خسارات جبران ناپذیر خشک سالی‌های مستمر به منابع آبی

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: آب شاکله کشاورزی است و اگر نسبت به آن بی توجهی انجام شود قطعا در تولید و آبادانی با مشکل مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد میری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مراسم تجلیل از ۳۲ قهرمان تولید نمونه استانی و شهرستانی در بخش کشاورزی کاشمر و کوهسرخ که در کاشمر برگزار شد گفت: بخش کشاورزی محور استقلال و خودکفایی است فعالان و دست اندرکاران بخش‌های مختلف کشاورزی همواره با مشکلات عدیده مواجه هستند، به طوری که فعالیت در این بخش نسبت به سایر مشاغل تولیدی سخت و طاقت فرساتر است.


او افزود: در ۲ دهه اخیر خشک سالی‌های  خسارات جبران ناپذیری به منابع آبی وارد کرده است.


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت منابع آبی ادامه داد: بهره بردارانی که اقدام به استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و آبیاری تحت فشار کنند، دولت ۸۵ درصد تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌کند.


بیشتر بخوانید


میری با اشاره به اینکه خشک سالی‌های متوالی و به تبع آن کاهش نزولات جوی باعث شده که برداشت ۷.۵ میلیارد لیتر در سال‌های قبل به ۴.۵ میلیارد لیتر در سال جاری کاهش یابد، بیان کرد: اگر این روال ادامه یابد و مدیریت در بهره وری آب انجام نشود شاهد تخریب مناطق و افزایش مهاجرت خواهیم بود.


او تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰۰ هکتار گلخانه فعال در خراسان رضوی دایر است که تا پایان سال نیز ۱۵۶ هکتار گلخانه جدید به بهره برداری می‌رسد و شاهد تحول عظیم در حوزه تولیدات گلخانه‌ای خواهیم بود.


محمد شجعی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در این مراسم گفت: وجود ایستگاه تحقیقات کشاورزی به منظور انتقال آخرین یافته‌های علمی به کشاورزان، کارخانه لنترگیری پنبه به عنوان بی نظیرترین واحد شرق کشور در تأمین بذر موردنیاز پنبه، زنجیره تولید گوشت مرغ صالح و فعالیت ۸۰ واحد تولید قارچ تنها بخشی از توان مندی این شهرستان در بخش کشاورزی است.


او افزود: در یک سال اخیر با برگزاری دوره‌های آموزشی زعفران، گندم، دام سبک و سنگین، کرم ابریشم، قارچ و بسیاری موارد دیگر ۱۱۲ نفر در مدت ۲۴۰ ساعت آموزش‌های لازم را به صورت تخصصی برای ارتقا و بهره وری فراگرفتند.


در پایان این مراسم از ۲۸ تولیدکننده نمونه شهرستانی و ۴ تولیدکننده نمونه استانی تجلیل شد.


انتهای پیام//م. د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
آنقدر آبهای زیر زمینی را استفاده کرده ایم که دشتها نشست کرده اند .