دیوان کیفری بین المللی به رژیم صهیونیستی هشدار داد

سخنگوی دیوان کیفری بین المللی به رژیم صهیونیستی بر سر آنکه به همکاری با این دیوان متعهد نیست هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون الجزیره، سخنگوی دیوان کیفری بین المللی با اعلام اینکه رژیم صهیونیستی، خود را به همکاری با این دیوان متعهد نمی‌داند؛ به پیامد‌های این اقدام نتانیاهو هشدار داد.

سخنگوی دیوان کیفری بین المللی تصریح کرد که رژیم صهیونیستی به همکاری با دیوان پایبند نیست چرا که به اساسنامه رُم ملحق نشده است.

دادگاه کیفری بین المللی در تاریخ ۱۷ بهمن ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد، دادستان این دادگاه در اراضی فلسطینی صلاحیت قضایی دارد. این دیوان  تصریح کرد دارای صلاحیت لازم برای رسیدگی به جنایات جنگی احتمالی در سرزمین‌های فلسطینی می‌باشد. بدین ترتیب علی رغم مخالفت‌های رژیم صهیونیستی راه برای انجام تحقیقات در این زمینه هموار می‌شود.

قضات دیوان کیفری بین المللی اعلام کردند: تصمیم شان بر پایه اسناد تأسیس دیوان کیفری بین المللی در لاهه می‌باشد و ارتباطی با مرز‌های و حاکمیت دولت‌ها ندارد.

رژیم صهیونیستی که عضو دیوان کیفری بین المللی نیست، این برداشت را رد کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، ادعا کرده است این تصمیم دیوان کیفری بین المللی باعث کاهش توانایی کشور‌های دموکراتیک در دفاع از خود در برابر تروریسم خواهد شد.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، روز جمعه را یک روز تاریخی توصیف کرده و برای همکاری با دیوان کیفری بین المللی اعلام آمادگی کرده است. نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تصمیم دادگاه بین المللی کیفری را «پیروزی برای عدالت و انسانیت» نامید.

فاتو بن سودا، دادستان کل دیوان کیفری بین المللی در ماه دسامبر ۲۰۱۹ خواهان تحقیق درباره جنایات جنگی احتمالی در سرزمین‌های فلسطینی شده بود. وی از قضات خواسته بود که با توجه به جایگاه قانونی سرزمین‌های فلسطینی، صلاحیت این دیوان را در حوزه یاد شده بررسی کنند. وی تصریح کرده بود که برای آغاز تحقیقات منتظر جواب قضات باقی می‌ماند.

قضات دیوان سرانجام جمعه شب پاسخ مثبت به این درخواست دادستان کل دیوان کیفری بین المللی دادند. این قضات گفته اند: ”صلاحیت سرزمینی دیوان کیفری بین المللی در ارتباط با وضعیت فلسطین، شامل سرزمین‌های اشغال شده توسط اسراییل در سال ۱۹۶۷ میلادی نیز می‌شود. این سرزمین‌ها عبارتند از غزه، کرانه باختری و قدس شرقی“.

در واکنش به رای دادگاه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، این کشور نگرانی جدی درباره تلاش دادگاه بین المللی کیفری برای ارزیابی قضایی درباره نیرو‌های اسرائیلی دارد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با صدور بیانیه‌ای حکم دادگاه بین المللی کیفری مبنی بر تایید صلاحیت قضایی آن در اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ را گامی مهم در مسیر دستیابی به حق و عدالت برای ملت فلسطین برشمرد.

صدور این حکم ‏می تواند زمینه و مقدمه‌ای برای آغاز تحقیقات دادگاه بین المللی کیفری درباره جنایت‌های جنگی ناشی از اقدامات نظامی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار