مروری بر چند خبر کوتاه در استان فارس

برق رسانی به روستا‌های لامرد، اختراع سنسور اندازه‌گیری دقیق قند خون و دعوت از ۲ بانوی فارسی به اردوی تیم ملی پارابدمینتون مهمترین عناوین خبر‌های کوتاه باشگاه خبرنگاران جوان فارس را تشکیل می‌دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اسماعیل رستمی مدیر توزیع برق شهرستان لامرد از برق رسانی به روستای بی برق این شهرستان با جمعیت بیش از ۱۰ خانوار خبرداد.

این مقام مسئول به روستا‌های بی برقی که دارای کد آبادی هستند و بیش از ۱۰ خانوار ساکن دارند اشاره کرد و گفت: با ارسال اطلاعات به توانیر و پس از بررسی‌های انجام شده برق رسانی به روستا‌های بدون برق انجام می‌شود که امسال برق رسانی به روستای پهریز از توابع بخش اشکنان با احداث شبکه فشار ضعیف و فشار متوسط به طول ۳۵۰۰ متر و نصب دو دستگاه ترانس که شامل ۲۰ خانوار می‌شوند با هزینه‌ای بالغ بر ۷۹۰ میلیون تومان انجام شده است.

او گفت: با توجه به افت ولتاژ شبکه در روستا‌های حد فاصل کشکو تا ستنبک یک دستگاه اتوترانس بر روی خط روستا قبل از روستای بریو به ارزش ۵۲۰ میلیون تومان برای رفع افت ولتاژ نصب شد.

رستمی با اشاره به اینکه روشنایی روستای کشکو را با مشارکت دهیاری به سرانجام رسانده ایم، تصریح کرد: روشنایی روستا‌های کشکو، خشت، و کندر کلاه بلند به متراژ ۲۴۰۰ متر به ارزش یک میلیارد تومان احداث شده است.

رستمی به اصلاح پایه‌های مخاطره آمیز در اجرای طرح‌های سیم با کابل که دغدغه همیشگی شرکت توزیع در شهرستان است اشاره کرد و گفت: ۲۲۰ اصله پایه فشار ضعیف به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

مدیریت توزیع برق شهرستان لامرد اظهار داشت: برای مقاوم سازی شبکه‌های برق در شهرستان لامرد ۱۵۰ اصله پایه فشار متوسط، و ۱۱۰ اصله پایه فشار ضعیف در شهرستان لامرد به مبلغ دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تعویض شده است.

این مقام مسئول به افزایش قدرت ۷۰ دستگاه ترانسفورماتور به ارزش یک میلیاردو ۸۰۰ میلیون تومان اشاره کرد و گفت: برای تأمین برق متقاضیان انشعاب برق جدید ۱۵ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و۲۷ دستگاه ترانسفورماتور به ارزش دومیلیارد و سیصد میلیون تومان احداث شده است.

او، هزینه تعمیرات خطوط فشار متوسط به روش خط گرم و اتفاقات و تعمیرات پست‌های توزیع و شبکه فشار ضعیف یکساله را ۴ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: جمع کل هزینه کرد یک سال اخیر ۲۰ میلیارد و یکصدو هشتاد میلیون تومان شده است.

دعوت از ۲ بانوی فارسی به اردوی تیم ملی پارابدمینتون

رییس هیات بدمینتون فارس گفت: شادی جهان پناه و ثنا باقری از فارس به اردوی تیم ملی پارابدمینتون بانوان ایران برای آمادگی حضور در رقابت‌های جوانان پاراآسیایی ۲۰۲۱ می‌روند.

ابراهیم راضی افزود: اردوی تیم ملی از ۱۳ تا ۱۹ شهریور زیر نظر منیژه سیاه سرمربی استان فارسی تیم ملی برگزار خواهد شد.

وی گفت: تیم ملی پارابدمینتون بانوان ایران با ترکیب شادی جهان پناه و ثنا باقری از استان فارس و مونا کامیابی از اصفهان پس از گذراندن چند مرحله اردو راهی رقابت‌های پارا آسیایی می‌شود.

رقابت‌های جوانان پارا آسیایی قرار است آذرماه امسال در کشور بحرین برگزار شود.

اختراع سنسور اندازه‌گیری دقیق قند خون درجهرم

مخترعان جهرمی موفق به طراحی و تولید سنسور اندازه‌گیری دقیق قند خون شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم گفت: دکتر سید ابراهیم موسوی فرد عضو هیأت علمی و راحیل مصلی نژاد دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع ملی با عنوان حسگر غیر آنزیمی گلوکز بر پایه‌ی کامپوزیت سولفید مس، نیکل و گرافن شدند.

رحمانیان افزود: اندازه گیری دقیق قند خون مهمترین فاکتور برای غربالگری بیماری دیابت است و به طور معمول توسط دستگاه‌های گلوکومتر خانگی انجام می‌شود و هزینه بالا و حساسیت پایین‌تری نسبت به نتایج آزمایشگاه از معایب این دستگاه‌ها است.

مهمترین مزیت این اختراع، ارزان قیمت بودن، روش سنتز آسان و عدم نیاز به آنزیم‌های گرانقیمت بکار رفته در گلوکومتر‌های تجاریه است.

افتتاح اقامتگاه همراه بیمار در بوانات

به مناسبت هفته دولت نمازخانه واقامتگاه همراه بیمار بیمارستان، ولی عصر (عج) بوانات افتتاح شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بوانات گفت: این مجموعه در دو طبقه به متراژ ١۵٠ متر مربع با کاربری نمازخانه در طبقه همکف و اقامتگاه همراه بیماران در طبقه دوم احداث شده است.

دکتر زهرا کریمی افزود: این ساختمان با اعتبار ٩۵٠ میلیون تومان توسط خیرین ساخته شده است

تقویت برق روستا‌های اشکنان

رییس اداره برق اشکنان لامرد گفت:همزمان با هفته دولت یک دستگاه اتوترانس۱۵۰ آمپری با اعتباری بالغ بر۷۵۰ میلیون تومان نصب و راه اندازی شد.

شیردل افزود:با نصب این ترانس، مشکل افت ولتاژ در روستا‌های پسبند و روستا‌های شرقی این بخش حدفاصل روستای کدیون تا زین الدین رفع شد.

سجاد عبدویی به فجرسپاسی پیوست

سجاد عبودیی، مهاجم فصل گذشته استقلال ملاثانی با عقد قراردادی یک ساله به فجرشهید سپاسی پیوست.

سجاد عبدویی مهاجم فصل گذشته استقلال ملاثانی که سابقه بازی در نفت مسجد سلیمان را نیز دارد به عضویت فجر سپاسی درآمد تا در لیگ بیست و یکم با پیراهن این تیم به میدان برود.

عبدویی در تیم ملاثانی با ثبت ۱۱گل ۵ پاس گل و ۵ پنالتی یکی از تاثیر گذار‌ترین بازیکنان این تیم بود.

برداشت لیموترش در لارستان

مسئول مرکز جهاد کشاورزی جویم شهرستان لارستان گفت: سطح باغات بخش جویم دو هزار و ۸۵۰هکتار است که ۱۶۰۰ هکتار آن به محصول لیمو ترش محلی و لیمو لیسبون اختصاص دارد.

اولادحسین با بیان اینکه پیش بینی می‌شود بیش از ۲۵هزار تن محصول از سطوح بارور باغات جویم برداشت و روانه میادین میوه و تره بار شود، گفت: سورتینگ مرکبات در ۵ کارگاه فعال جویم شروع آغاز شده و تا اوایل آبان ادامه دارد.

بهره‌برداری از کارگاه صنایع‌دستی در خفر

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خفر گفت: نخستین کارگاه صنایع‌دستی در رشته احجام چوبی سنتی توسط جواد محبی در شهر باب انار شهرستان خفر به بهره‌برداری رسید

طاهری باب اناری افزود: این کارگاه با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد ریالی و در زمینی به مساحت ۱۵۰ متر مربع در دو طبقه فعالیت خود را شروع کرده است و ۳ نفر در این کارگاه مشغول به کار شده اند و شرایط برای آموزش علاقمندان در این کارگاه مهیا است.

برداشت انگور از تاکستان‌های نی ریز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز با بیان اینکه برداشت انگور از هزار و ۱۰۰ هکتار تاکستان‌های شهرستان نی ریز آغاز شد، گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۵۰۰ تن انگور از هزار و ۱۰۰ هکتار ازباغ‌های نی ریز برداشت شود.

بصیری افزود: سطح عمده انگور نی ریز در بخش مرکزی و شهر مشکان بخش پشتکوه تولید و بیشتر آن به صورت شیره انگور و بقیه به صورت تازه خوری و مویز روانه بازار مصرف می‌شود.

او افزود: برداشت انگور تا نیمه مهر ادامه دارد و به علت کاهش نزولات آسمانی و بروز پدیده خشکسالی، کاهش تولید ۱۵۰۰ تنی را نسبت به سال قبل شاهد هستیم.

بهره برداری از چندین طرح عمرانی در شهرستان خفر

در هفته دولت با حضور ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس چندین طرح عمرانی در شهرستان خفر به بهره برداری رسید.

با حضور ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، رضایی کوچی نماینده شهرستان‌های جهرم و خفر و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل و فرماندار خفر و جمعی از مدیران محلی این شهرستان، چندین پروژه عمرانی در شهرستان خفر بهره برداری و کلنگ زنی شد.

این پروژه‌ها در قالب پانزده طرح از جمله تکمیل سالن اجتماعات شهرداری و سالن تخصصی ژیمناستیک آموزش و پرورش، کلنگ زنی بلوار ورودی شهرباب انار از مسیر جهرم، بهسازی آسفالت معابر روستای فتح آباد، روکش راه روستایی تادوان، ساخت مسکن معلولین بود که با اعتباری بالغ بر ۳۲۰ میلیارد ریال انجام شد.

بهره برداری از چندین طرح عمرانی در شهرستان رستم

در هفته دولت با حضور افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، حسینی فرماندار شهرستان رستم، امام جمعه، مدیران کل و اعضای شورای تامین شهرستان رستم پنج طرح با اعتباری بالغ بر ۳۴ میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری رسید.

این طرح‌ها شامل آبرسانی به مجموعه روستا‌های دلی قاید شفیع جهت تامین آب آشامیدنی ۱۳۷ خانوار با اعتبار ۳ میلیارد تومان، طرح بهسازی، آسفالت، جدول گذاری و ساخت مسکن روستایی در سطح شهرستان با اعتبار ۲۸ میلیارد تومان، افتتاح دو زمین چمن مصنوعی در روستا‌های نوگک و مراسخون با اعتبار ۲ میلیارد تومان و افتتاح یک طرح آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد تومان بود که در هفته دولت مورد بهره برداری قرار گرفت.

به بارنشستن شالیز قطره‌ای در رستم

مزرعه برنج قطره‌ای کشاورز جوان رستمی در دل اراضی دیم به بار نشست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم  با بیان اینکه مزرعه برنج کشاورز رستمی به روش آبیاری قطره‌ای به بار نشست، گفت:کشت برنج به روش آبیاری قطره‌ای در سطح نیم هکتار بعنوان پایلوت (نمونه) انجام شده و مراحل کاشت و داشت این مزرعه، در راستای صیانت از آب و خاک برای کشاورزان این شهرستان اموزش داده میشود

گودرزی افزود: در سال آینده از این روش در کاشت برنج به عنوان یک الگوی برتر استفاده خواهد شد.

کمک خیران سلامت به بیمارستان لامرد

خیران سلامت۱۰۰ ملحفه بیمارستانی به مرکز آموزشی درمانی حاج محمود حاج حیدر لامرد اهداء کردند.

مدیر بیمارستان حاج محمود حاج حیدر لامرد گفت: یکی از نیک اندیشان لامردی ۱۰۰ ملحفه سفید به ارزش تقریبی ۲۳۰ میلیون ریال، به این مرکز اهدا کرد.

ایرانی افزود: جنس این ملحفه‌ها از الیاف و نخ مخصوص بیمارستانی است که هزینه آن نسبت به ملحفه‌های عادی، گران‌تر است و مرغوبیت بیشتری دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.