی شد

محفل شب خاطره دفاع مقدس و رونمایی کتاب «خانه عموحسین» در خانه شهید اردکان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، همزمان با آغاز امامت حضرت، ولی عصر (عج) و در آستانه سالروز حماسه پیروزمندانه پاتک زید و سالگرد شهادت سردار ذبیح‌الله عاصی‌زاده اولین فرمانده و نخستین فرمانده شهید تیپ مستقل ۱۸ الغدیر یزد، محفل شب خاطره دفاع مقدس همراه با رونمایی کتاب «خانه عموحسین»؛ روایت مجاهدت، مقاومت و ابتکارات رزمندگان یزدی در دفاع مقدس، در «خانه شهید اردکان» برگزار شد.

میثم مرادی بیناباج معاون راهبری استان‌های حوزه هنری کشور با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به ویژه شهدای تیپ پیروز الغدیر و پاتک زید، گفت: موضوع روایتگری و نوشتن خاطرات و وقایع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از اصول مهمی است که برای حفظ و احیای هویت ملی، دینی و انقلابی خود به آن نیاز داریم.

 او با بیان اینکه هویت هر ایرانی و انسان انقلاب اسلامی با شهادت گره ناگسستنی خورده است، افزود: هر جای این سرزمین که قدم می‌گذاریم کوچه‌ها و خیابان‌ها به نام شهدا مزین شده است، ولی کمتر پیش می‌آید که به همت مردم، جوانان و علاقه‌مندان به مکتب ایثار و شهادت، فضایی مانند خانه شهید اردکان احداث کنند که دائم الذکر شهدا باشد.

مرادی بیناباج با تأکید بر اینکه خانه‌های شهید باید در همه محله‌ها و شهر‌های ایران اسلامی تشکیل شود، ادامه داد: بسیار خوب است که آن بنا یا خانه، منتسب به یک شهید یا خانواده شهید باشد.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری با بیان اینکه پدران و مادران شهدا کم‌کم از میان ما می‌روند و به فرزندان شهیدشان می‌پیوندند، خاطرنشان کرد: می‌طلبد نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کنند که یکی از دستگاه‌ها را موظف به ارائه خدمات جهت بازسازی و بهسازی خانه پدران و مادران شهدایی نمایند که قصد دارند خانه‌شان همچون گذشته محل ذکر و یاد شهید باشد و به محیط فرهنگی مانند «خانه شهید» تبدیل شود تا برای نسل‌های آینده باقی بماند.

مرادی بیناباج بر حفظ خانه پدر و مادر شهدا که چنین فرزندانی در آنجا پرورش یافته‌اند، تأکید کرد و افزود: الگو‌هایی مانند خانه شهید اردکان باید در کشور معرفی شوند.

او با بیان اینکه بنای تاریخی و هویتی ایران اسلامی خانه‌های شهداست، افزود: خانه‌های شهدا می‌تواند به پایگاه معنوی و معرفتی برای نسل‌های آینده تبدیل شود و اگر امروز از این موضوع غفلت کنیم، فردا حسرت می‌خوریم.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری ضمن تشکر از نویسنده کتاب خانه عموحسین، روانی، خوش‌خوانی، جذابیت و تکنیکی بودن را از محاسن این اثر برشمرد و گفت: خانه عموحسین یک اثر سینمایی است چرا که از ابتدا تا انتها مخاطب را به مناطق عملیاتی دفاع مقدس می‌برد و آن فضا را به خوبی در ذهن او تصویر می‌کند از این رو این کتاب که روایتی مستند و واقعی است می‌تواند دستمایه تولید یک فیلم سینمایی یا سریال قرار گیرد.

مرادی بیناباج به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر افزایش ۱۰۰ برابری خاطرات و آثار مرتبط با دفاع مقدس اشاره و اظهار کرد: برای تحقق این امر باید از ظرفیت‌های مردمی در سراسر کشور استفاده کنیم.

او با اشاره به گذشت ۳۳ سال از جنگ تحمیلی بر ثبت و مستندسازی هرچه سریع‌تر وقایع و خاطرات آن دوران تأکید کرد و ادامه داد: اگر خودمان تاریخ سرگذشت این ملت را ثبت نکنیم، دیگران آن طور که می‌خواهند آن را روایت می‌کنند.

مرادی افزود: باید تا حد امکان از ظرفیت‌های مردمی در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، انجمن‌ها، هیئات مذهبی، تشکل‌ها و محیط‌های فرهنگی برای شناسایی و ثبت و ضبط خاطرات مرتبط با دفاع مقدس و انقلاب اسلامی استفاده شود و حوزه هنری نیز در زمینه آموزش ثبت و تدوین تاریخ شفاهی از طریق فضای مجازی به علاقه‌مندان کمک خواهد کرد.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری از راه‌اندازی باشگاه فعالان تاریخ شفاهی در حوزه هنری خبر داد و افزود: در این باشگاه نرم افزار‌ها و محتوای آموزشی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت تا علاقه‌مندان با یادگیری فنون ساده بتوانند خاطرات را جمع آوری و ثبت کنند.

او با بیان اینکه باید آثاری مانند خانه عموحسین به دیگر محتوا‌های هنری و رسانه‌ای تبدیل کنیم تا مخاطب آن‌ها را دنبال کند، گفت: در استان یزد ظرفیت‌ها و سوژه‌های بسیار خوبی در زمینه دفاع مقدس وجود دارد که باید این روایت‌ها ثبت و ماندگار شود.

در این مراسم امام جمعه اردکان، معاون راهبری استان‎های حوزه هنری، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه سرخرود، فرماندار اردکان، رئیس حوزه هنری یزد، جمعی از مسئولان استان و شهرستان، خانواده معظم شهدا، ایثارگران و رزمندگان دفاع مقدس حضور داشتند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار