چاقی در کمین دانش آموزان کم تحرک/ رخ نمایی از آسیب های کرونا به شکل های دیگر

باتوجه به شیوع کرونا و تعطیلی مدارس با افزایش ریزه خواری دانش آموزان و کم تحرکی آن‌ها خطر چاقی و افزایش وزن بسیار بالاست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، با افزایش درصد چاقی و اضافه وزن در دانش آموزان نه تنها سلامت کودکان و نوجوانان در طول تحصیل به خطر می افتد بلکه بر زندگی آنان در آینده هم تاثیرگذار خواهد بود و منجر به شیوع بیماری های غیر واگیر می شود.

عبدالله جعفری معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش وپرورش استان همدان با بین اینکه حدود ۲۰ درصد دانش آموزان استان اضافه وزن دارند و ۸/۳ درصد دانش آموزان هم چاق هستند ،گفت: اکنون ۲۳ هزار و ۴۳۴ نفر از دانش‌آموزان استان همدان چاق هستند.

او گفت : ۲۵ شاخص مبتنی بر طرح تحول در وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ شد که یکی از این شاخص‌ها، طرح کنترل وزن و کاهش چاقی تحت عنوان «کوچ» بود.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش وپرورش استان همدان با تأکید بر دغدغه‌مندی این وزارتخانه نسبت به بهبود سبک زندگی دانش‌آموزان، نوع تغذیه و برخورداری از وزن ایده‌آل، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و به دنبال آن تعطیلی مدارس و خانه‌نشینی دانش‌آموزان، دامنه حرکتی این افراد کاهش یافت که آسیب‌هایی را نیز به همراه خواهد داشت.

چاقی در کمین دانش آموزان کم تحرک/زنگ خطر به صدا درآمده

جعفری با بیان اینکه سلامت دانش‌آموزان به عنوان نیروی انسانی آینده این کشور بسیار مورد اهمیت است، یادآور شد: سلامت افراد، پیش و پس از تولد به طور مرتب مورد سنجش قرار می گیرد و از واکسیناسیون تا تغذیه مورد اهمیت است که این سنجش‌های مکرر و ارزیابی وضعیت سلامت در ادوار مختلف زندگی، موجب افزایش شاخص امید به زندگی مردم کشور به ۷۷سال شده است.

او با اشاره به بررسی وضعیت سلامت دانش آموزان بر اساس اجرای عدالت آموزشی تصریح کرد:  از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز استان همدان به جز دانش‌آموزان استثنایی و بزرگسالان  ۲۸۲ هزار و ۳۴۵ دانش‌آموز در این مرحله، باید زیر پوشش طرح کوچ قرار می‌گرفتند که وضعیت ۲۶۹ هزار و ۶۹۶ نفر شامل ۹۵درصد از جمعیت هدف تا کنون مورد ارزیابی قرار گرفته است.

چاقی در کمین دانش آموزان کم تحرک/زنگ خطر به صدا درآمده

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش وپرورش استان همدان با بیان اینکه دستورالعمل اجرای طرح از شهریور ماه به استان‌ها ابلاغ و طرح در استان همزمان با سراسر کشور رونمایی شد، گفت: دو هزار و ۵۰۰ مدیر و معلم پرورشی و ۸۰۰ مراقب سلامت در مدارس استان به اجرای این طرح کمک کردند و سنجش قد و وزن دانش‌آموزان در مرحله نخست طرح کوچ انجام و در سامانه سناد ثبت شد.

جعفری در ادامه افزود: در این مرحله تجهیزات مدارس با اختصاص شش میلیارد ریال تأمین و اطلاع‌رسانی به تمام عوامل اجرایی، مدیران مدارس و خانواده‌ها انجام شد و با توجه به بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر و حضور ۵۰ درصدی دانش‌آموزان در مدرسه، سنجش افراد صورت گرفت و بخشی از کار نیز از طریق شبکه ملی شاد و ارتباط موثر و همکاری با والدین انجام شد.

چاقی در کمین دانش آموزان کم تحرک/زنگ خطر به صدا درآمده

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش وپرورش استان همدان با بیان اینکه برای هر دانش‌آموز کارنامه بسته تحولی کوچ صادر می‌شود بیان کرد: طبق این کارنامه، خانواده‌ها آگاه خواهند شد که فرزند خود در چه محدوده‌ وزنی هستند که بر این اساس، دانش‌آموزان در پنج محدوده خیلی لاغر، لاغر، وزن طبیعی، اضافه وزن و چاق،  طبقه‌بندی شده‌اند.

جعفری تأکید کرد: هدف اجرای این طرح شناسایی و توجه جدی به دو گروه دارای اضافه وزن و چاقی و کاهش سه درصدی چاقی تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ است.

او با بیان اینکه در سال‌های قبل تنها وضعیت ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان پالایش می‌شد و آمار چاقی در استان بر این اساس به ۱۷ درصد هم نمی‌رسید افزود: امسال اقدام جهادی به این منظورصورت گرفت که در دهه اخیر بی‌سابقه بود و جمعیت حداکثری دانش‌آموزان مورد هدف طرح کوچ قرار گرفتند.

چاقی در کمین دانش آموزان کم تحرک/زنگ خطر به صدا درآمده

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش وپرورش استان همدان اضافه کرد: بر اساس پالایش‌های انجام شده چهار هزار و ۷۳۴ نفر معادل ۱/۶۸ درصد از دانش‌آموزان در طبقه افراد خیلی لاغر قرار گرفتند که این گروه با توجه به احتمال وجود بیماری‌های زمینه‌ای و یا سوء تغذیه باید مورد بررسی قرار بگیرند.

جعفری با بیان اینکه ۳/۷۸ درصد از دانش‌آموزان شامل ۱۰ هزار و ۶۷۲ نفر در گروه افراد لاغر قرار دارند، یادآور شد: ۱۸۷ هزار و ۶۷۲نفر معادل ۶۸/۴۷درصد از دانش‌آموزان در گروه افراد دارای وزن طبیعی و ۵۵ هزار و ۸۱۹ نفر معادل ۱۹/۷۷ درصد در گروه افراد دارای اضافه وزن قرار دارند.

او با بیان به اینکه ۸/۳درصد از دانش‌آموزان استان همدان شامل ۲۳ هزار و ۴۳۴ نفر چاق هستند، گفت: دو گروه دارای اضافه وزن و چاق شامل ۲۸/۷درصد از دانش‌آموزان معادل ۷۹هزار و ۲۵۳ نفر می‌شود .

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان یادآور شد: بر اساس پالایش‌های انجام شده و شاخص توده بدنی، اختلاف زیادی بین دانش‌آموزان دختر و پسر استان وجود ندارد اما دختران وضعیت بهتری دارند به طوری که چاقی در دانش‌آموزان پسر ۱۰/۴ درصد و در دختران ۶/۱۵ درصد است و این نشان می‌دهد دختران توجه بیشتری به سلامتی خود داشته‌اند که البته باید این روند را ادامه دهند.

جعفری با تأکید بر اینکه سه گروه خیلی لاغر، دارای اضافه وزن و چاق، جمعیت هدف طرح کوچ هستند، اظهار کرد: توصیه می‌شود که دانش‌آموزان لاغر و دارای وزن طبیعی سبک زندگی و میزان تغذیه خود را به روند فعلی ادامه دهند و فعالیت‌های جسمانی مناسبی را برای حفظ وضعیت خود انجام دهند.

چاقی در کمین دانش آموزان کم تحرک/زنگ خطر به صدا درآمده

او یادآور شد: با اینکه میانگین جمعیت دانش‌آموزی دارای اضافه وزن و چاق استان همدان از میانگین کشوری که ۳۰درصد اعلام شده، کمتر است اما زنگ خطر به صدا درآمده و میانگین ۲۸ درصدی در استان نیز نگران‌کننده است.

این مسوول در آموزش و پروش استان همدان  تصریح کرد : باید تا ریشه‌کن شدن بیماری کرونا و بازگشایی مجدد مدارس برنامه‌ریزی لازم برای بهبود وضعیت سلامت دانش‌آموزان مورد توجه قرار بگیرد که این موضوع به همکاری خانواده‌ها نیازمند است.

جعفری با اشاره به ارائه مشاوره در مراکز بهداشت و درمان برای استانداردسازی وزن دانش‌آموزان، گفت: شبکه ملی شاد نیز که ۹۰ درصد از دانش‌آموزان استان را تحت پوشش قرار داده، بستر مناسبی برای ارتباط خانواده‌ها با مراقبان سلامت و دریافت مشاوره‌ها و برنامه‌های زمان‌بندی شده و استاندارد برای بهبود کیفیت سلامت دانش‌آموزان است و به خانواده‌ها توصیه می‌شود به هیچ عنوان به دنبال استفاده از داروها و مکمل‌های لاغری برای فرزندان خود نباشند.

چاقی در کمین دانش آموزان کم تحرک/زنگ خطر به صدا درآمده

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه صدور کارنامه بسته تحولی کوچ از یک ماه گذشته انجام شده است، یادآور شد: این کارنامه به صورت محرمانه و در بستر شبکه شاد در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد و نقشه جامع نیز تهیه شده و در اختیار مدارس قرار گرفته تا برنامه‌ریزی لازم برای بهبود وضعیت سلامت دانش‌آموزان انجام شود.

جعفری افزود: گروه هدف شامل افراد دارای اضافه وزن و چاق در اسفندماه مورد پالایش مجدد قرار خواهند گرفت و افرادی که در بهبود سبک زندگی، میزان تغذیه و کاهش وزن خود به وزن طبیعی موفق بوده‌اند در اردیبهشت ماه تجلیل خواهند شد.

او با تأکید بر اینکه خانواده‌ها در اجرای این طرح، آموزش و پرورش را یاری دهند، تصریح کرد: جای هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه نیست و خانواده‌ها می توانند با توجه جدی به وضعیت فرزند خود، در ایجاد سبک زندگی سالم افراد اثرگذار باشند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: برخی خانواده‌ها توجهی به مصرف مواد خوراکی و ریزه‌خواری توسط فرزندان خود ندارند که باید در این زمینه حساس شوند و به فرزند خود جهت دستیابی به وزن طبیعی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر ناشی از چاقی، کمک کنند.

 با تعطیلی مدارس درس ورزش هم مانند سایر دروس به صورت مجازی برای دانش آموزان برگزار می شود

دکتر ابو الفضل رزاقی کارشناس تربیت بدنی ادره آموزش و پرورش استان همدان گفت :در برنامه ملی شاد در س تربیت بدنی در هفته یک روز به مدت ۲ ساعت برای دانش آموزان برگزار می شود و معلم تربیت بدنی از طریق شبکه شاد به دانش آموزان حرکات ورزشی میدهد و نمره برای دانش آموز لحاظ می شود .

او افزود: در حال حاضر در کانال تربیت بدنی و سلامت در شبکه شاد بیش از ۹۵ درصد عضو دارد که دانش آموزان ، مربیان ورزش و والدین دانش آموزان اعضای این کانال به شمار می آیند.

رزاقی یادآور شد: با انجام فعالیت های منظم ورزشی و داشتن تغذیه سالم و پرهیز از تنقلات به عنوان میان وعده دانش آموزان و استفاده نکردن از غذا های پرکالری و کاهش بازی های رایانه ای می توان از چاقی دانش آموزان پیشگیری کرد.

کارشناس تربیت بدنی ادره آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد:استفاده از بازی های رایانه در دانش آموزان علاوه بر چاقی و اضافه وزن دانش آموزان منجر به عدم تمرکز و پرخاشگری آنان می شود.

بیشتر بخوانید:



 تغذیه نامناسب عامل چاقی دانش آموزان

سارا مستقیمی دانش آموز پایه اول ابتدایی با قدی ۱۱۵ و  ۴۰ کیلو وزن  می گوید: در میان وعده ها  بیشتر از پیتزا و کیک شکلاتی  استفاده می کند.

او در ادامه با اشاره به اینکه چقدر در طول روز ورزش می کند،گفت: در هفته یک روز دو ساعت کلاس ورزش در برنامه شاد داریم  که طی آن ساعت ورزش می کنم.

مستقیمی افزود: تماشای برنامه کودک در تلویزیون و کشیدن نقاشی از سرگرمی های اودر  اوقات فراغت بعد از انجام تکالیف درسی است. 

علی رضایی دانش آموز پایه کلاس چهارم ابتدایی با قدی ۱۱۸ و وزنی ۴۲ کیلوی به ما گفت: در طول روز دو تا پیراشکی ، سیب زمینی سرخ شده و شیرینی خامه ای می خورم چون علاقه خاصی به تنقلات دارم .

او در ادامه گفت: بازی های رایانه ای بیشتر بازی می کنم و علاقه ای به بازی هایی با فعالیت بدنی زیاد ندارم .

رضایی در ادامه یادآور شد: فعالیت کمی در طول روز دارم اما درس ورزش در برنامه شاد شرکت می کنم چون مثل درس های دیگه نمره دارد و باید تمرین های ورزشی که معلم ورزش به ما می دهد درخانه انجام وبرای معلم ارسال کنیم .

خانواده مهمترین نقش را در عادت تغذیه ای دانش آموزان دارند

 آزاده آذر پیرا کارشناس تغذیه و رژیم دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه خانواده در شکل گیری عادت غذایی و فعالیت بدنی نقش مهمی دارد، گفت: بازی های پر تحرک و پویا به خصوص بازی های دسته جمعی با والدین، بهترین فعالیت برای رشد و ارتقاء سلامت کودکان و نوجوانان در پیشگیری از ابتلا به چاقی است.

او در ادامه افزود: عادت غذایی غلط مصرف بی رویه فست فود ها از جمله پیتزا، پیراشکی، ساندویچ، سیب زمینی سرخ شده و شیرینی ، شکلات و بی تحرکی از مهمترین دلایل اضافه وزن در دانش آموزان به شمار می آید .

چاقی در کمین دانش آموزان کم تحرک/زنگ خطر به صدا درآمده

آذر پیرا با بیان اینکه توصیه های تغذیه ای برای دانش آموزان دارای اضافه وزن تاثیرگذار و مفید است، گفت: مصرف سبزی، سالاد و میوه،خوداری از تنقلات هنگام تماشای تلویزیون، استفاده از آب لیمو ، آب نارنج، روغن زیتون به جای سس مایونز، نوشیدن آب میوه طبیعی به جای نوشابه ،مصرف شیر کم چرب و مصرف غذاهای فیبر دار مانند نان سبوس دار، بیسکوئیت ساده و سبوس دار و محدود کردن سوسیس و کالباس که چربی زیادی دارند برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی ضروری است.

کودکان و نوجوانان باید یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشند

دکتر راضیه السادات میر معینی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان همدان گفت: دانش آموزان در روز باید یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشند و والدین باید فرزندان خود را به ورزش های مثل دوچرخه سواری ، دویدن و شنا تشویق کنند.

او در ادامه افزود: تغییر الگوی غذایی و مصرف غذاهای پر انرژی با ظاهر جذاب اما با ارزش غذایی کم، مصرف میان وعده هایی که حاوی چربی و یا قند زیاد هستند کاهش فعالیت جسمانی روزانه عوارضی را در بزرگسالی ایجاد می کند.

میر معینی با اشاره به اینکه سلول های چربی که از کودکی و نوجوانی در بدن تشکیل می شوند در بزرگسالی از بین نمی روند، تصریح کرد: چاقی، دیابت ، فشارخون، بیماری قلبی و عروقی ،عوارض های عضلانی و اسکلتی ، کبد چرب ، مشکلات تنفسی از عوارض چاقی و اضافه وزن به شمار می آیند.

چاقی در کمین دانش آموزان کم تحرک/زنگ خطر به صدا درآمده

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان همدان یادآور شد: خانواده ها باید بازی های رایانه ای را برای دانش آموزان محدود کنند و تماشای تلویزیون را به کمتر از دو ساعت در روز برسانند.

میر معینی بیان کرد:دانش آموزان چاق بیشتر از ۶۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی باید داشته باشند و مدت فعالیت بدنیشان را به تدریج افزایش دهند.

باتوجه به اینکه فعالیت های بدنی نقش مهمی در کاهش وزن و تناسب اندام دارد می توان گفت بازی ها و ورزش هایی مثل والیبال ، تنیس ، بسکتبال و همین طور فعالیت های بیرون از خانه می تواند از چاقی دانش آموزان پیشگیری کند.

عادت صحیح و سبک زندگی سالم در دوران کودکی و نوجوانی ساده تر از اصلاح عادت نادرست در سنین بالا خواهد بود.

گزارش از سعیده مختاری

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۱۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
متاسفانه کم اهمیت ترین درس در مدارس ورزش به حساب میاد در حالیکه به نظرمن از اهمیت زیادی برخورداره و باید براش بسیار برنامه ریزی کرد، دانش آموزان را استعدادیابی کرد و به مراکز ورزشی معرفی کرد ..با این کار می توان بسیاری از استعدادهای جوانانو دانش اموزان در حوزه ورزش را شناسایی کرد و در نتیجه شاخص های سلامت را در دانش آموزان و در نهایت در جامعه افزایش داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
سلام عرض ادب و احترام. وقت تون بخیر ، بله کاملا درست می فرمائید،درس ورزش از اهمیت زیادی برخوردار ه.
آخرین اخبار