تلسکوپ‌های رادیویی که برای کمک به منجمان سراسر دنیا به فضا می‌روند

قرار است پروژه ای جدید برای ارسال تلسکوپ های رادیویی به فضا انجام بگیرد که نگرانی هایی را درباره تداخل با ماهواره های استارلینک برای دانشمندان به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپیس نیوز؛ با وجود نگرانی‌هایی که درباره تداخل صورت فلکی ماهواره استارلینک شرکت اسپیس ایکس در رصد‌های نجومی و فضایی، مجوز برای ساخت بزرگترین شبکه تلسکوپ‌های جهان صادر شد. کارشناسان حوزه فضایی پیش بینی می‌کنند که پروژه ساخت این شبکه تلسکوپی حدود ۲.۲ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و هنوز مشخص نیست که با وجود صورت فلکی استارلینک چگونه کار خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


پروژه SKAO زمینه ساز کمک به همه منجمان

پروژه SKAO، پروژه‌ای جهانی است و زیرساخت‌های تلسکوپ‌ها توسط بیش از ۵۰۰ متخصص از ۳۰ کشور مختلف طراحی و ساخته می‌شوند. رصدخانه آرایه کیلومتر مربع SKAO، دو آرایه تلسکوپ رادیویی جدید دارد که پس از هفت سال طراحی و مهندسی در آفریقای جنوبی و استرالیا ساخته می‌شود. تخمین زده می‌شود که ساخت این پروژه تا سال ۲۰۲۸ به طول بی انجامد. این آرایه‌های تلسکوپی ۱۹۷ دیش در آفریقای جنوبی دارند که شامل ۶۴ طرف MeerKAT خواهد بود و ۱۳۱ هزار و ۷۲ آنتن هم در استرالیا تعبیه خواهد شد.

تلسکوپ های رادیویی که برای کمک به منجمان سراسر دنیا به فضا می روند

پروفسور فیلیپ دایاموند، مدیرکل پروژه SKAO درباره این برنامه گفت:" ما با تعهد به ساخت بزرگ‌ترین تاسیسات علمی روی کره زمین، جهشی بزرگ رد صنعت فضایی را پیش گرفته ایم. این پروژه دو شبکه از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین رادیو تلسکوپ‌ها را دارد که به منظور رمزگشایی از اسرار جهان طراحی و ساخته می‌شوند. من از این اتفاق خوشحالم. "

دایاموند درباره چالش‌های پیش روی این پروژه گفت:" ما ستاره شناسان رادیویی عادت کردیم با تداخل ماهواره‌ها و سیستم‌های هواپیمایی مقابله کنیم. اما صورت‌های فلکی ماهواره‌ای چالش‌های بیشتری برای ما بوجود آورده اند. برای مثال اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، تاکنون چندین ماهواره به فضا فرستاده و قصد دارد هزاران ماهواره دیگر نیز به مدار زمین بفرستد تا پوشش سراسری اینترنت را برای همه مردم فراهم کند. موضوع اینجاست که بسیاری از این ماهواره‌ها با فرکانس‌هایی کار می‌کنند که تلسکوپ‌های ما هم روی همان فرکانس‌ها تنظیم شده اند. ما در حال بحث با اپراتور‌های ماهواره‌ای هستیم تا از راهکار‌های آن‌ها برای کاهش تاثیر ماهواره‌ها بر تلسکوپ استفاده کنیم. "

تلسکوپ های رادیویی که برای کمک به منجمان سراسر دنیا به فضا می روند

گفتنی است که این تلسکوپ‌ها به تمامی دانشمندان حوزه نجوم کمک می‌کنند تا درک بهتری از ماده تاریک، انبوه پدیده‌های کیهانی و تپ اختر‌ها بدست بیاورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار